גשר אקולוגי בכביש ירושלים - ת"א

1/11/2015
הגדל

שלב נוסף בכביש ירושלים - תל אביב המשודרג. נפתח לראשונה מעבר כביש מתחת לגשר האקולוגי הגדול שהוקם סמוך למחלף שורש, במסגרת שדרוג כביש מס' 1 בין ירושלים לתל אביב, בקטע שבין שער הגיא ועד לבירה. הכביש החדש משני הכיוונים, העובר מתחת לגשר האקולוגי גם לכיוון ירושלים. מדובר בגשר האקולוגי ברוחב של 70 מטרים והוא למעשה  הגשר האקולוגי הגדול ביותר שהוקם עד כה בישראל.

 

הקמת הגשר האקולוגי נועדה לאפשר מעבר בטוח לבעלי החיים שבסביבה והוא יהפוך את כביש מס' 1 לאחד הכבישים הירוקים ביותר שייסללו בארץ בשנים הקרובות. תכנון הגשר בוצע בסיוע יועצי נוף, סביבה ואדריכלות, ובתכנון ניתן דגש מיוחד להיבט הנופי והאקולוגי.

 

חברת נתיבי ישראל החלה למלא את שני צידי הגשר בכ-200 אלף קוב של עפר, במטרה להגיע למפלס הרצוי של הכביש. העפר יובא ממאגר חול ענק של רכבת ישראל שהוצא ממנהרות הרכבת שנכרו. העפר יובל למילוי הגשר באמצעות כ-5000 פול- טריילרים. במסגרת העבודות, מבוצע שיקום נופי מלא במאות דונמים של סביבת הכביש, הכולל העתקה ושימור של הצמחייה הקיימת, והחזרתה לשטח בתום העבודות. בין השאר הוצאו מהמקום כ-30 אלף פקעות של פרחים מוגנים שנשתלו בפארק קק"ל באזור גשר הראל, ויוחזרו לבתי הגידול המקוריים שלהם לאורך הכביש. מדובר באחד הפרויקטים החשובים ביותר, המקודמים כיום על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל.

 

שדרוג כביש מס' 1 ישפר את זרימת התנועה, באחד מעורקי התנועה החשובים בישראל ויאפשר לעשרות אלפי העובדים לחלוף על הפקקים ולהגיע לירושלים בבטיחות ובמהירות. מדובר בפרויקט לאומי שהיקפו נאמד ב-2.5 מיליארד ₪, הכולל הקמת מערכת גשרים, מנהרות ומחלפים, באורך 16 קילומטרים, משער הגיא לירושלים. לדבריו, הכביש החדש נועד לשדרג את הכביש לירושלים ולהתאימו לסטנדרטים ולביקוש  של עשרות השנים הקרובות. כביש 1 החדש כולל בין היתר הוספת נתיב נסיעה לכל כיוון, שלושה נתיבי נסיעה בכל מסלול, לרבות שוליים ומפרדה תקניים, הכפלת רוחב הכביש ל- 45 מטרים, ביטול סיבוב מוצא המסוכן והקמת שני גשרים מקבילים באורך של יותר מ-800 מטרים כל אחד.

 

 

עבור לתוכן העמוד