עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

רשמים מסיור במפעל ייצור רכבי סקודה בצ'כוסלובקיה

25/10/2015
הגדל

הסיור החל בקבלת פנים מכובדת בחדר ישיבות גדול בקומת הגלריה של מוזיאון המכוניות של סקודה, שלאחריה קיבל כל אחד מאיתנו אפוד זוהר, אוזניות ומכשיר שמיעה אלחוטי. משם יצאנו למפעל בליווי שתי מדריכות.

מפעל הייצור של רכבי סקודה שוכן בעיר mlada doleslv,  הנמצאת במרחק שעה נסיעה מעיר הבירה פראג. מדובר בעיר פועלים המונה כ-20,000 תושבים, מחציתם עובדים במפעל ומחציתם נותני שירותים לעובדי המפעל.

המפעל מייצר 2,400 מכוניות בכל יום, את הדגמים סקודה רפיד, סקודה אוקטביה,סיאט טולדו. קיבלנו סקירה על חב' סקודה ועל מגוון הדגמים המיוצרים ע"י החברה.

מכונית הדגל המפוארת של סקודה היא סקודה סופרב שמיוצרת במפעל המרוחק כ-130 ק"מ מהמפעל בו ביקרנו. בסמוך למפעל ההרכבה של הסופרב נמצא מפעל לייצור תיבות הילוכים DSG.

במפעל בmlada doleslv  ביקרנו בשלושה מתחמים, (מפעלים) ובמוזיאון: מפעל להרכבת מנועים, מפעל להרכבת רכבים ומפעל לייצור חלקי המרכב מפח. המפעל נראה כמו עיר קטנה. המקום  מסודר ונקי,רמת התחזוקה גבוהה מאוד. קיים דגש גדול מאוד לבטיחות וניקיון סדר וארגון. במפעל קיימת תחנת כח המספקת את כל שרותי האנרגיה לכל מפעלי הייצור במתחם.

במפעל הרכבת המנועים סיירנו לאורך ליין ההרכבה. בכל עמדה עובד אחד מבצע פעולה אחת בסרט נע, כאשר המנוע נע על גבי מסוע. כל עובד שסיים את פעולת ההרכבה מעביר ברקוד על גבי החלק אותו הוא הרכיב, רק אז המנוע עובר לתחנה הבאה. המנוע מורכב מתחילתו ועד סופו לאורך קו הייצור. בסוף התהליך מניעים את המנוע, 4% מהמנועים עוברים לבדיקה על גבי מתקן הרצה (T/B) .

מפעל המנועים מיצר מנועים להרכבה במכוניות שמיוצרות במפעל הנוכחי וגם מייצר מנועים עבור מפעלי הרכבה נוספים של קונצרן פוקסוואגן. מנועים שמיועדים להרכבה במכוניות במפעל, ממלאים להם שמן מנוע, מרכבים מסנן שמן. במנועים שמיועדים למפעלי הרכבה אחרים לא מרכיבים מסנן שמן ולא ממלאים שמן במנוע.

לסיכום, מצאנו מפעל מדהים שעובד כמו מכונה גרמנית משומנת, נשים רבות משולבות בעבודה בקו הייצור במפעל.

 

משם המשכנו לסיור במפעל הרכבת הרכבים. למפעל הרכבת הרכבים מגיעים מרכבי רכב מפח. המרכבים עולים לקו הייצור וכאן מתחיל תהליך הרכבת הרכב. המיוחד בקו הייצור הוא שבשלב הרכבת הרכב, המרכב נע על גבי קו הייצור והרכבת הרכב מתבצעת תוך כדי תנועה, עובדי המפעל עומדים על המסוע הנע ותוך כדי תנועת הרכב הם מרכיבים את המכלולים, כל אחד על פי תחום אחריותו והתמחותו. מרשים במיוחד הוא שלב הרכבת לוח השעונים שמותקן כיחידה מושלמת ע"י רובוט שנכנס לתוך הרכב.

