ביקור במפעל של חברת KIA בסלובקיה בעיר ג'לינה

25/10/2015
הגדל

הגענו למפעל של קיה השוכן בעיר ג'לינה הממוקמת מרחק נסיעה של שעתיים מעיר הבירה ברטיסלבה. התקבלנו במתחם האימונים ונסיעות המבחן.

מבנה המפעל ממוקם על שטח גדול מאוד, טובל בירק. המבנה מאוד גדול, יפה ומרשים וגם הגינון מסביב למפעל מאוד מטופח ומוקפד. מרבדי דשא ענקיים מקיפים את המפעל, מכוסחים באופן אחיד כך שלא היו מביישים אצטדיון כדורגל.

בכניסה לאודיטוריום במתחם נסיעות המבחן נחשפנו לקיה ספורטאג' החדשה, רכב מדהים, מעוצב מאוד יפה וחדשני עם נוכחות מרשימה. בייחוד מרשימות יחידות התאורה הקדמיות וחזית הרכב, מרווח פנים משודרג ורמת אבזור גבוהה.

המדריכה שליוותה אותנו לאורך הסיור הקרינה סרט תדמית שמתאר את אופן תהליך העבודה במפעל שהוקם בשנת 2006, תוך פירוט הדגמים שמיוצרים במפעל: קיה ספורטאג', קאיה סיד וקיה ונגה – דגם שלא משווק בישראל ומתבסס על השלדה של הריאו.

בהמשך צפינו במצגת שמתארת את תהליכי העבודה במפעל ונתונים כמותיים לגבי היקף הייצור. במפעל מיוצרים בכל יום כ-300 כלי רכב. 330,000 כלי רכב ייוצרו בשנת 2015. 55% מהרכבים המיוצרים במפעל הם קיה ספורטאג'.

לאחר המצגת נסענו למסלול הניסויים,לא לפני שהצטלמנו תמונה קבוצתית בחזית המבנה. במסלול הניסויים נסענו ברכבי קיה ספורטאג' החדש, קיה סיד וקיה סיד סטיישן מנוע דיזל.

המסלול מורכב ממספר קטעים בעלי תוואי נסיעה שונה, משטח נסיעה (מדמה כביש) משתנה שנועד לבחון את הרכב במצבים משתנים כגון: כביש חלק, משובש, נסיעה במהירות, גבשושיות גדולות וקטנות, פסי האטה, הטיית הרכב מצד לצד, נסיעה בישורת במהירות גבוהה, עיקול דרך,עליה תלולה ומעבר גשר. בנסיעה בישורת הגעתי למהירות של 170 קמ"ש, תוך כדי בדיקת סטיית הרכב מנתיב הנסיעה.

הרכבים השונים עברו בכבוד את כל המכשולים. הספורטאג' כמובן התמודד עם תנאי הדרך המשתנים בצורה הטובה ביותר.

רכב הקיה סיד סטיישן, מנוע דיזל  ותיבת הילוכים אוטומטית התגלה כרכב יציב בעל יכולת תאוצה מרשימה, בידוד רעשים מצויין, פעולת יחידת הכח מושלמת, כח זמין והעברת הילוכים חלקה. הרכב מיועד להגיע לארץ בסוף שנת 2015 יגיע ברמת אבזור גבוהה מאוד.

לאחר ארוחת צהריים בחדר האוכל של המפעל המשכנו לסיור במפעל הייצור. קבלנו מכשירי שמיעה אלחוטיים והתחלנו את המסע ביחד עם גלילי הפלדה שמגיעים מדרום קוריאה ממפעל הפלדה של יונדאי. גיליונות הפלדה עוברים תהליך שטיפה וניקוי ונכנסים למכונת חיתוך הפחים ובהמשך למכבש. משם חלקי הפח  עוברים בקרת איכות קפדנית ומועברים למחלקת הרכבות המרכב, מחלקה מרשימה בכל קנה מידה , שאני לא ראיתי כמותה בשום מפעל לייצור מכוניות שביקרתי בעבר.

כל התהליך מתבצע ע"י "רובוטים" ללא מגע יד אדם, אוטומציה ברמה הגבוהה ביותר הקיימת תוך כדי שילוב ושיתוף פעולה בין הרובוטים השונים בקצב מהיר מאוד ודיוק מופתי.

