מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    דלקן אוניברסלי יוצא לדרך

    25/06/2017
    הגדל

    בג"ץ קיבל את עמדת המדינה וקבע כי תחרות בשוק הדלק באמצעות יישום דלקנים אוטומטיים, ותחל השנה.

    בית המשפט, פנה ב- 12/6/17 לחברות הדלק,  בבקשה לבטל את העתירה שלהם בעקבות טענה לבעיות אבטחה בדלקנים האוניברסליים. בפשרה שהושגה בין הצדדים, הוחלט כי עד סוף 2017 יותקנו בכל תחנות הדלק בישראל, לפחות 3 משאבות תדלוק המותאמות לדלקנים אוניברסליים. עוד נקבע כי עד סוף 2018, כל משאבות הדלק בתחנות יותאמו לדלקנים החדשים. בנוסף עד סוף 2018 יחויבו כל בעלי ההתקנים הקיימים בציי רכב, לעבור להתקנים החדשים המותאמים לכמה חברות דלק. ההתקנים החדשים מיוצרים ומשוקים כיום ע"י שתי חברות "אורפק" ו "רוזמן", זאת לאחר שעמדו בדרישות של מכון התקנים.

    רעיון הדלקן האוניברסלי- היוזם לרעיון הדלקן האוניברסלי היה ח"כ לשעבר שי חרמש (קדימה) שהגה את הרעיון ליצירת תחרות ונוחות למשתמשים. משרד האנרגיה, אימץ את הנושא, וקידם מלפני כמה שנים, את יישום הרפורמה של מערכת תדלוק אחידה, שתותקן בכלי רכב השייכים לציים ותאפשר להם לתדלק בכל תחנות הדלק ברחבי הארץ. ציי הרכב להם דלקנים אוניברסליים, יוכלו בקרוב להתקשר עם כמה ספקי דלק ולהיכנס לכלל התחנות בארץ, מבלי שיהיו כבולים בהתקשרות לחברה אחת בלבד, כפי שנהוג כיום. בשנת 2015 תהליך הרפורמה עבר את דיוני ועדת הכלכלה בכנסת, אולם נעצר לבסוף בגלל עתירה של חברות הדלק, בטענות של בעיות אבטחה ובכך שהדלקן החדש מבוסס על רכיבים לא מוצפנים הניתנים לפריצה.

    היקף שוק ציי רכב נאמד כיום בכ- 350 אלף מכוניות נוסעים עד 3,500 ק"ג ועוד כ- 100 אלף כלי רכב נוספים, בהם התקני תדלוק "דלקנים", עם חברות דלק המובילות בשוק.

    היערכות- ציי הרכב, ייערכו בקרוב ליישום התהליך החדש, במסגרתו יכנסו למשא ומתן מול חברות הדלק השונות לקביעת תנאי ההתקשרות התואמים למציאות החדשה. ראוי לציין, כי כיום ברכישת בנזין, לא ניתנות הנחות משמעותיות לציי רכב בעלות מחיר הדלק, מעבר לסכום "הנחת התדלוק העצמית" בתחנות בסך 19 אגורות. אם זאת, חברות דלק סופגות ללקוחותיהם את עלות התקן התדלוק, שנאמדת בכ- 400 ₪ ליחידה. השינוי בו יהיו לצי רכב כמה ספקי דלק, יגרום לכך שעלות ההתקנים מכלול והתקנה תיפול על ציי הרכב, או שתתחלק בין נותני השרות, באופן יחסי לכמות רכישות הדלק שלהם. הרפורמה החדשה, עשויה להגביר תחרות בין הספקים בכל הקשור להנחת מוצרי הדלק , תנאי תשלום וסבסוד ההתקן.

     

     

    עבור לתוכן העמוד