מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    דרוג הבטיחות ישראל 2020

    22/01/2020
    הגדל

    תחום בטיחות במכוניות מתאפיין בהתפתחות טכנולוגית מהירה ופיתוח מערכות חדשניות אקטיביות ואדפטיביות מגוונות, שמסייעות למנוע תאונות ולצמצם  את נזקי הפגיעה בנפש וברכוש.

    הנתונים המתפרסמים בעולם, מצביעים על מגמה של הפחתה במספר הנפגעים מתאונות דרכים וצמצום בחומרת הפגיעות בבני אדם, כתוצאה משיפור הבטיחות בכלי הרכב. בישראל, משרד התחבורה ורשות המסים מיחסים חשיבות לעידוד ולקידום השימוש במערכות בטיחות בכלי הרכב. לכן מעניקים בישראל תמריצי מס לכלי רכב חדשים המצוידים במערכות בטיחות מתקדמות. המהלך בא גם לעודד יבואנים לייבא ולמכור רכבים מאובזרים ובטיחותיים כמה  שיותר. בכדי להגביר את מודעות הציבור לבטיחות כלי הרכב, נקבעה לכל דגם רכב רמת אבזור בטיחותי שמציינת את דרוג הבטחות ברישיון הרכב. ככל שהרכב יהיה מאובזר יותר במערכות בטיחות, כך רמת האבזור הבטיחותי שלו תהיה גבוהה יותר.

    בדרוג הבטיחות הישראלי, קיימות  8 רמות בטיחות. המתייחסות למערכות הבטיחות המותקנות בכלי הרכב. לרכבים מאובזרים במערכות אילו ניתנים זיכויים כספיים המפורסמים באתרים של משרד התחבורה ושל רשות המסים.

    מערכות הבטיחות הנכללות בדרוג הבטיחות בישראל ב- 2020

    פרוט מערכות הבטיחות בכלי הרכב:

    כריות אויר- אביזר בטיחותי שתפקידו למזער את הפגיעה בנהג ובנוסעים כתוצאה מתאונת דרכים. הכרית מתנפחת בגז דחוס בקרות התאונה ובכך סופגת חלק מהאנרגיה שנוצרת במהלך התאונה, מגנה מפני חלקים שבורים ורססי זכוכית ומצמצת את הנזק הנגרם לנוסעים ברכב.

    מערכת בקרת סטייה מנתיב- מערכת המתריעה לנהג על סטייה מחוץ לנתיב הנסיעה שלו באמצעות לפחות שני סוגי התרעות, התרעה וויזואלית , והתרעה קולית או הרעדת/הקשחת ההגה.

    מערכת ניטור מרחק מלפנים- מערכת המזהה מכשול מלפנים או מצב של אי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים בעת נסיעת הרכב קדימה ומתריעה על סכנת התנגשות באמצעות התרעה קולית וויזואלית.

    מערכת זיהוי כלי רכב ב"שטח מת"- מערכת המזהה הימצאות כלי רכב ב"שטחים מתים", בצדי הרכב, באמצעות שימוש בחיישנים ומצלמה הממוקמים ברכיבים שונים של מרכב הרכב, ומפעילה התרעה ויזואלית במראה החיצונית המתאימה או בסמוך לה בשדה הראיה של הנוהג ברכב.

    בקרת שיוט אדפטיבית- מערכת המיועדת לשמירת מהירות נסיעה קבועה תוך שמירה על מרחק בטוח מהרכב מלפנים,  באמצעות שליטה אוטומטית על המצערת והבלמים לצורך שמירת מרחק קבוע ובטוח בעת הנסיעה במצב שיוט. המערכת תאט את הרכב כאשר תתקרב לרכב שמלפנים ותעלה את המהירות כאשר זרימת התנועה תאפשר זאת.

    מערכת זיהוי הולכי רגל- מערכת המזהה הולכי רגל חוצים או עומדים על הכביש לפני הרכב בעת נסיעת הרכב קדימה, ומתריעה על מצב סכנת הפגיעה בהולך רגל באמצעות התרעה קולית (חובה) או ויזואלית. במסגרת מערכת זו תיכלל גם מערכת אקטיבית, הבולמת את הרכב בעת סכנה ממשית של פגיעה בהולך רגל.