עובדים שאמורים להרכיב מכלולים בתוך הרכב יושבים על כיסא שמותקן על גבי רובוט והרובוט מכניס את העובד ישוב על כיסא לתוך הרכב, כאילו שהוא נמצא במקום הישיבה של הנהג או הנוסע. עובדים על הרכב במקביל משני הצדדים מימין ומשמאל.

לאחר סיום הרכבת המרכב העליון כולל הרכבת שמשות, מחברים לו את המרכב התחתון (מתלים, בלמים  בולמי זעזועים וכו'). לאחר מכן הרכב עובר למח' הצבע ומשם למח' בקרת איכות סופית.

גם בקו הייצור הזה משולבות נשים רבות בעבודת ההרכבה. ברוב התחנות עובדים בצוות מס' עובדים שכל אחד יודע את עבודת האחר לצורך גיבוי והחלפה בהפסקות או בהיעדרות.

בכל דקה מסיימים להרכיב שתי מכוניות. המפעל עובד בשלוש משמרות, 24 שעות.

על גבי מסכים גדולים מעל קו הייצור מוצגים נתונים כגון: מכסת הייצור המתוכננת לכל היום, כמה רכבים הורכבו מתחילת היום, כמה רכבים צריך עוד להרכיב בכדי לסיים את תוכנית העבודה.

המפעל יודע להרכיב בו זמנית דגמים שונים, כך שרכב אחד יורכב סקודה אוקטביה ואחריו סיאט טולדו ואחריו סקודה רפיד. הדבר מחייב מערך לוגיסטי מורכב שיודע לספק את המכלולים השונים לכל רכב על פי מפרט ההזמנה שהוזמן עבורו, מפרט אבזור וגימור ,צבע ריפודים חלון בגג וכו'.

לאחר שסיימנו את הביקור במפעל ההרכבה עברנו למפעל ייצור חלקי המרכב. המעבר בין מפעל למפעל הוא בנסיעה באוטובוס בתוך שטח המפעל.

מפעל זה הוא התחנה הראשונה בשלב ייצור הרכב. מגיע גליל מתכת  גדול שבתוכו  מגולגלים פחים מגולוונים בעובי 0.6 מ"מ- 1.7 מ"מ. בכל גליל, פח בעובי שונה בהתאם לחלקים שמימנו הוא מיוצר. הפח נכנס למכונה, עובר תהליך של שטיפה, חיתוך, ניקוב וכבישה כך שבסופו של תהליך מתקבל חלק של הרכב כגון: דלת, גג, דופן,ריצפה וכו'.

כל רכב מורכב מכ-500 חלקי פח. כל חלק עובר ביקורת איכות קפדנית. חלק פגום ניפסל ועובר תהליך של כבישה מחדש יחד עם חלקי ה- UP FALL שמתקבלים כעודפים מתהליך החיתוך. כל הפחים הפסולים או עודפים עוברים תהליך של כבישה מחדש, מיחזור לצורך הכנת גלילי פח חדשים. חלקי הפח המוכנים עוברים תהליך הרכבה  ע"י הלחמה ומועברים לתחילת קו הייצור.

 

משם המשכנו למוזיאון של סקודה. קיבלנו הסבר לגבי ההיסטוריה של המותג והסבר על המייסדים. בתחילת הדרך מייסדי המפעל הקימו מפעל לייצור אופניים לאחר מכן ייצרו אופניים עם מנוע, אופנועים, ולבסוף עברו לייצור מכוניות. הסמל של סקודה מסמל חץ אינדיאני.

הודינו לנציגות המפעל על ההדרכה המקצועית בסיוע של עופר לוינסון שסייע בתרגום ההסברים מאנגלית  לעברית והענקנו להן שי.

הודינו לעודד אלוש , נציג צ'מפיון מוטורס , מח' ציי רכב, על שיתוף הפעולה ארגון הסיור והאירוח של חברי ארגון מנהלי תחבורה במפעל סקודה.

נרשם ע"י יוחאי זילברברג, מזכיר הארגון וראש המשלחת לסיור. 

עבור לתוכן העמוד