עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

שווי שימוש, מחשבים מסלול מחדש

12/09/2017
הגדל

ועדת הכספים דורשת מרשות המיסים לשנות את המדיניות, ביחס לרכבים צמודים ממקום העבודה.

בדיון שני שהתקיים (6/9/17) בנושא, דרשו חברי הוועדה לתקן את המצב המעוות, שנמשך מזה שנים רבות ושבו, שכירים ועצמאיים שהרכב הצמוד משמש אותם לצורך ביצוע עבודתם, נתפס כהטבה המחייבת אותם בתשלום מס. חברי הכנסת דורשים לשנות את המדיניות של רשות המיסים בנושא בכללותה ובכלל זה, לשנות את שיטת חישוב שווי המס, כך שיילקחו בחשבון מספר נושאים בהם: שנת הייצור של הרכב בניגוד למצב כיום, בניגוד למצב כיום שבו גם רכבים שעל הכביש מספר שנים שווי המס מחושב להם כרכבים חדשים. כמו-כן, להוריד את שיעור המס, על רכב המשמש לצרכי עבודה בפועל. כמו כן קיימת דרישה שלא להחשיב תוספות שנוספו למבנה הרכב כגון: מיגון ביטחוני.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו)מי שיזם את הדיון בנושא אמר: "ישנם עצמאים רבים שמגישים דו"חות ודברים שמשמשים אותם ליצירת ההכנסה כחלק מהעבודה אלה הוצאות מוכרות עד הרגע שהוא משתמש ברכב שלו אז זה מוכר לו עד 45% בלבד, ואם הוא עצמאי שכל הרכב שלו מלא ציוד ולא יכול להשתמש לשימוש פרטי או איש שיווק שכל היום על הכביש שמשמש אותו להכנסה וגם שכירים שאין להם ברירה אלא לקחת רכב כי חייבים להיות בכוננות וכמובן בעלי משרות עם רכב משוריין. יש התמרמרות -'לאבה' שמתחילה לבעבע מהשטח. גם חוק חינוך חובה חינם, גם כאן הממשלה תהנה, כי העצמאי לא ירגיש שמרמים אותו וייצא לעבודה בשמחה וישלם מס אמת. מע"מ מכיר בהוצאות של 2/3 ואני לא מבין למה יש דיפרנציאציה לגבי מס הכנסה על רכב. רשאי לנכות עד 2/3 משווי הרכב ולא עד 45% כמו היום. אפשרות נוספת זקיפה של 2% ממחיר הרכב לעומת 2.48% כיום. זו הצעה מידתית ותיצור איזון".

נשיא לשכת העצמאיים בישראל (לה"ב), רועי כהן"אמר 92%מהעצמאים מרגישים שהמדינה מנצלת אותם ומתייחסת אליהם רע ורוצים שכמו לשכירים לשלם מס אמת. 83% מהם מודים שימשיכו לעבוד עד יום מותם כי אין להם יכולת להתקיים אחרת. אדם שכלי הרכב הוא כלי עבודה עבורו. רכב שכולו מלא חומרים, שמנים וכלי עבודה, הדבר מגולם לו כאילו היה רכב פרטי. לא רוצים טובות אלא לשלם מס אמת. אתם (רשות המיסים (א"ק)) מעודדים עצמאים לקחת רכב יוקרתי, מעל 4 טוןכי אז לא ייחשב לצרכים פרטיים, על-מנת שכך יוכלו לקבל את כל השווי רכב כהוצאה מוכרת. זה 'ישראבלוף'".

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי: ,הרעיון של 2/3 נולד במע"מ. העתקנו ממע"מ את התקנות למס הכנסה. להכיר 2/3 מהתשומות. בואו לא נצא מנקודת הנחה שכולם רמאים. הגיע הזמן לטובת ציבור העצמאים שתהיה חקיקה שמיטיבה איתם. מי שלא עיקר עיסוקו ברכב יישאר עם המצב הקיים כיום. יש כאן ראיה מידתית ואפילו ממלכתית".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל: "הרציונל היה למסות נסיעות פרטיות. הכנסות המדינה ממיסים גדלו מעל 2.5 מיליארד ₪ מהנושא הזה. לא זו היתה הכוונה, למסות את העובדים במעמד הביניים שממוסים ממילא ברמה גבוהה ביחס לעולם. שווי המס על רכבים הוא מהגבוהים בעולם בוודאי בהשוואה ל- OECD ויש מערכות היום שיודעות לנטר נסועה פרטית או נסועה לצרכיי עבודה. אנחנו מבקשים להפחית שווי השימוש משמעותית".

סמנכ"לית בכירה שומה וביקורת ברשות המיסים, מירי סביון:"מודל שווי הרכב לקוח מודל ממוצע של רכב של 3 שנים, שווי הרכב יורד אך עלויות הטיפולים עולה. לגבי רכב ביטחון יש הוראה ספציפית שאם הוא רכב ביטחון, כל עוד לא מועמד לרשות העובד לשימוש פרטי לא מחשבים לו שווי מססביון יחד עם נציגים אחרים מטעם רשות המיסים, הציגה בתחילה עמדה נחרצת נגד שינוי המדיניות, אך יחד עם זאת נענתה לבקשת יו"ר הוועדה גפני לבחון אפשרויות לבצע שינויים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הקציב לרשות המיסים פרק זמן של כחודש וחצי עד תחילת המושב הבא של הכנסת, על-מנת לבוא עם הצעות לשינוי המדיניות בנושא. אחרת, ועדת הכספים תקדם צעדים לשינוי המדיניות בנושא בחקיקה משלה.אם לא יהיה שיתוף פעולה מצד רשות המיסים נחוקק לפי הבנתנו. אנחנו לא יכולים להשלים עם המציאות הזו שאדם נוסע עם רכב רק לצורך עבודה ואומרים לו שזו הטבה, כולל ביטחון עם רכב ממוגן".

 

 

עבור לתוכן העמוד