    מצלמות רוורס- מצלמות רוורס המותקנות בחלק האחורי של הרכב אשר מאפשרות צפייה פנורמית מתא הנהג על המרחב הנמצא מאחורי הרכב בעת נסיעתו לאחור.

    חיישני חגורות בטיחות- מערכת המזהה ומתריעה )התרעה קולית  או ויזואלית  על הימצאות נוסעים שאינם חגורים במושבים קדמיים ואחוריים בכל עת שהרכב נמצא בנסיעה.

    מערכת בלימה אוטומטית בעת חירום- מערכת שמאפשרת זיהוי של מצב התקרבות מסוכנת למכשולים ונותנת על כך התרעה קולית, ובמצב של סכנת תאונה, בתנאי שהנהג איננו מתקן את המצב, מבצעת בלימה של הרכב.

    שליטה אוטומטית באורות גבוהים- מערכת המאפשרת לזהות,  בשעות הלילה ובזמן הפעלת אורות גבוהים,  מצב של התקרבות רכב מהכיוון הנגדי לנסיעה ולהעביר את אורות הרכב לאורות נמוכים.

    על מנת למנוע סנוור הנהג ברכב ממול. בחלוף הרכב ממול, המערכת תחזיר את מצב התאורה לאורות גבוהים.

    מערכת לזיהוי תמרורי מהירות- מערכת עזר המשמשת לזיהוי וניטור תמרורי מהירות רגילים ואלקטרוניים ומספקת התרעה לנהג, בעת החריגה ממגבלת המהירות.

    מערכת לזיהוי רוכב אופניים ואופנועים- מערכת המזהה רוכב אופניים ואופנועים הנמצאים בקדמת או בצידי הרכב בעת נסיעת הרכב קדימה, ומתריעה על מצב סכנת הפגיעה בהם באמצעות התרעה קולית ) חובה(  או ויזואלית.  מערכת זו תכלול בנוסף,  מערכת אקטיבית הבולמת את הרכב בעת סכנה ממשית של פגיעה ברוכב אופניים או רוכב אופנוע.

    ניקוד מערכות בטיחות בהתקנה מקורית בכלי רכב. עדכון 2020

    מס'

    תיאור המערכת

     

    ניקוד 2019

    ניקוד 2020

    1

    מערכת בקרת סטייה מנתיב

     

    1

    0

    2

    מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב

     

    1.5

    2

    3

    מערכת בלימה אוטומטית בעת חירום

     

    1.5

    2.5

    4

    מערכת ניטור מרחק מלפנים

     

    1

    0

    5

    מערכת בקרת שיוט אדפטיבית

     

    1

    1

    6

    מערכת לזיהוי הולכי רגל

     

    1

    1

    7

    מערכת לזיהוי רוכבי אופנועים ואופניים

     

    0.5

    0.5

    8

    מערכת לזיהוי רכב ב-"שטח מת"

     

    1

    1

    9

    7 כריות אוויר ברכב נוסעים ו- 6 ברכב מסחרי

     

    0.5

    0.5

    10

    מצלמת נסיעה לאחור (רוורס)

     

    0.5

    0.5

    11

    חיישני חגירת חגורות בטיחות לכל הנוסעים

     

    0.5

    0.5

    12

    שליטה אוטומטית באורות גבוהים (דרך)

     

    0

    0.5

    13

    מערכת לזיהוי תמרורי תנועה

     

    0.5

    0.5

     

    סה"כ ניקוד מצטבר

     

    10.5

    10.5

    הגדרת רמת דרוג בטיחות בהתאם לאבזור המצוי בכלי הרכב

    תנאי סף לקבלת דרוג בטיחות שבכלי הרכב המיועד לנוסעים מצויים לפחות 6 כריות אוויר וברכב מסחרי לפחות 4 כריות אוויר.

    רמת דרוג הבטיחות

    ניקוד בטיחות נדרש

    0

    0

    1

    0

    2

    2

    3

    3

    4

    4

    5

    5

    6

    6

    7

    8

    8

    10

     

     


    עבור לתוכן העמוד