עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

החלטת ועדת הכלכלה בנושא העסקת קציני בטיחות

23/09/2014
הגדל

ועדת הכלכלה של הכנסת, סיימה היום לאשר את התיקונים לתקנות התעבורה, שנועד לקבוע חובה להעסיק קצין בטיחות במפעל המפעיל צי רכב, הסמכתו של קצין הבטיחות וכללי העסקתו.

הוועדה שבה ועסקה היום בנושא אופן העסקתם של קציני הבטיחות. הוועדה אשרה את ההצעה לפיה מפעלים המחזיקים 35 משאיות מעל 12 טון ומעלה, וכן מפעלים המחזיקים 45 אוטובוסים ומעלה יחויבו להעסיק קצין בטיחות בהיקף של משרה מלאה, וכן יחויבו כי קצין הבטיחות יועסק כשכיר במפעל ולא יוכל להיות נותן שירות עצמאי. באשר למפעלים בהם מתחת ל-35 משאיות או 45 אוטובוסים.

ראוי להבהיר, כי לגבי רכבים פרטיים עדין לא התקיים דיון , וועדת הכלכלה בקשה מהרשות הלאומית להכין דף עמדה לגבי כמות הרכבים המחייבים היקף של משרה מלאה.

מפעלים וחברות המחזיקים רכבים פרטיים בכמות הפחותה מהיקף משרה מלאה, (כיום עומדת על 100 כלי רכב), כפי הנראה, לא תהייה חובה להעסקה ישירה של קצין הבטיחות, וניתן יהיה לבצע התקשרות ישירה עם קצין בטיחות.

מנהל תחום קציני בטיחות בתעבורה במשרד התחבורה, ג'קי לוי, אמר כי כיום קצין בטיחות אחד מטפל ב-120 משאיות ועוד 120 נגררים, והשינוי ידרוש גיוס של קציני בטיחות רבים חדשים. עם זאת הוא הודה כי השינוי ישפר את התפקוד של קציני הבטיחות. לדבריו, 81% מהשימועים שקיים בעקבות הביקורות שערך היו למשרדים עצמאיים, שמנצלים את מספר הפקחים המצומצם ולא עובדים בהתאם לנדרש.

מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ביקש לדחות את ההצעה ולהיצמד לתקנות שהגיש המשרד לוועדה, לפיהן רק חברות עם 80 משאיות ומעלה ידרשו לקבל שירות מקצין בטיחות במשרה מלאה, וגם במקרה כזה ביקש משרד התחבורה שלא לחייב העסקה ישירה. "לא מצאנו מובהקות בין אופי ההעסקה לבטיחות", אמר יצחקי. הוא הציע לפצל את הנושא מהתקנות ולדון בו בשלב מאוחר יותר.

ח"כ דוד צור אמר כי למרות שאין מובהקות סטטיסטית, יש קשר בין אופי ההעסקה וניתן לראות מעורבות יתר בתאונות של משאיות שפוקו על יקי קציני בטיחות עצמאיים.

ח"כ יעקב אשר אמר כי שיטת ההעסקה, לא הולכת לפתור את בעיות הבטיחות. "אם קצין הבטיחות הוא טוב, אז הוא יהיה טוב גם כשכיר וגם כעצמאי".

בתום הדיון הכריעה הוועדה כי מפעלים שבהם 35 משאיות ומעלה או 45 אוטובוסים ומעלה יחויבו להעסיק האופן ישיר קצין בטיחות במשרה מלאה, בעוד שאר המפעלים יוכלו לבחור את צורת ההעסקה. ההצעה התקבלה פה אחד ובעדה הצביעו ח"כ יצחק וקנין, ח"כ חנא סוייד, ח"כ יעקב אשר, ח"כ דוד צור והיו"ר ברוורמן. ח"כ ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי "לאחר מסע ייסורים מסוים נקבל יותר בטיחות בטיפול במשאיות ובאוטובוסים". הוא אף קרא למשרד התחבורה להוסיף פקחים נוספים לאגף קציני הבטיחות במשרד, על מנת להגביר את האכיפה, ואמר כי בענף יש מקום גם לעצמאים אך הפיקוח עליהם חייב להשתפר.

המשמעות, כי רמת הבטיחות תגבר כאשר מדובר במשאיות במשקל שמעל 12 טון ואוטובוסים. החברות, ידרשו להעסיק יותר קציני בטיחות שיפקחו על הרכבים והנהגים שיוגדרו עם יישום התקנות כנהגים מקצועיים. פעולת ממשרדיםהעצמאיים, תוגבל בציי משאיות גדולים. כיום המשרדים מפקחים על כ- 100 משאיות בהיקף של משרה מלאה. על פי התקנה יכלו לפקח רק על צי של עד 35 משאיות ו- 45 אוטובוסים. החלטת הועדה צפויה להיתקל בהתנגדויות בין היתר משיקולים כלכליים. לא ברור מהיכן יגייסו קציני בטיחות בעלי רישיונות לרכבי משא בהתאם לדרישת החוק. החוק אמור להיכנס לתוקף לאחר 9 חודשים מיום פרסום התקנות.

עבור לתוכן העמוד