מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    פורום ענף הרכב והתחבורה 2019

    19/05/2019
    הגדל

    במסגרת פורום ענף הרכב והתחבורה 2019 דנו בסוגיות הבוערות, בהן עתיד הרכב החשמלי והבעיות הנלוות. צילום: אלירן אביטל.

    הפורום התקיים בהשתתפות משה מנו יו"ר מנו ספנות, אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר תעופה ותיירות, קארן שיף סמנכ"לית שיווק CAR2GO מקבוצת שגריר, מיטל להבי סגנית ראש עיריית תל אביב וממונה על תחום התחבורה, בינוי ותשתיות בת"א, אייל זבידה מנכ"ל שלמה זבידה אחזקות, אילן אלקובי בעלים רמשן שירותים והשקעות, איציק אשקו מנהל מחלקה ניהול מידע, ארגון וקשרי חוץ נתיבי ישראל, איתמר בן מאיר מנכ"ל חברת נתיבי איילון, אליאס עזאם ראש תחום כלכלה משרד התחבורה, גיא בלנקשטיין מנכ"ל פסיפיק רכב ותחבורה, דורון ודאי מנכ"ל שלמה BYD מוטורס אוטובוסים חשמליים, דפנה אורבך בירן שותפה אורבל הלוי מהנדסים ואדריכלים בע"מ, יעקב דיין בעלים טרייד מוביל עומר זוהר מנכ"ל חברת פנדן תחבורה מתקדמת בע"מ, ערן וקנין יו"ר דירקטוריון חברת דלק טן, רוני סרי מנכ"ל ברן ישראל, מרי גלברט מנהל פיתוח עיסקי, שי סיידון סמנכ"ל  שיווק ומכירות קפיטל KLS, שלי אוחובסקי מנכ"ל פרי ירוחם חברה לרכב, שלמה גרומט מנכ"ל אוטו קאש.

    במסגרת הפורום דנו בסוגיות הבוערות, בהם עתיד הרכב החשמלי והבעיות הנלוות, גודש התנועה, רגולציה, העדר תכנון ממשלתי חוסר תיאום בין המשרדים, עתיד התחבורה השיתופית, בהתייחס לעתיד הרכב החשמלי משתתפי הפורום הגיבו בספקנות והביעו ביקורת כלפי המדינה. המדינה לא ערוכה לכניסה מאסיבית של רכבים חשמליים. מדברים על חזון של תחבורה חשמלית ואף אחד לא מכתיב יעדים ולוחות זמנים.

    שאלה מרכזית: עתיד הרכב החשמלי, חסם רגולטורי, בעיית תשתיות הטעינה, האם המדינה בכלל נערכת לעידן הרכב החשמלי בישראל ?

    דורון ודאי מנכ"ל שלמה BYD מוטורס אוטובוסים חשמליים:"בנורבגיה עד 2025 לא יוכלו להיכנס רכבים מזהמים למרכזי ערים, מדינות לא רוצות רכבים מזהמים ופועלות רגולטורית בהתאם, ב- 10 השנים הקרובות לא יהיו רכבים על בנזין וגז, וזה ישפיע בטווח הקרוב על מערך השיקולים של אנשים אם בכלל לקנות רכב על בנזין אם יתקשו בעתיד למכור אותו, המדינה קובעת את חוקי המשחק באמצעות וועדות המכרזים, רק השנה יצאו לדרך מכרזים חדשים של מכרזים ש-50% מהאוטובוסים העירונים יהיו חשמליים".

    עומר זוהר מנכ"ל חברת פנדן תחבורה מתקדמת בע"מ:"מעבר לדחיפה של מכרזים ממשלתיים לכיוון של שימוש בתחבורה חשמלית, בסופו של יום צריך גוף אחד שיוביל ויהוה גורם לשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות והמשרדים הממשלתיים השונים. היעדים הממשלתיים לא מספקים.

    יעקב דיין מבעלי טרייד מוביל: "עם כל הכבוד למהפכת התחבורה החשמלית עדיין מדובר במגמה רחוקה שתיקח המון זמן. אצלנו בטרייד מוביל אנחנו רואים גידול בביקושים ברכישת רכב, בינתיים אנשים צריכים לקנות מכונית כי לצערנו התחבורה הציבורית לא קרובה להיות יעילה. נשאלת השאלה מה יקרה בעוד 5 שנים עם ההיצע הרב בשוק יד שנייה? המדינה אינה מאפשרת כיום יצוא של רכבים החוצה אפילו למדינות השכנות כמו ירדן, מצרים או טורקיה אני חושב שצריך לפתוח את החסם הרגולטורי שיכול לייצר פה מנועי צמיחה חדשים".

    ערן וקנין יו"ר דריקטוריון חברת דלק טן: "עם כל האופוריה, המדינה לא ערוכה לכניסה מאסיבית של רכבים חשמליים. יש למשרד האנרגיה חזון שאפתני שכל רכב שייכנס יהיה חשמלי בעתיד, חזון למועד.. אם ב- 2040 יהיו כאן 700 אלף רכבים חשמליים זה יהיה הישג פנומנלי.. וזה עדיין רחוק מהמספרים והיעדים שמדברים עליהם.. הדרמה לא תתרחש כ"כ מהר, מדובר בחזון שאפתני של משרד האנרגיה, תחנות הכח לא מסוגלות לתת מענה, ואין תמיכה רגולטורית מספקת. בפועל יש כיום במדינה 10000 רכבים חשמליים בלבד , אין לי בעיה עם החזון .. יש לי בעיה עם הלו"ז".

    קארן שיף סמנכ"לית שיווק CAR2GO : "כולנו צריכים לקחת אחריות על העתיד שלנו, האקסיומה שהצרכן הישראלי מחובר לרכב הפרטי שלו נסדקה בשנים האחרונות, אנחנו רואים את זה באימוץ של הצרכן בפתרונות של תחבורה אלטרנטיבית, כל רכב שלנו משרת עשרות משפחות, בפועל פחות זיהום אוויר ופחות רכבים על הכבישים. הצרכן מחפש ביטחון תחבורתי, ברגע שמקבל מענה ממגוןן פתרונות של תחבורה שיתופית וציבורית הוא ישחרר את הרכב הפרטי. אנחנו רואים כיום במחקרים שהדור הצעיר שלא ממהר להוציא רישיון, דור ה- Y ודור ה- Zלא מחפשים להיות בעלים של שום דבר ומחפשים לצרוך שירותים. ובקרב המבוגרים אנו רואים מגמה של ויתור על הרכב השני במשפחה ובכך לייצר עוד הכנסה פנויה".

    מוטי בראון מנכ"ל הליסינג הפרטי בקבוצת שלמה: "הליסינג הפרטי ימשיך ויצמח בישראל, ימשיך להיות האלטרנטיבה הטובה על פני קניית רכב פרטי, יש שינוי בשוק הרכב עם כניסה של רכבים היברידים,  בארבעת החודשים הראשונים של השנה עלו על הכביש כ- 17,000 רכבים היברידים, המגמה תמשיך ותגדל עם כניסה של יותר ויותר רכבים היברידים וחשמליים".

    עבור לתוכן העמוד