עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודעולם הרכב לעשור הבא: העתיד שייך לתחבורה החכמה
מהפיכת הרכב החשמלי בעיצומה. מומחים מעריכים, כי ב- 2030 כמחצית מכלי הרכב שימכרו בעולם יהיו חשמליים. החשמל, יהווה תחליף דלקים עיקרי להנעת כלי רכב בעשור הבא. שר האנרגיה הצהיר כי משנת 2030 לא יימכרו בישראל מכוניות המונעות על בנזין ודיזל. הרכבים האוטונומיים, ישמשו כמוניות ולהסעות שיתופיות. תקן זיהום אוויר אירופאי (CAFE) המחמיר יותר, כולל קנסות כבדים על היצרנים המזהמים. הוא גורם למעבר למכוניות ידידותיות לסביבה במדינות אירופה.
חזי
שייב- מנכ"ל איגוד יבואני הרכב
מיסוי- המדינה תחל ב-
2020 בתוכנית מיסוי חדשה ומדורגת לארבע שנים, שתגדיל את המיסוי על כלי
רכב היברידיים ונטענים חשמלית שיתייקרו משמעותית.
מסירות
כלי רכב חדשים- ירידה
של כ-6% (14,000- ) במסירת מכוניות חדשות מתחילת השנה. מנגד אתם צופים לעלייה
משמעותית במסירות בעשור הבא.
מה הסיבות למגמה המתמשכת והשנה לירידה במסירת מכוניות לעומת התקופה המקבילה אשתקד?
שייב: בשנתיים האחרונות, אנחנו מזהים מגמה של ירידה במסירות. אם זאת, פרסמנו לאחרונה סקירה לעתיד שוק הרכב בישראל בעשור הבא. בדקנו האם יש יחס בין כמות הרכבים לבית אינדיקטורים כלכליים. גילינו שיש קשר ישיר בין הנושאים. בין אם היתה שנה כלכלית טובה או רפורמת מיסוי שהשתנתה. בהתחשב בתוצר גולמי לנפש, ישראל תצמח, התוצר הלאומי יגדל ובהתאם ירכשו יותר מכוניות. אנו צופים גידול באוכלוסייה לכ- 11 מיליון, כמות כלי הרכב תעלה ל- 5.2 מיליון מכוניות בתום העשור לעומת 3.4 כיום. מדינת ישראל תהיה צפופה ועומסי התנועה יגדלו.
מדינות אירופה עוברות לתקן זיהום אוויר מחמיר ((CAFE שכולל הטלת קנסות כבדים ל היצרני רכב מזהמים. מה המשמעות מבחינת היבואנים בישראל ?
שייב: במדינות אירופה מתחולל שינוי משמעותי בתקן לזיהום אוויר המחמיר ביותר. היצרנים נדרשים לעמוד בתקנים מחמירים, ויישאו בקנסות כבדים באם לא יעמדו בדרישות. המשמעות ביקוש גובר של רכבים נקיים לסביבה במדינות אירופה וצמצום בייצור ושיווק של רכבים מזהמים שישווקו במדינות אחרות. יהיה ביקוש גובר לכלי רכב חשמליים , היברידיים ופלג-אין באירופה משום שרכבים אילו זוכים בהטבות משמעותיות.
מוני בר- יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג באיגוד לשכות המסחר
שוק הליסינג- מגמות הרכב העתידי, מצביעות על מעבר לכלי רכב חשמליים, אוטונומיים, צמצום ברכישת כלי רכב, מעבר לנסיעות שיתופיות. כמות הרכבים הצמודים, שצפויה להצטמצם.
מה הערוצים השיווקיים הבאים של חברות הליסינג בעידן הרכב חשמלי אוטונומי והאם תשכללו את מערכת השרות שלכם כגון: השכרת רכב ללא צורך להגיע לסניף ?
בר: חברות הליסינג נותנות שרות, על כן הם יתאימו עצמן לדרישת הלקוחות. בכך יציעו רכבים
חשמליים ופתרונות יצירתיים המתאימים ללקוחות. חברות ההשכרה יעברו שינוי טכנולוגי
משמעותי. אנשים ישכרו מכונית מבלי להגיע לסניפים כלל וללא צור להיות בקשר עם
דיילים. אנו צופים לגידול במערך ההשכרה, לאור הוויתור של עובדים על קבלת רכב צמוד
ממקום העבודה. השימוש ברכב שכור על מסיס זמני יהיה כלכלי ויעיל יותר. באירופה
אנשים רגילים לשכור רכב ואין להם רכב בבעלותם.
