מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    מוסכי הסדר בישראל

    4/02/2018
    הגדל

    רקע: נושא 'מוסכי הסדר' נגרר כבר שנתיים על ידי הממונה על שוק ההון, וזה לאחר שכבר 15 שנה המפקחים לפניה נמנעו מלגעת בתפוח אדמה הלוהט הזה. בסיפור הזה חברת הביטוח היא הנתבעת ולכן לא סביר שתהיה גם השופטת והפוסקת הבלעדית. במקביל, מסיבות שונות ומשונות מתקשים במשרד התחבורה ליישם את השינויים המובטחים ובמהלך השנה האחרונה המחלקה המשפטית של משרד התחבורה העדיפה דווקא להתקין סדרת תקנות לטובת חברות הביטוח ולעכב את תקנות היישום לחידוש פריחת הענף והבטחת הבטיחות בתיקון כלי הרכב בישראל.

    רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: לשאלה האם הרגולציה בולמת את מוסכי ההסדר ? טען לוי כי היא דווקא זו שמאיצה אותו ונותנת גז למוסכי ההסדר. השאלה הנשאלת מה המבוטח קונה בפוליסה שלו, האם כיסוי מלא לנזק, או מחיר זול ואיכות תיקון ירודה. בישראל פועלים 1450 מוסכים מורשים לתיקוני נזקי תאונות, רק כ- 200 מהם נכללים בהסדר עם חברות ביטוח. המוסכים נאלצים לשחד את המבוטח וחברות הביטוח דוחקות אותנו לקיר ועוד טוענים שהמוסכים גונבים. אם חברות הביטוח רוצות תנאים טובים יותר שיגבו זאת מהמבוטחים ומהסוכנים  ולא מהמוסכים. הרגולציה בונה כאן מאכרים שמרוויחים עמלות מבלי לעבוד. כ- 15,000 מכוניות חוזרות לכבישים לאחר תיקוני תאונות לקויים והמפקח על הביטוח, מתעלם מהתופעה. הגיע הזמן שמשרד התחבורה יקח אחריות על תחום הבטיחות בדרכים שנמצא תחת סמכותו. לא יתכן שמשרד התחבורה יפקיר את ציבור הנהגים.

    משה ויצמן, מנהל בכיר אגף הרכב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אמר כי מבחינת המשרד המטרה שהמבוטח יקבל את רכבו לאחר תאונה, בהקדם ובאיכות גבוהה. זה יוצר לצערנו ניגוד עניינים בין חברות הביטוח למוסכים ולשמאים. הבעיה המהותית ,שהמבוטח צריך לקבל הרכב כשהוא חזר לקדמותו, לחב' הביטוח יש רצון שהרכב יצא מהר כי יש רכב חלופי והאזרח רוצה לקבל את רכבו מהר ובאיכות הכי טובה. עשינו מהלך דרמתי, כאשר הצלחנו לבטל את רשימת השמאים, כל מוסך יוכל להיכלל בהסדר מול חברת הביטוח ולעמוד בתנאים הכי בסיסיים. יצרנו סוג של הסכמה עם שוק ההון, כרגולטור עשינו זאת, יש הסכמות, זו בעיניי סוג של מהפכה. עשינו מעשה, הסכם בעיניי דרמתי, שינוי קיצוני.

    יוסי סקורניק, יו"ר חטיבת החלפים איגוד לשכות המסחר: השפעת היתר של חב' הביטוח, שרוצות לקבוע בעיקר את המחיר, הזמן ורמת השרות. הן דורשות מהמוסכים דברים שלהערכתנו המוסכים לא יכולים לעמוד בהם כמו הנחה על חלפים, כמו רכב חלופי על חשבונם, כמו תיקון נזק, אלה דברים שהמוסכים לא יכולים לעמוד בהם. הבעיה העיקרית היא שלא השאירו יצירת שוק חופשי.

    יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב, איגוד השמאים: כידוע כל אדם יכול לבחור בשמאי שיחפוץ בו. השאלה מדוע בתחום הרכב זה לא קורה. איגוד השמאים עם יד על הדופק בנושא. לדעתנו יש להגיע למצב שבו המבוטח יבחר את השמאי מתוך רשימה של משרד התחבורה. על הרגולטור להתערב בנושא ולהביא לפתרון ניגוד העניינים בין השמאים לחברות הביטוח. ב- 2007 הייתה החלטה לגבי השמאים, היום אנחנו ב- 2018 ולא נעשה דבר. יש ניגוד עניינים מובנה, שמאי שלא היה ברשימת השמאים של חברות הביטוח לא עבד ולא התפרנס. יש להגיע למצב שהצרכנים יוכלו לבחור שמאי ותפקיד השמאי יהיה תפקיד שיפוטי. ישנה הזדמנות פז להביא לכך שניתן יהיה לבחור בשמאי רכב.

    עו"ד דן כרמלי, משנה למנכ"ל לשכת המסחר , אשר הנחה את הפאנל, הציע הצעה שהתקבלה פה אחד על ידי כל המשתתפים בפאנל :  לקרוא ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת חה"כ איתן כבל, לקיים דיון דחוף בוועדת הכלכלה ליישום הרפורמה שתשים סוף לרשימות מוסכי ההסדר ורשימות השמאים הסגורות של חברות הביטוח.

     

     

    עבור לתוכן העמוד