אגף התנועה במשטרת ישראל- סיכום שנת 2013

5/01/2014
הגדל

בתחילת השנה, השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ ומפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, קבעו את המאבק בתאונות הדרכים כיעד מוביל והכרחי.

 

בהמשך החליטה ממשלת ישראל כי עד לשנת 2016 יש לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים ל- 280, לכל היותר. מאז תחילת השנה אגף התנועה, בסיוע שותפיו, ביניהם, משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד המשפטים ומשרד החינוך, השקיע את כל כוחותיו ומשאביו בהשגת מטרה אחת, להציל חיים בכבישים. מאז תחילת השנה צומצמו תאונות הדרכים ב-812 וסך הנפגעים קטן ב- 900. למרות זאת, מספר ההרוגים דווקא עלה השנה בשמונה בני אדם שקפחו חייהם בכבישים, זאת לאחר ירידה של 100 הרוגים בשנת 2012.

 

אגף התנועה פועל על פי מדיניות ברורה וממוקדת שהתבססה על למידה, חשיבה ומחקר: מיקוד בדוחות איכות ולא כמות- מיקוד בעבירות המסכנות חיים ועבירות בריונות בכביש כגון: חצייה צומת באור אדום, חציית קו הפרדה, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל. קרוב ל-40% ירידה בכמות הדוחות.

 

מיקוד ב"כבישים אדומים בבינעירוני ו"רחובות אדומים" בתחום העירוני- ניתן דגש לאחריות המוטלת על ראשי הערים בשיתוף פעולה לצמצום ההרוגים בתחומם.

 

מיקוד באוכלוסיות פגיעות- פעולות ממוקדות בהולכי רגל, ילדים ודו גלגלי. אומנם השנה נהרגו חמישה הולכי רגל פחות מהשנה אשתקד, אך אוכלוסייה פגיעה זו מהווה כשליש מסך ההרוגים השנה.

 

מיקוד באוכלוסיות פוגעות- כגון: נהגי כלי רכב כבד ועברייני תנועה סדרתיים. בשנת 2013 נעצרו על ידי אגף התנועה למעלה מ- 1300 נהגים עד לתום ההליכים.

 

מיקוד בהסברה ואכיפה במגזר הלא יהודי- תוך שיתוף פעולה ארוך טווח ושיטתי עם הרשויות המקומיות.

 

אגף התנועה בראייה לעתיד

 

בקרוב אפליקציה למיקום מצלמות המהירות-  כחלק מראיית שוטרי התנועה כנותני שירות וסיוע למשתמשי הדרך, פועל אגף התנועה לפיתוח אפליקציה בסמארטפון, אשר תספק את כל המידע העדכני הנחוץ לאזרח, כולל מיקום מכשור האכיפה האלקטרוני (א-3). חידוש נוסף שאגף התנועה פועל לקדמו הוא הקמת וועדה ציבורית אשר תקבע את מיקום עמודי א-3, בהתבסס על נתוני מחקר שיובאו בפניה. חברי הוועדה יהיו אנשי ציבור, אקדמיה ותקשורת והכל כדי לאפשר שקיפות מקסימאלית לציבור. בכך מנסה המשטרה לתת מענה לביקורת על מיקום המצלמות.

 

בשנת 2014 יתמקדו שוטרי ומתנדבי אגף התנועה באכיפת עבירות של היסח דעת, בדגש על שליחת מסרונים מטלפון נייד במהלך הנהיגה. על מנת להוכיח את הסיכון הרב שיש לעבירה זו כגורם משפיע בתאונות דרכים, פועל אגף התנועה לבצע חקירה גם של מצב הטלפון של נהג/ת המעורב בתאונה.

 

באגף מסכמים כי המטרה של משטרת ישראל היא לא לייצר דוחות אלא להמשיך ולהפחית את מספר תאונות הדרכים. אגף התנועה בשילוב כלל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים, יפעל להגשמת חזונו של אפס הרוגים בכבישי ישראל.                                                                                 

עבור לתוכן העמוד