בעניין
רכב שיתופי, יש להבדיל בין רכב פרטי המשמש את בעליו לנסיעות שיתופיות לבין רכב של
חברות ליסינג. אין מצב שנאפשר למספר חברות לבצע נסיעות שיתופיות עם רכב הליסינג
שלהם, מבחינתנו זה אובדן שליטה ובקרה. לא יתכן שלא נדע מי נוהג ברכבים. באם השרות
יוגדר מראש בהסכם נוכל להיערך לכך.
בהתייחס לרכב חשמלי, אנו נערכים למעבר לרכבים חשמליים ולשיווקם בליסינג. אם זאת עדין קיימת בעיית תשתיות לטעינה חשמלית לרכבים. כאשר תהיה פריסה ארצין אני מאמין שהדרישה תבוא מצד הלקוחות.
ניר
גרוסמן - מנהל חטיבת יונדאי בקבוצת כלמוביל
יונדאי מובילה במהפכה ההיברידית, עם האיוניק ההיברידית, וכן נוספו לכם דגמים
חשמליים לאן הכיוון העתידי של יונדאי ?
גרוסמן: כפי שהובלנו את המהפכה ההיברידית, אנו שואפים להוביל את המהפכה החשמלית. התחלנו עם
האיוניק החשמלית, ממנה נמסרו עשרות מכוניות ונגדל במגמה בשנה הבאה. המגמות שלנו
ביונדאי ובמצובישי לעבור לשימוש בתחליפי דלקים וזו בהחלט מטרה מסומנת. האיוניק
משווקת בגרסאות היברידיות.וחשמליות ופלאג אין. אני משקיעים במגמה רבות. אם זאת אנו
נתקלים בבעיות תשתית שאינם תואמות ליכולת השיווק.
שינוי מדיניות המיסוי לרכבים היברידיים, האם זה הסוף של המהפכה ההיברידית
בישראל ?
גרוסמן: לגבי עתיד הרכבים ההיברידיים, בשלב ראשון יש לנו מלאי רכבים במיסוי הקיים שישווקו
בתחילת השנה, לאחר מכן יקרו כמה תרחישים. רמת המיסוי תעלה ב- 15% אך הקהל העסקי
שרואה בחיסכון בעלויות הדלק וניטור הזיהום, יעמוד בשינוי המחיר שיהיה כלכלי. דבר
נוסף, היצרנים ידעו להוזיל את עלות המכוניות עם שיפור טכנולוגי בתהליכי הייצור.
המציאות שבה ישראל פועלת בניגוד למגמה העולמית אינה הגיונית. ההחלטות יובילו לכך
שיתנו עדיפות לרכבים מונעי בנזין וסולר שמזהמים הרבה יותר.
נתח השוק של רכבי הפנאי שטח- SUV מהווה כיום כ- 40% מהמסירות, האם
זו המגמה לעתיד לבוא או שמדובר באופנה שתחלוף?
גרוסמן: המגמה בעולם לעבור לרכבים במבנה SUV - קרוסאוברים, בכל הגדלים של כלי הרכב. גם יונדאי תשיק בקרוב את הווליו ואת פלסייד שהינו קרוס אובר גדול.
רונן יבלון - מנכ"ל EV-Edge מקבוצת יוניון מוטורס
ב-2020 צפויות להיות מותקנות בישראל כ- 2500 עמדות טעינה לכלי רכב. מהם האתגרים שלכם ומי קהל היעד ?
יבלון: נושא התשתיות מהווה חסם בישראל, אבל יכולים להיות רגועים. משרד האנרגיה יצא בקולות קוראים ל- 2,500 עמדות טעינה, כאשר אנחנו נפרוס 900 עמדות בישראל. אנחנו לא גורם מעקב. הרשויות המוניציפליות פועלות בהדרגה. בהתייחס לכמות הדגמים שישווקו בארץ, התשתית תתאים. ראוי לציין שטווח הנסיעה החשמלית מתארכים, בו בזמן שהטווחים המבוקשים בישראל קצרים. אנו יודעים לשרת את כל הדגמים.
יוניון מוטורס החלה בייבוא של מכוניות חשמליות GAC מסין. באילו דגמים מדובר ומי קהל היעד שלהם ?
יבלון: קבוצת יוניון מוטורס יבואנית טויוטה בישראל, תייבא את המכונית החשמלית GAC שהינו רכב המוביל בתחום החשמלי בסין. נתחיל בשיווק רכב פנאי במבנה SUV הקרוי: GE-3. עם טווח נסיעה של 300 ק"מ. המחיר יהיה אטרקטיבי.
