מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    פחות רכבים - פחות זיהום אוויר

    12/07/2020
    הגדל

    המשרד להגנת הסביבה מסכם תוכנית תמיכות בעלות כוללת של יותר מ-20 מיליון ₪, שניתנה בשנים האחרונות לרשויות מקומיות. התמיכות ניתנו למימון פרויקטים שמטרתם לספק לציבור חלופות לשימוש ברכב פרטי ולשם הקטנת הגודש בכבישים. התקציב ניתן במסגרת החלטת ממשלה בנושא תוכנית לאומית למניעה ולצמצום זיהום אוויר בישראל, כחלק מהמאמץ להפחתת זיהום אוויר הנובע מיוממות.

    על-פי נתוני הלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה, מרחק הנסיעה הממוצע לעבודה הוא כיום 17 ק"מ לכל כיוון. בכל נסיעה ממוצעת לעבודה ובחזרה נפלטים מרכב בודד כ-3.7 גרם תחמוצות חנקן וכ-4.5 ק"ג CO2, המשפיעים על רמת זיהום האוויר. על כן, המשרד להגנת הסביבה ממשיך לפעול להורדת וצמצום השימוש היום-יומי בכלי-רכב פרטיים ולצמצום זיהום האוויר מתחבורה.

    המשרד העביר את התקציב ל-19 רשויות מקומיות שהוציאו לפועל 28 פרויקטים לצמצום הנסיעות היומיומיות ברכב פרטי. התכנית נוהלה ע"י אמיר זלצברג ודקלה בן יעקב מאגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה. במהלך פרויקטים אלה נחסכו מאות נסיעות בכלי רכב פרטיים (מצורף דוח המפרט את הפעולות ברשויות השונות). 

    פירוט התוכניות:

    מתקני עגינה לאופניים: בתמיכה כוללת של 2.5 מיליון ₪ , הוקמו 8,000 עמדות עגינה לאופניים ב-10 רשויות מקומיות שונות, בהן באר שבע, שבה הותקנו 1,548 עמדות עגינה לאופניים ונס ציונה, שבה הותקנו 1,200 עמדות עגינה . על-פי מחקרים שנעשו בעולם, הוספת מתקני חניה לאופניים בחינם בסמוך למרכזי תחבורה ראשיים, מעלה ב-11% את מספר הרוכבים.

    עמדות השכרת אופניים: בתמיכה של כ-3 מיליון שקל, הושלמו 4 פרויקטים שבמסגרתם הוצבו 27 עמדות השכרת אופניים ב-4 רשויות - רמת גן, גבעתיים, תל-אביב ובני ברק. שני פרויקטים נוספים נמצאים כעת בשלבי הביצוע, ויאפשרו השכרת אופניים ללא תחנות קבועות. השכרת אופניים היא פתרון תחבורתי משלים (last mile) למי שמגיע בתחבורה ציבורית מחוץ לעיר באופן שמקל על ויתור שימוש ברכב פרטי. בנוסף, היא מהווה פתרון לנסיעות קצרות בתוך העיר, תוך מתן גמישות בזמני הנסיעה והקישוריות בין המקומות השונים. 

    מתקני טעינה לאופנים חשמליים: בימים אלה מתבצע בקרית ים פרויקט שבמסגרתו יוצבו שקעים לטעינת אופניים חשמליים בצמוד למתקני עגינה לאופניים. התמיכה שהועברה לטובת פרויקט זה היא של כ-700 אלף שקל. מימוש הפרויקט יעודד שימוש באופניים חשמליים לנסיעות ארוכות יותר מאופניים לא ממונעים, ובכך מהווה חלופה לרכב פרטי גם לנסיעות בטווח בינוני (עשרות בודדות של ק"מ).

    הפעלת מערכי נסיעות, שאטלים: בתמיכה כוללת של כ-5.5 מיליון שקל, נוהלו 8 פרויקטים של מערכי שאטלים, שהתפוסה בהם הגיעה ל-90%. השאטלים פועלים בשעות השיא בבוקר ואחר הצהריים, משכונות מגרים וממרכזי תחבורה אל מרכזי התעסוקה ובחזרה. התמיכה בהפעלת השאטלים בבת ים ובירושלים הובילו לשיח של הרשות המקומית עם משרד התחבורה לקידום קו תחבורה ציבורית סדיר על הצירים שבהם פעלו השאטלים, דבר שיאפשר המשך מתן שירות לתושבים גם לאחר סיום הפרויקט, כך שישמר צמצום השימוש ברכב פרטי בנסיעה לעבודה.

    אזורי אוויר נקי: במסגרת הקול הקורא הוקצו 2 מיליון שקל לשלב הראשוני של תכנון ואישור חוק עזר לצורך הגדרת אזור אוויר נקי ב-2 ערים מרכזיות בארץ. בנוסף, במסגרת החלטת הממשלה הוקצו 20 מיליון שקל להקמת אזורי אוויר נקי, שאליהם אסורה כניסת רכבי דיזל מזהמים. אזור אוויר נקי בחיפה עובד באופן מלא, ובירושלים הפרויקט החל בינואר 2020, ויורחב ליישום באופן מלא בחודשים הקרובים.

    אזורי אוויר נקי הוכיחו עצמם כיעילים בשיפור איכות האוויר בעיר, כמשפרי איכות החיים של התושבים וכמחזקים את המרכז העירוני. בכוונת המשרד להגנת הסביבה להמשיך לתמוך בפרויקטים של קידום אזור אויר נקי בערים נוספות בישראל ואנו קוראים לערים נוספות להצטרף לתוכנית זו.

    עבור לתוכן העמוד