מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    אפקט הקורונה, שוק הרכב לאן?

    26/03/2020
    הגדל

    מציאות משונה עוברת על כולנו. יש לנו צבא מפואר, מערכת בריאות מתקדמת, טכנולוגיה, תעשיית היי טק וסטארט-אפים המובילים בעולם, בעולם הרכב, אנו כבר בתוך העידן החשמלי והאוטונומי. 

    לפתע חודר וירוס אחד שמשבית את חיינו ועוצר את העולם כלו מלכת, עולם הרכב שנפגע באופן משמעותית מאפקט מגפת נגיף הקורונה. מובילי הענף לא זוכרים משבר שכזה בכל תולדות המדינה. המציאות החדשה מחייבת חשיבה חיובית ויצירתית במטרה לחזרה מהירה לשגרה.


    יבואני הרכב

    יבואני הרכב עוברים תקופה קשה, שלא זכורה כמותה בהיסטוריה בשוק הרכב בישראל. ראשית מדובר במשבר עולמי ותעשיית הרכב היא עולמית. הנגיף שנולד בסין, פגע בשוק המקומי ובתעשיית הרכב. חלק ממפעלי היצרנים בעולם מתבססים בין היתר על חלקי חילוף המיוצרים בסין, המפעלים שהושבתו עצרו אספקת חלפים והשביתו מפעלים בקוריאה וביפן. בזמן קצן הנגיף פרץ דרכו לכל יבשות העולם וללא יוצא מן הכלל. המגיפה שפוגעת באירופה וביבשת אמריקה, הביאה לסגירת מפעלים ולעצירת פעילות תעשיית הרכב. מפעלי פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט, מרצדס, פורד, אופל, רנו, פיג'ו, סיטרואן ועוד כבר דיווחו על סגירתם עד יעבור זעם. הגזירה ומציאות המפתיעה, תביא לעיקוב בייצור וייבוא כלי רכב מיבשת אירופה לישראל. אצלנו נתח הייבוא מאירופה משמעותי ומהווה כ- 40% מכלל המכוניות המיובאות, לעומת כ- 18% מדרום קוריאה ושיעור דומה מיפן. טורקיה, באופן תמוה כאילו לא קרה דבר, נותרה המדינה באירופה הממשיכה בייצור כרגיל. השוק בישראל מקבל דגמים המיוצרים בה: טויוטה, יונדאי, רנו, פורד, רנו והונדה.

    האולמות התצוגה למכירת מכוניות, ריקים מאדם ושוממים. מרבית היבואנים החליטו לסגור את האולמות, בהוראת השעה, ולמניעת סיכון הידבקות ולהמתין לימים טובים יותר. הקונים  מרותקים לביתם, מצויים בחרדה, עקב משבר ודאי ואיום כלכלי חמור על העתיד לבא. ההשלכות המידיות מצד הציבור, שריון חסכונות ומתן סדרי עדיפות לקיום יומיומי ולא למותרות כמכוניות חדשות. במצב שכזה היבואנים יעברו לעורוץ שיווק דיגיטלי אינטרנטי עד כמה שנית ומתאים לרוח הזמן והמצב התמוה שעובר עלינו ללא כל התרעה מוקדמת.

     