קיים חשש מירידת ערך עתידית לרכבים חשמליים מה הערכות שלכם בנושא ?
יבלון: בישראל, יש יתרון בכך שהרכבים שמגיעים ארצה כוללים טכנולוגיות בשלות. לכן אין חשש מערך גרט. בעתיד, הערכה שיהיה ביקוש לרכב חשמלי וזה יביא לערך גרט גבוה. למרות שאין נתונים ברורים בנושא, צריך להיות אופטימיים.
מי-רון לוי - סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
מעל 600 אלף עסקאות מכירת מכוניות משומשות מתבצעות בישראל. המגמות למעבר לשימוש בתחליפי דלקים ומעבר עתידי לרכבים חשמליים, מכתיבים את השוק המשומשות לעתיד.
מדיניות מיסים חדשה תייקר מכוניות היברידיות ונטענות משמעותית, כיצד תשפיע הרפורמה
על שוק המשומשות ?
לוי: הרכבים ההיברידיים הם מבוקשים בגלל יעילותם הכלכלית ובכך שהם חסכוניים. וגל המכירות של רכב חדש מביאה לביקוש בשוק המשומשות. באם המיסוי יצא לפועל, ותהיה התייקרות של רכבים חדשים, על פי חקר שוק יהיה ביקוש גובר לרכבים משומשים.
היצע ללא ביקוש. מה לדעתך צריך לעשות עם מלאי כה גדול של מכוניות משומשות ?
לוי: שוק הרכב הולך לפרוח ב- 2020 הואיל ואין פתרונות חלופיים לרכב פרטי. הציבור ימשיך לרכוש רכבים חדשים ומשומשים.
רונן
לוי - יו"ר איגוד המוסכים
עולם המוסכים מקבל תפנית. כלי הרכב משוכללים וחכמים יותר. רכב חשמלי ללא מים ושמנים וכולל מערכות שאינן מתכלות, כך שתדירות התחזוקה מצומצת וכך גם הצורך בהחלפת חלקי חילוף.
מה עתיד הענף, בהתחשב בכך שמכונית חשמלית נטולת מערכות מתכלות, וזקוקה לתחזוקה מצומצמת, לעומת רכב רגיל שנכנס בתדירות גבוהה ?
לוי: בגלל המהפך החשמלי והאוטונומי, אנו מזהים כיום מגמה שבה הטכנולוגיה המתקדמת מכניסה את הדור הצעיר לענף הרכב. עולם הרכב עובר מהפכה הגדולה ביותר בעולם.
הכשרה מקצועית- איך אתם מתמודדים עם ההכשרה המקצועית של המוסכים בעידן הנוכחי והעתידי ?
לוי: אנו באיגוד המוסכים לערכנו למהפכה החשמלית. כבר הכשרנו מערך של אנשי מקצוע שיכולים להעניק שרות. בנוסף המוסכים עברו שינוי והתאמה הנדרשת לטפל בכלי רכב חשמליים.
מערכות הטכנולוגיות בכלי הרכב חכמות ומשוכללות יותר, האם המוסכים שאינם של יבואני הרכב מסוגלים לתחזק מכוניות מודרניות, כאשר אין להם ידע וציוד מתאים ?
לוי: אנו מזהים הזדמנות שבה המוסכים יוכלו לתת שרות לכל סוגי הרכב, כדוגמת השרות שניתן לטלפונים סלולריים. עולם הרכב מתחדש ונצטרך להיכנס אליו. ישראל הולכת במגמה הפוכה היא מתקדמת בפיתוח, ומנגד איטית ביישום.
עוד בחדשות התחבורה
- קריאת שרות לקיה נירו משנתונים 2016-2024, 1/11/2024
- פורסם להערות צו מס הקניה על כלי רכב שיחל מ- 2025, 1/11/2024
- MG3 ההיברידית החדשה בישראל, 31/10/2024
- לינק אנד קו 02 נחשף בדרכו לישראל, 31/10/2024
- סקיוול חושפת דגמים חשמליים חדשים בתערוכת הרכב פריז, 31/10/2024
- קבוצת "צדוק תובלה יבשתית" רכשה 25 משאיות סופר מאן, 31/10/2024
- מקסוס פותחת אולם תצוגה מרכזי בהרצליה, 31/10/2024
- גיאו מוביליטי יבואנית ג'ילי בישראל תשווק את המותג ביוון, 31/10/2024
- Mobile Mapper מערכת לסריקת מרחב העירוני באמצעות רכב, 15/10/2024
- מסירת מכוניות חדשות ינואר - ספטמבר 2024, 14/10/2024