מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    כנס ארצי לקציני בטיחות מטעם משרד התחבורה

    17/12/2017
    הגדל

    לראשונה בישראל, נערך ע"י משרד התחבורה- אגף הרישוי ותחום קציני הבטיחות, כנס מקצועי מיוחד, לכלל קציני הבטיחות הפועלים בישראל. הכנס התקיים ב- 11/12/17 במרכז הקונגרסים בבניני האומה בירושלים.  הכנס כלל הרצאות עדכניות ומרתקות בהשתתפות מיטב מרצים. את הכנס כיבד בנוכחותו שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ.

    שר התחבורה ישראל כץ
    : "קציני הבטיחות הם מפקדי התחבורה של ישראל. הכנס, בא לאחד את הקצינים מהמגזרים השונים ולבחון את בטיחות התחבורה לעתיד. בישראל מתחוללת מהפכה בתחום התחבורה. זה ניכר בפיתוח תשתיות הכבישים, רכבות ,נמלים ושדות תעופה. התחבורה הציבורית מקבלת תנופה משמעותית לרבות רכבת בינעירונית שתפעל בתוך חצי שנה מת"א לירושלים. אנו צופים לעליה בשימוש בתחבורה ציבורית בשיעור של כ- 12%. בתחום לימוד הנהיגה, תחל בקרוב רפורמה שתקצר משמעותית את התורים ובתוך 3 ימים ניתן יהיה לקבוע תור לטסט. בכל הקשור לנהג מקצועי, נחייב אותו לעבור הדרכות לרבות נהג מלווה לנהג מקצועי חדש כאשר מדובר ברכב כבד ואוטובוס. התחרות בענף הרכב, קבלה תנופה בשנים האחרונות. זאת במסגרת חוק רישוי ושרותי רכב אותו אנו מקדמים. המכוניות זולת יותר לרכישה, וחלקי החילוף יוזלו עם תחילת הרפורמה בנושא. אנו מעודדים ומקדמים התקנת מערכות בטיחות מצילות חיים. זה כולל רכבי משא, אוטובוסים ורכב פרטי חדש ומשומש. לתחרות בענף הרכב,  יש גם מתנגדים שהמניעים שלהם נובעים מכך שהם מרוויחים פחות. השר כץ סיכם ואמר, כי  יש להגביר את הבטיחות. רצוי שיהיה סיג ושיח בין הגורמים שפועלים למען כשירות הנהגים ותקינות כלי הרכב ומניעת תאונות דרכים".

     

    אפי רוזן - מנהל אגף הרישוי: "כאשר פועלים בתחומי בטיחות, חובה שהמדיניות תהיה תואמת לרוח הזמן ולהתפתחויות כלי הרכב. יש להגביר יש להגביר את האכיפה בתחום לכזו שלא תהיה בררנית. בכוונתנו להגדים את מספר המפקחים על קציני בטיחות לשישה..

    בימים אילו, אנו מקדמים תקנות חדשות הקשורות לפעילות קציני הבטיחות בתעבורה. קצין הבטיחות הוא אושיה מרכזית בבטיחות, אי לכך, יש לעגן את תפקידיו בחוק ולא בהוראות נוהל שניתנים לפרשנויות ולשינויים. בכוונתנו להגדיר מחדש את טפסי הבדיקה לרכבב ולנהגים, כך שיהיו תואמים למציאות וליכולת לבצע אותם. אנו ממקדים את טיפול קצין הבטיחות לגורם האנושי, שמהווה גורם משמעותית בתאונות כ- 97%. כלי הרכב בטוחים יותר כיום ומשתכללים ובעתיד ייסעו ללא נהגים. אי לכך ראוי להתמקד במה שהורג ולא להתמקד בכלי רכב משוכללים.

    אחריות מנהלים- בתקנות החדשות, בעלי החברות והמפעלים יישאו באחריות. בין היתר יהיה עליהם לקבוע תוכנית בטיחות שנתית ואף ליישמה. אנו לא ניתן שקצין הבטיחות יהיה האשם המרכזי ושעיר לעזאזל.

    הגדרנו לראשונה, בתוספת ה- 15 טבלה חדשה שקובעת את היקף משרת קצין הבטיחות בייחס לכמות כלי הרכב. הטבלה בתוספת ה- 15 מחולקת למגזרים שונים וקובעת במדויק כמה ימים יצטרך לעבוד קצין הבטיחות במפעל בו יעבוד. עד כה, ההחלטה להיקף משרה נתונה לשיקול דעתה של משרד התחבורה. אני מבין כי יש שחוששים מהשינוי, אך אין לכם מה לדאוג השינוי יגדיל את פעילות קציני הבטיחות ויביא פרנסה לקציני בטיחות רבים. נצטרך להגדיל את כמות קציני הבטיחות. הכוונה שלנו לשנות את תוכנית הלימודים כך שתהיה תואמת לרוח הזמן. חסרים כיום תכנים רבים שנחוצים בתחום הבטיחות. נפחית את שעות לימוד בקורס, ל- 410 . תנאי הקבלה ישתנו ולא נדרוש כתנאי סף סוג 2 במכונאות רכב. זה לא העיקר העתידי לתפקיד קצין הבטיחות. נסתפק בלימוד מקביל ביידע. המטרה שלנו להגביר בטיחות ולמנוע תאונות. לבסוף, נהפוך את קצין הבטיחות למוניטין".

    בסדר היום נכללו הרצאות שעסקו בנושאים הבאים: התפתחויות בעולם הרכב. עדכונים בתקנות התעבורה, אכיפה משטרתית אפקטיבית. מחקר על שיטת הניקוד. תחבורה לעתיד ורכב אוטונומי. סכנות עקב הסיחי דעת ושימוש באלכוהול וסמים.

     

    עבור לתוכן העמוד