מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    סמוטריץ': לתחבורה הציבורית בשבת יש פתרונות יצירתיים

    5/12/2019
    הגדל

    שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "לתחבורה הציבורית בשבת יש פתרונות יצירתיים, אפשר לעשות זאת בדיאלוג ולא לתקוע אצבע בעין". צילום: דרור סיטהכל

    פסגת הרכב 2019 ועידת ענף הרכב של ישראל, מבית מידע כנסים, התקיימה ב- 27/11/19 בפעם השמינית, במרכז הכנסים Avenue. בוועידה השתתף שר התחבורה והבטיחות בדרכים מר בצלאל סמוטריץ'. בנוסף לכ- 850 מהעלם ענף הרכב ביישראל בהם: מנהלי תחבורה, מנהלי ציי רכב, יבואני רכב, חברות ליסינג, אנשי פיתוח בתעשיית הרכב וחברות סטארטאפ. בוועידה התקיים ראיון 1:1 עם ליאור קינן כתבת התחבורה של ערוץ 13.

    בהתייחס לתחבורה בישראל ציין בצלאל סמוטריץ' כי אין ספק שההרגלים של הישראלים נכון להיום לצרוך את הרכב הפרטי הם תוצאה שהתחבורה הציבורית לא נותנת מענה ברמת הזמינות והאמינות. מבחינתי האתגר הגדול חייב להיות מורכב מפתרונות שונים בהם: רכבות, רכבות קלות, שבילי אופניים, הולכי רגל ואופניים וקורקינטים חשמליים שיש מה להסדיר בהם. נבחנת כיום תכניות שונות ויש אתגרים תקציביים ורגולטוריים,  לדוגמא המטרו. אנו מנסים למצוא מודלים באמצעות השבחת נדל"ן, משום שנצטרך הרבה מאד כסף, הרבה שת"פ של כל השחקנים.

    נתיב פלוס- הצלחת לעורר עליך אלפים מאזרחי ישראל שיושבים כל בוקר תקועים בפקק עשית שיפורים אך במשך חודש אנשים לא ידעו מתי לצאת מהבית כדי להגיע ליעדם. האם המהלך נכון?

    חד משמעית כן. אני מקבל נתונים. גם הנתיב הרגיל פחות פקוק ממה שהיה לפני. יולי אוגוסט  חגים, אוקטובר... בכביש החוף יצרנו שלושה נתיבים, זה עבד נהדר מהיום הראשון, הייתה לנו נקודת תורפה בכביש של נתניה. אם מישהו רוצה להגיע עצבני לעבודה לא נמנע זאת, אך אנו מחויבים לתת חלופה גם של תחבורה ציבורית. זה אומר גם העלאת מקדם הפיצול וגם עידוד שיתופיות, לייצר את התשתית ואת הפלטפורמות המסייעות להתחבר אחד לשני.

    מתי יהיו עוד נתיבים כאלה של נסיעות שיתופיות?

    מתוכנן דיון אצלי בו נתיבי איילון יציגו את ההצעות שלהם, ואז נקבל החלטה. בראייתי המהלך הצליח וגם אמרנו מהרגע הראשון שייקח זמן להתייצב. אנו עושים סימולציות ומנסים לנבא מה יקרה, אין סימולטור שיודע לבחון  כל מה שקורה בכביש 4, 574, וכדומה, או כל מה שקורה בתוך נתניה, לכן עושים מתודולוגיה מאד גבוהה, ושת"פ עם הרשויות המקומיות באזור ומדייקים. לקח לנו חודש ולהערכתי זה לא הרבה, כדי להבין את השיפורים, אני חושב שאם אחרי חודש הגענו למצב שהכביש עובד נהדר, זה היה החלטה צודקת ונכונה מאד. אי אפשר יהיה לתת מענה גם בהקצאת נתיבים לשבילי אופניים, לכך צריך אומץ של השלטון המקומי. אנו שמים את הכסף וצריכים את השת"פ התכנוני מול הרשויות. אני אופטימי.

    מה דעתך לגבי אגרת גודש?

    אני לא הצלחתי להבין את העמדה בנושא לגודש. אמרתי שלא אהיה לא מוכן שההכנסות של המדינה יגדלו. אפשר לחפש הכנסות מהרבה מאוד מקומות אחרים אך לא צריך להגדיל את הכנסות המדינה. ככל שיכנסו יותר ויותר רכבים חשמליים יהיו פחות הכנסות על הדלק וממילא מודל המיסוי של הרכב עבור יותר לנסועה. כל ההוצאות הנלוות של שימוש ברכב הוא סוג של משאב ציבורי שאם משתמשים בו יותר משלמים יותר. 