    חברות הליסינג

    משבר הקורונה לא פוסח על חברות הליסינג, שמתבססות בפעילות המגזר העסקי. נכון, בשנים האחרונות גם פועלות בעסקאות לשוק הפרטי, במסלולי ליסינג, השכרה ומכירת מכוניות "0 ק"מ". העדות לכך, מתבטאת בירידות הערך של אגרות החוב שהונפקו לגיוס הון עבור חברות הליסינג. האג"ח נשחקו בשיעורים שנעים מ- 30% עד 50% מערכם. מקורות מימון נוספים מתבססים על הון עצמי, אשראי בנקאי, ותנאי אשראי הניתנים מיבואני הרכב. המשבר המעיק על כל הגורמים, וישנה את תנאי המימון שיינתנו מכאן ואילך. החשש של המשקיעים בענף הליסינג, מכך שפעילות החברות תצומצם עקב המיתון והצמצום הצפוי במגזר העיסקי והפרטי. חברות הליסינג, פועלות כעת באופן מצומצם במתכונת חרום. מרבית העובדים פועלים מהבית וחלקם יצאו לחל"ת. החשש לגל של החזרות רכבים מלקוחות שיצמצמו פעילות ויפטרו עובדים. התחזית לביטול עסקאות והחזרת רכבים, מכך מלאי המכוניות המשומשות יגדל משמעותית. חברות הליסינג יצטרכו לחשב מסלול מחדש ולהיערך לאסטרטגיה שיווקית חדשה. רעיונות כמו: הארכת עסקאות קיימות, "שיווק מחדש" של מכוניות חדישות שחזרו שיקבל תנופה. שיווק עסקאות למגזר הפרטי שיפגע בעקבות המשבר. חברות הליסינג, צפויות לעצור הזמנות של רכבים חדשים עד להתבהרות המצב. החברות, יאלצו לצמצם את מצבת הצי שלהם ויבטלו רכישות חדשות. תזרים המזומנים יתבסס בין היתר על מכירת כלי רכב. ערוץ ה- 0 ק"מ יצטמצם, מאי הוודאות הפיננסי בקרב הלקוחות הפרטיים. ירידה בהכנסות וגל הפטורים של עובדים רבים במשק.


    השכרת רכב

    חברות ההשכרה מתבססות בעיקר על תיירות נכנסת וקצת על פעילות מקומית. השיתוק בתיירות הביא לכך שפעילות החברות למעשה מושבתת. תנאי ריתוק והשיתוק במשק, גורמים לצמצום משמעותי בעבודה, עבודה מהבית ותנועה דלה של כלי רכב בכבישים. בצל משבר הקורונה, חלות מגבלות של נסיעה בתחבורה ציבורית, אולי זה האור, לחברות ההשכרה למתן פתרונות בעידוד השכרות רכבים פרטיים. חלק מחברות ההשכרה כבר יוצאות במבצעים אטרקטיביים. חברת ההשכרה באדג'ט למשל, הציעה בעקבות המצב, לשכור רכבים החל מ- 1000 ₪  או ול- 1000 ק"מ לחודש.


    ציי רכב

    לחברות עסקיות ובעיקר בהיי טק, ציי רכב גדולים. הפעילות מצומצמת ביותר ומתבצעת בעיקר מהבתים. חלק מהפרויקטים הוקפאו ותחושת האי וודאות לעתיד לבא, מדאיגה. עובדים הוצאו לחל"ת או לחופשות וירדו בהיקף המשרה. לעובדים צמודי רכב, ניתנת האפשרות להחזיר את המכונית בתקופה קשה זו. מנהלי ציי הרכב, לא זוכרים משבר שכזה ועליהם להתמודד עם מציאות חדשה בכל הקשור לניהול תחבורה. החברות צפויות להיערך מחדש תוך מחשבה על פתרונות כלכליים נדרשים ויצירתיים. גל של החזרות רכבים משמעותי שהיקפו עדין לא ידוע, יחייבו חשיבה על שיטות שיווק והחלפת רכבים פנימית בין הרכבים חדישים שהתפנו, לרכבים המצויים בשנה האחרונה לסיום תקופת העסקה. העידן של החלפת מכונית בתדירות תלת שנתית צפויה להשתנות מעתה. הציים הגדולים נערכים לקליטת כמות מכוניות לאתרי החברה ולחניונים. בחברות, תתקיים תוכנית לטיפול במכוניות החוזרות שחלקם יוחזרו לחברות הליסינג וחלקם יחנו בהמתנה לימים טובים ובריאים יותר.

    משבר מגפת נגיף הקורונה, ללא מרפא הולם, פגע בעולם כולו ולא פוסח אל ארץ הקודש. עולם הרכב עמוק בפנים, מוגבל בייצור ובשיווק. הענף, עבר משברים כלכליים, בעקבות מלחמות, רפורמות מיסוי, שינוי בשערי מטבע ופיחות השקל. אולם משבר המגפה הביולוגי הנוכחי שונה מכולם, כאן מדובר באיזה וירוס שאינו חשוף לעין ומאיים על חיינו, והוא כלל עולמי וללא תרופה.

     

    עבור לתוכן העמוד