מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    התקינה האירופאית לסוללות כלי רכב

    30/07/2023
    הגדל
    מדינות אירופה מאמצות תקנות חדשות המתייחסות לכלי רכב חשמליים תוך התייחסות לנזק הסביבתי של הסוללות המספקות אנרגיה להנעת כלי הרכב. צילום: יונדאי 

    האיחוד האירופאי, שמאמץ  תקנות לקידום איכות סביבה הנפלטת מכלי רכב לאורך השנים מאיץ את המעבר לשימוש בתחליפי דלקים המופקים מנפט ומזהמים את הסביבה. המטרה, לצמצם ככל הניתן את מנועי הבעירה הפנימית זאת ביעדים מחמירים אל מניעת מכוניות שכאלה.

    אם המעבר המואץ לשימוש בכלי רכב חשמליים, האיחוד נותן דעתו להשלכות הזיהום מסוללות.

    בחודש יוני הוחלט באיחוד האירופאי על חוק המתייחס לסימון ומיחזור בסוללות הנמכרות בשווקי אירופה. הכוונה לטפל בסוללות הקימות בכל סוגי הרכב בהם: היברידיים, פלאג-אין וחשמליים מלאים.

    מתווה חוק הסוללות:
    1. דיווח ייצור- יצרני הרכב או הסוללות ייתנו נתונים על כמות פליטת ה- CO2 הנפלטת מהסוללות החל משלב הייצור שלהן, הפעולה השוטפת והמחזור הסופי.
    2. סימון סוללות- היצרנים יחויבו לסמן את נתוני הסוללות ומה מידת הזיהום ותהלים המחזור שלהם.
    3. מיחזור סוללות- יצרני הרכב יהיו מחויבים למחזר את הסוללות בסוף דרכם אם בעקבות השבת הרכב עקב תקלה או תאונה או כתוצאה מהתיישנותו. ייקבעו כללים למחזור חלק ממרכיבי הסוללה ומחזורם לייצור סוללות חדשות. מדובר במרכיבים כגון: קובאלט, ליתיום, ניקל ונחושת.
     
    יישום התקנות באירופה צפוי להיכנס לתוקף החל משנת 2027 במסגרתו תוטל רפורמת מיסוי על כלי רכב חדשים בהתאם לסוללות המותקנות בהם ורמת הזיהום שלהן. המשמעות, שהחוק החדש ככל הנראה, יקשה על יצרני הרכב הסינים לחדור לשווקי אירופה. כיוון שרמת פליטת המזהמים הפחמניים בתהליך הייצור בסין נחשב לגבוה.

    ישראל עשויה לאמץ את המתווה האירופאי בנושא הסוללות ותשלבו בעתיד במסגרת "רפורמת המיסוי הירוק". המשרד להגנת הסביבה עשוי לקבוע בעתיד תקנות המחייבות מחזור סוללות בכלי רכב היברידיים, נטענים וחשמליים.



    עבור לתוכן העמוד