    לדוגמא, מיזם "דרך ערך" הוא מיזם נכון שאני תומך בו. הוא מאפשר להגיע עד אפס בתשלום אגרת הרכב רק על ניהול נכון של המשאב, אפשר גם לקבל תשלומים נוספים אם אתה משבית את הרכב אתה מקבל החזר מסוים של עד אלפיים שקלים. בעל הרכב מקבל זיכוי כספי באגרת רישוי לשנה הבאה. אין טכנולוגיה שיודעת לומר כמה אנשים אך אנו מפתחים זאת היום. בניהול נכון של כל מערך התחבורה ותחבורה ציבורית בפרט, אפשר יהיה להגיע ל 10 אלף שקלים לנהג. ככל שיפחתו מסים קבועים על רכב, התשלום יהפוך להיות פר נשואה, ואז אפשר לעשות זאת דיפרנציאלי, לקחת יותר בשעות שפל על אזורים יותר צפופים לקחת פחות. מדובר בסיג ושיח שיש לי עם האוצר ואמרתי: בואו ניקח את המיסוי שקיים היום ונחלק נכון כדי לתמרץ רכבים חשמליים היברידיים וכן הלאה.

    מה לגבי תנועת הקורקינטים והאופניים החשמליים והאם אתה בעד הסדרה של כלים אלו?

    צריך כסף כדי להסדיר את המערב הפרוע שנוצר בתחום זה, אנו מדברים על עלייה של כ- 150 אחוז בנפגעים. הכלים האלה בריאים ונותנים מענה מדלת לדלת, ולכן לא הייתי רוצה להחזירם אחורה. הפתרון האמיתי הוא שבילי אופניים, יש לייצר הפרדה בין רכב לאופניים חשמליות. אנו מתקצבים את הפיתרון הזה בהמון כסף אך גם כאן נתקלים בחסמים תשתיתיים, יכול להיות שתהיה יכולת להקטין את רוחב הנתיב. 

    עד אז אנו בדילמה גדולה עד כמה ללכת רחוק עם הסדרת הכלים האלה, מצד אחד כל חובה שמטילים לאזרח זה עוד בירוקרטיה ועוד כסף. אני לא רואה אותם הולכים עד כדי הגדרת הכלים האלה כרכב ממונע, יכול להיות שאנשים לא ייסעו. סוגיית הביטוח לכלים אלו טרם נפתרה, כיוון שחס וחלילה יש נפגעים הביטוח של הרכב מכסה. צריך לתת מענה הגיוני כי עלות הביטוח תגרום לאי כדאיות להחזיק בקורקינט. בהתייחס לאכיפה בנושא, יש  לתת יותר סמכויות לפיקוח העירוני.

    אתה מתנגד לתחבורה ציבורית בשבת, ולזו שהחלה לפעול לאחרונה?

    על דברים חשובים אנו משלמים מחיר. כשאנו רוצים לשמור על סביבה אנו מגבילים תעשיינים. שאלת המפתח האם השבת היא ערך חשוב במדינת ישראל, ולראייתי כן, אני לא מתכחש לקושי שזה מייצר. לדעתי יש פתרונות, אך אני כואב בעיקר את ההתרסה, חוסר ההבנה של הרצון לשמור על מרקם בחברה שיש בה כאלה וגם כאלה. אני חושב שגם נושא התחבורה הציבורית, יכולת התנועה. אפשר לפתח פתרונות יצירתיים אבל יש לעשות זאת בדיאלוג ולא לתקוע אצבע בעין. רק 6 - 7 אחוזים הגיעו לכאן בתחבורה הציבורית, 90 אחוזים מהסיבות לא קשורות לתחבורה הציבורית. בסוף אנו לא נמצאים כאן סתם, אנו מדינה יהודית וכפי שאמרתי - נכון, יש מחירים לכך.

    ככל שתישאר שר התחבורה, מה היעד הכי חשוב שתרצה להשיג?

    תחבורה ציבורית משופרת ויעילה, מכיוון שאין לי יומרה לפתור את בעיית הפקקים שקיימים בכל מדינות העולם. אני לא מונע מאיש חוויה של עצבים בבוקר. האתגר היה לחלופה טובה, ללכת לתענוג אחר, אני רוצה להפוך את כל אזרחי ישראל לכאלה, וזה אפשרי וזה האתגר, כדי לייצר פתרונות טובים, ככל שאנשים ינהגו פחות יהיו פחות תאונות דרכים. שבוע הבטיחות בדרכים שהתקיים בשבוע שעבר הכניס אותי וגם את הציבור למודעות גדולה יותר, הרוב הגדול של התאונות הן כתוצאה של הסחת הדעת. רוב התשתיות הן תשתיות שיודעות לפצות על הטעויות. רוב התאונות הן תוצר של הסחת דעת של הטלפון.

     

    עבור לתוכן העמוד