מעורבות צעירים בתאונות דרכים

15/07/2015
הגדל

בחודש נובמבר בשנה שעברה, נהג ברכבו קובי שמש, בן 23 מאשדוד, בחזרה מבילוי עם חברו הטוב. במהלך הנסיעה איבד קובי שליטה על הרכב, התנגש בעץ ונהרג בתאונת דרכים מזעזעת. חברו הועבר לבית החולים במצב קשה. קובי, הוא אחד מ - 32 נהגים צעירים (גילאי 15-24) שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2014, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עוד עולה מהנתונים כי מרבית הנהגים הצעירים שנהרגו בתאונת דרכים בשנה שעברה, נהגו ברכב פרטי כ- 20 נהגים. 12 נהגו בכלי רכב דו גלגלי כמו קטנוע או אופנוע. בנוסף נמצא, כי בשנת 2014 נפגעו 2529 נהגים צעירים בתאונות דרכים, 208 מהם נפצעו באורח קשה. נתון מפתיע נמצא במספר הפצועים קשה: 122 מתוך סך הנהגים הצעירים שנפגעו באורח קשה נהגו על אופנוע או קטנוע לעומת 86 נהגים צעירים שנפצעו קשה בעת שנהגו ברכב פרטי. הסיבה לכך היא ככל הנראה כיוון שרוכבי הדו גלגלי אינם מוגנים על ידי שלדת רכב ולכן כאשר הם נפצעים בתאונת דרכים, הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לפציעה קשה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "28 שיעורי נהיגה אינם מספיקים כדי להכין את הצעירים להתמודדות עם הסכנות שבכביש. הצעירים מעריכים עצמם כמיומנים ביכולות הנהיגה ונוטים לקחת סיכונים יותר משאר שכבות האוכלוסייה. משרד החינוך ומשרד התחבורה חייבים לשאת באחריות לתוצאות המדאיגות ולפעול להכנסת שיעורים מעשיים בנוסף לתיאוריה לתלמידי התיכון כדי להטמיע את נושא הבטיחות בדרכים כבר מגיל צעיר ולהכין את הנהגים הצעירים להתמודד עם סכנות הכביש".

ערים בסיכון
תל אביב היא העיר המסוכנת ביותר לנהגים צעירים.

בתל אביב נפגעו 158 נהגים צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בשנת 2014.

בחיפה נפגעו 71 נהגים צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בשנת 2014.

בפתח תקוה נפגעו 67 נהגים צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בשנת 2014.

בירושלים נפגעו 61 נהגים צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בשנת 2014.

באשדוד נפגעו 59 נהגים צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בשנת 2014.

בנתניה נפגעו 47 נהגים צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים בשנת 2014.

אוכלוסיית הצעירים (15-24), היא אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר במדינת ישראל מתאונות דרכים, יחד עם קשישים וילדים.
אחד המאפיינים של נהיגת הצעירים היא נהיגה תחת השפעת אלכוהול. הצעירים מבלים עד שעות הלילה המאוחרות, שותים ולא מפחדים לנהוג תחת השפעת אלכוהול. בכדי למנוע תופעה מסוכנת זו, נחקק בשנת 2010 חוק רף אפס אחוז אלכוהול לנהגים צעירים. חוק זה קובע, כי אסור לנהגים צעירים לנהוג לאחר כל כמות של שתיית אלכוהול, אפילו הקטנה ביותר. הבעיה היא, כי למרות שהחוק קיים, כמעט ולא מתבצעת אכיפה של חוק זה, כיוון שאין בידי משטרת ישראל מכשירי ינשוף בהם ניתן יהיה לבצע בדיקות בהתאם לרף הקבוע בחוק.

 

 

 

עבור לתוכן העמוד