מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    נתיב פלוס יצא לדרך

    23/10/2019
    הגדל

    נתיבים מהירים, לרכב עם תפוסת נוסעים יקצרו משמעותית את זמן הנסיעה בכביש החוף ובנתיבי איילון. הנוסעים הבודדים יעמדו בפקקים.

    נתיב רב תפוסה- המשמעות לנתיב רב תפוסה (נר"ת), מדובר בנתיב ייעודי הקרוי: " נתיב פלוס", שבו התנועה מותרת רק לתחבורה ציבורית (אוטובוסים ומוניות) מחודש אוקטובר 2019 גם לרכב המסיע מעל למספר נוסעים שנקבע בתקנות: 2 או 3 נוסעים לפחות (כולל הנהג) תלוי באזור הגאוגרפי ובתנאי העומסים בכביש.  

    מטרה- המטרה של הנתיב פלוס, להפחית את העומסים בכבישים בכך שמאפשרים לאנשים לנסוע יחד לנצל את יכולות המכוניות בתפוסת נוסעים ולהגיע מהר יותר למקום העבודה ובחזרה הביתה. שימוש בנסיעה שיתופית ("קארפול") ובתחבורה ציבורית יביאו להשגת המטרה.

    הרצה- הנתיב פלוס, יפעל מספר שלבים ולא מדובר בניסוי או בפיילוט, ב-4.10.2019 השלב הראשון יצא לדרך בשני מוקדים: נתיב בכביש החוף בשני הכיוונים ונתיב בנתיבי איילון לכיוון צפון בלבד.

    ראייה לעתיד- בכוונת משרד התחבורה להוסיף נתיבים חדשים בעתיד. אך זה כרוך בתהליכם תכנוניים והנדסיים. שיארכו מספר שנים. במשרד רואים במהלך דרך להתמודד עם הקצב הגידול של רכבים פרטיים הנעים בכבישים, הכוונה המוצהרת לתת עדיפות לתחבורה ציבורית ולנסיעות שיתופיות.

    היערכות- בכדי לארגן נסיעות שיתופיות קיימות אפשרויות שונות, בהם שימוש באפליקציות, התארגנויות יזומות בקבוצות הוואטסאפ וברשתות החברתיות וגם לקשר בין חברות בהתאם לאזורי התעסוקה גיאוגרפיים.

    אכיפה- בצירים מתבצעת אכיפה משטרתית באמצעות אופנוענים. נסיעה ב"נתיב פלוס" ללא מספר נוסעים מתאים גוררת קנס של 500 ₪

    רכב דו גלגלי- לאופנועים ורכב דו גלגלי אסור לנוע בנתיב פלוס משיקולים בטיחותיים.

     

    קארפול על פי חוק- בשנת 2017 תיקן שר התחבורה את סעיף 84 ב לתקנות התעבורה במטרה

    להסדיר את נושא החזר ההוצאות או מתן תמורה בין נוסעים לנהגים בנסיעות שאינן הסעה בשכר לאחר תיקון התקנותרשות שוק ההון והביטוח, פרסמה נייר עם עמדת הממונה שהבהיר שנסיעות המבוצעות בהתאם לתקנה 84 ב'  אינן מחויבות בביטוח שונה או מיוחד לנסיעה בשכר. לאור זאת, תכנית "נתיב פלוס, שנועדה לתת העדפה לתחבורה הציבורית ולנוסעים באמצעות הקצאה של נתיבי תחבורה לכלי רכב רבי תפוסה ותחבורה, אינה בעייתית בהיבט החוק.

     

    עבור לתוכן העמוד