ניתן לראות כיצד מייצרים את מכסה המנוע, הרכבת שני פחים שונים תוך כדי פעולת הדבקה והלחמה. הלחמת הפחים מתבצעת ע"י הלחמת נקודות לצורך חיבור כל חלקי המרכב משלב הרצפה תוך חיבור הדפנות ,הגג ותא הנוסעים עד לקבלת מרכב מושלם. בהמשך הרובוטים מלחימים ברגים במקומות שונים על גבי המרכב כדי שבהמשך יורכבו אליהם מכלולי הרכב השונים.

לאחר שלב הריתוך המרכב עובר לתחנת הצבע,  תהליך שמתבצע בטבילה באמבטיות גדולות- אותו ראינו באמצעות סרטון.

את הדלתות לא מרכיבים בשלב זה בכדי למנוע פגיעות וסריטות בתהליך ההרכבה. גם העובדים שנמצאים בקו הרכבת הרכבים הם ללא טבעות, שעונים חגורות וכל פריט לבוש שיכול לגרום לפגיעה בצבע, גם הביגוד חלק ואחיד.

לאחר שהרכב חוזר ממחלקת הצבע הוא מגיע לקו הייצור של ההרכבה. על גבי קו הייצור הרכב נוסע על גבי משטח ועובדי תחנת ההרכבה עומדים על המסוע תוך כדי התקדמות הרכב וכל אחד בתורו ועל פי התמחותו מרכיב את המכלולים השונים- מע' בלמים, רתמות חשמל, מיכל דלק, ריפוד התקרה, צנרת בלמים, מערכת המיזוג ועוד.

בשלב מסוים מתבצע חיבור של המרכב התחתון של הרכב עם המערכות האוטומטיביות  למרכב העליון. במרכב התחתון מותקן המנוע,המתלים,בלמים, הגה,בולמי זעזועיםוכו'. המרכב התחתון מגיע מושלם כיחידה אחת. לוח השעונים מורכב כיחידה אחת ע"י רובוטים ללא מגע יד אדם. על גבי כל התחנות במסוע המרכב יכול לעלות ולרדת, לנוחות עבודתו של עובד ההרכבה בהתאם למכלול אותו הוא מרכיב.

בסיום תהליך ההרכבה הרכב עובר למילוי נוזלים, במנוע, מתדלקים 8 ליטר דלק והרכב נוסע לעמדת ביקורת איכות סופית, כולל חיזוק ברגים במד מומנט ידני. הרכב עובר לשטיפה ובדיקת חדירת מים לתא הנוסעים ותא המטען. בהמשך מתבצעת בדיקת תקינות הצבע באזור שמואר בתאורה חזקה מאוד.

לאחר מכן הרכב נוסע למשטח הכנה להפצה- 30% מהרכבים מועלים על קרונות רכבת. 70% מהרכבים מופצים על גבי משאיות להובלת רכבים.

כל תהליך ההרכבה מעודכן בכל בשלב ע"י ברקוד ומסכים גדולים שמותקנים בגובהה מציינים את כמות הרכבים שיוצרו מתחילת המשמרת, כולל אחוזי תפוקה יחסית. בכל תחנה העובדים לבושים במדים בצבע שונה. תחושת הניקיון והסדר ניכרת בכל מקום.

מנהל המפעל וצוות הניהול הבכיר הם מקוריאה. שאר המנהלים העובדים והעובדות הם מסלובקיה. כמו כן הרבה  נציגים מההנהלה בקוריאה  נמצאים כל העת במפעל לצורך ביצוע תהליך של בקרה.

למפעל ייצור המנועים לא הגענו אולם הוסבר לנו שהמפעל ייצר את כל חלקי המנוע ומרכיב אותם. המפעל מייצר מנועים למפעל הרכבת הרכבים וגם למפעלי הרכבה ולדגמים נוספים.

הצילום בשטח המפעל אסור לחלוטין.  

כתב: יוחאי זילברברג

מזכיר ארגון מנהלי תחבורה וראש המשלחת.

עבור לתוכן העמוד