מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    מקדמים תחבורה חכמה

    11/06/2018
    הגדל

    משרד התחבורה ורשות החדשנות, משיקים תוכנית חדשה לקידום תכניות פילוטים בתחומי התחבורה החכמה בתקציב של 30 מיליון ₪  בשנה. התוכנית שגובשה בשיתוף משרד התחבורה, רשות החדשנות והתוכנית הלאומית לתחליפי נפט במשרד רה"מ תתמוך בחברות שיקדמו את תחום התחבורה החכמה בישראל ויפתחו את היכולות הטכנולוגיות בענף.

    המטרות: פיתוח ויישום טכנולוגיות חדשניות במערך התחבורה, אשר יקדמו את המצב התחבורתי בישראל ויפתחו את התעשייה הישראלית עתירת הידע. קידום נושא התחבורה החכמה בדגש על עידוד השימוש בתחבורה ציבורית וצמצום זיהום האוויר, תאונות הדרכים והגודש בכבישים. ידוד ותמיכה בחברות טכנולוגיה בתחומי התחבורה בישראל, וטיוב הרגולציה של המדינה בהתאם להתפתחות הטכנולוגית. בהמשך להחלטת ממשלה (מס' 2316) בנושא הקמת תכנית לאומית לתחבורה חכמה, משרד התחבורה המנהלת לתחליפי נפט ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה ורשות החדשנות, החליטו לפעול במשותף להשקת תכנית תמיכה לקידום חדשנות טכנולוגית ובפרט מתקני הרצה (פיילוטים) של טכנולוגיות חדשניות במערך התחבורה. מטרת תכנית זו לקדם את התחבורה החכמה בישראל ולפתח את התעשייה הישראלית כתעשייה עתירת הידע באמצעות חדשנות טכנולוגית בנושא אמצעי תחבורה ציבורית ותשתיות תחבורתיות.

    טכנולוגיות אלו משתלבות, בין היתר, בתחומים הבאים: כלי רכב אוטונומיים, כלי רכב חשמליים, כלי רכב מקושרים, מודלים שיתופיים לתחבורה, טכנולוגיות ניטור ועיבוד מידע תחבורתי, תפיסות חדשניות בהפעלת שירותי תחבורה, הקטנת גודש תחבורתי, הפחתת תאונות דרכים, צמצום השימוש בנפט ועידוד מעבר לתחבורה ציבורית. חשיבות התוכנית טמונה בכך שלראשונה, יממנו משרד התחבורה ורשות החדשנות תכניות פיילוט, כאשר עד היום תמכה הרשות בתכניות בשלבי מו"פ מוקדמים. זאת כחלק מאסטרטגיית הרשות לתמוך בצמיחת חברות שלמות. תמיכה זו מגובה מצד משרד התחבורה בליווי חברות ההייטק, הן בהיתרי רגולציה לביצוע פיילוטים, והן בהנגשת תחומי פעילות חדשים. מהלכים אלה יאפשרו חדשנות והתפתחות ברגולציה הממשלתית, תוך התאמתה לשינויים טכנולוגיים ולצמיחה מאוזנת של חברות ההייטק ושל הכלכלה הישראלית. המסלול מיועד לחברות טכנולוגיה ישראליות בתחומי התחבורה, אשר יוכלו לקבל במסגרת התוכנית תמיכה כספית בשיעור של עד 50% מהוצאות המו"פ המאושרות. תמיכה בשיעור חריג של 75% מהוצאות המו"פ המאושרות תינתן לתוכנית בעלות פוטנציאל להשפעה יוצאת דופן על ייעול ושיפור התחבורה בישראל. המסלול מציע השתתפות בסיכונים הכרוכים בתהליך הפיתוח, אך לא ברווחים או בהצלחות עתידיות. החברה הנתמכת תחזיר לרשות החדשנות את המימון שקיבלה על ידי תשלום תמלוגים ממכירות, רק אם המיזם הצליח להגיע לשלב המסחור.

    שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ: "התמיכה בחברות הסטארט אפ בתחום התחבורה, תאפשר לחברות הסטארט אפ בישראל הפועלות בתחום להיבנות טוב יותר ולחדור לשוק מהר יותר. בנוסף, הפרויקט יאפשר הכוונה טובה יותר של השוק המקומי בישראל וישפר את יכולת הרגולציה הממשלתית. בנוסף, הפרויקט ישפר את יכולת הרגולציה הממשלתית והתאמתה לשינויים המתפתחים. "משרד התחבורה בראשותי ימשיך להוביל את מדינת ישראל ולהפוך אותה לראש חץ לתחבורה עתידנית ולשימוש בטכנולוגיות חכמות. הטכנולוגיה מתקדמת בצעדי ענק, והחובה שלנו כממשלה היא ללוות אותה מהבחינה הרגולטורית כדי שניתן יהיה ליישם אותה בהקדם".

    שר הכלכלה, אלי כהן: "בעוד שהתעשייה החדשנית הישראלית הפכה למודל עולמי לחיקוי, הדבר טרם חלחל לתחומי התחבורה בישראל הניצבת בפני אתגרים משמעותיים בשנים הקרובות.  אנו סבורים כי בתחומי התחבורה ישראל זקוקה לזריקת עידוד מהותית. בהשקת תכנית זאת בכוונתנו לאפשר לתעשייה זאת לפרוץ לתחומי פעילות חדשים, ומחברות בתחום לצמוח לכדי חברות שלמות . תכנית מהפכנית ויוצאת דופן זאת היא צעד חשוב בחיבור בין הצלחת תעשיית ההייטק ובין תחומי התחבורה. המסלול מאפשר לחברה להתקדם משמעותית במוכנות המוצר למסחור ולסייע בקידום חדירתו לשוק באמצעות היישום באתר הניסוי". 

    יו"ר רשות החדשנות, ד"ר עמי אפלבוים: "כדי לעלות רכב אוטונומי על הכביש צריך את אישור הרגולטור במשרד התחבורה, גם בפיתוח תוכנה לשליטה וניתוב במערכת הרמזורים יש צורך בשיתוף פעולה של המשרד. התכנית החדשה הזאת תיתן מענה לנושאים הללו: צוות ייעודי פנימי של המשרדים יבחן חברות טכנולוגיות ופיתוחים טכנולוגיים חדשים וניתן יהיה לקדם בקשות לאישורים רגולטוריים שיתמכו בטכנולוגיה החדשנית שהתפתחה. מטרת המסלול היא לספק לחברות טכנולוגיה מימון לשלבי פיתוח הטכנולוגיה המתקדמים הדרושים לצורך מסחור הטכנולוגיה והחדרתה לשוק, ולאפשר להן גישה לתשתיות, נתונים ואתרים עליהם יש רגולציה והשפעה ממשלתית, ובשל כך הינם פחות נגישים כיום. בכך יוכלו חברות לפתח ולאמת טכנולוגיות חדשניות באותם מגזרים וגופי הממשל יוכלו לקדם רגולציה שתתמוך במיזמים הללו. ברגע שאנחנו מייצרים רגולציה יותר מתקדמת, שתדע לעבוד עם טכנולוגיות חדשות, אנו פותחים פתח לחברות הטכנולוגיה לבצע ניסויים שלא היו אפשריים בעבר, ומייצרים הזדמנות להתוות בעתיד רגולציה חדשנית ומובילה של המשק הישראלי כולו".

    אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות: "הפעלת תכניות ופיילוטים בסביבות אמת וברגולציה מותאמת תאפשר לחברות טכנולוגיה להעמיד בישראל הוכחות התכנות מבצעיות, ולחדור במהירות לשוק, ובכך לצמוח כחברות שלמות בישראל. בנוסף, מסחור טכנולוגיות חדשניות בישראל יוביל לטיוב השוק המקומי, לשיפור יכולת הרגולציה הממשלתית ולליווי של החברות הטכנולוגיות משלב הרעיון ועד שלב המסחור על ידי גופי הממשל.  פעמים רבות נשמעת הטענה כי רגולציה, ולא הטכנולוגיה, היא שמונעת מהעולם שלנו להשתנות מהקצה אל הקצה כפי שרבים מאנשי הטכנולוגיה מספרים לנו. לשם כך חוברת רשות החדשנות בהקמת מסלול תמיכה משותף בחדשנות טכנולוגית בחברות תעשייה, ומיקוד הפעילות הוא בעיקר בפיילוטים פיתוחים טכנולוגיים שסיימו את שלב המעבדה ועוברים להמשך הפיתוח בסביבת ניסוי מבצעית או באתר הלקוח".

     

    עבור לתוכן העמוד