חוק רישוי ושרותי רכב 2013

27/07/2013
הגדל

ועדת הכלכלה במעמד שר התחבורה ישראל כץ, התכנסה ביום ב' 22/7/13 לפתיחת הדיון בחוק רישוי שרותי רכב. החוק, עבר בקריאה ראשונה ברוב קולות, וכעת מונח על שולחן הועדה.

 

השר ציין כי מטרת החוק החדש להסדיר רגולציה ולבטל תקנות מנדטוריות, ובעיקר ליצור תחרות בתחום הרכב, שמהווה כיום הוצאה שנייה בגודלה במשק הבית בישראל. ממוצע ההוצאות נאמד כיום בכ- 1500 ₪ לחודש למשפחה. ככל שנצליח להוזיל עלויות ברכישה ותחזוקת המכוניות הצרכנים יהינו מכך. 

 

מטבע הדברים, העוסקים בענף רוצים לשמר את הקיים. יבואני הרכב מצידם, הציגו דוחות שקובעים כי ישנה תחרות בענף. אולם יש לי חדשות בשבילם אין כזו אך תהיה כאן תחרות אולי קצת פחות רועשת מהנמלים ומשמים פתוחים אך תחרות תהיה.

 

עובדתית, אין כיון תחרות בענף שנשלט על ידי 15 משפחות שמגלגלות מחזור של 30 מיליארד ₪ בשנה. הכנסנו בחוק את כל מה שניתן אך ללא אכיפה שלא לא נצליח ביישומו. בעניין רמת המיסוי המוטלת על כלי-רכב וחלפים שהיא גבוהה ביחס למדינות אחרות, ציין כץ, כי המשרד יפעל להוזילם. זו מהפיכה מהחשובות במדינה בנושא יוקר המחייה.
 

עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה ציין כי ענף הרכב מגלגל מחזורים כספיים משמעותיים סבך כ- 75 מיליארד ₪ בשנה, ופירט: מחזור מכירות שנתי של כלי רכב נאמד בכ- 30 מיליארד ₪ בשנה. מכירת רכבים משומשים בכ- 15 מיליארד ₪. פעילות המוסכים בכ- 10 מיליארד. פעילות חלקי חילוף  נאמדת בכ- 10 מיליארד ₪ בשנה.

 

יקי אנוך נשיא איגוד יבואני הרכב, ברך על היוזמה החדשה וטען כי בכל הקשור לייבוא יש להסדיר את החוק. אנו מייבאים כ- 200 אלף כלי רכב בכל שנה בהיקף של כ- 30 מיליארד אולם אין להתעלם מכרך שמרכיב המיסים מהווה כ- 17 מיליארד ₪. מחירי המכוניות גבוהים בגלל רמת המיסוי הגבוהה. מכן שרמת המינוע בישראל נמוכה משמעותית מזו שבאירופה ובארה"ב. בעניין ההנחות הניתנות בישראל ציין אנוך כי מדו"ח חברת "שלדור" ממוצע ההנחות בשיעור של.15% ההנחות ניתנות לצרכנים גדולים ופרטיים, אילו הם תנאי השוק ותחרות קיימת.

 

רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים טען כי, איגוד המוסכים תומך בחוק, אך הדגיש כי החוק אינו מתייחס לכל הקשור בתיקון רכבים לאחר תאונה, במכירתם  ובסחר בחלקי החילוף שלהם.

עבור לתוכן העמוד