מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    יישום הרפורמה בענף הרכב בישראל

    13/08/2020
    הגדל

    ועדת הכלכלה של הכנסת, התכנסה ב- 3/8/20  לישיבת מעקב אחר יישום חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, אותו אישרה לפני למעלה מארבע שנים. הרפורמה באה במטרה להוזיל את מחירי המכוניות החדשות וכן הוזלת החלפים והטיפולים ברכבים.  

    מנהל אגף שירותי תחזוקה במשרד התחבורה, איציק סרור, אמר כי, החוק רישוי ושרותי רכב, נכנס לתוקף ב-2016 וכיום ישנם 111 יבואנים ישירים ועוד 20 יבואנים עקיפים. היבואנים הישירים מייבאים כ-250 אלף מכוניות בשנה, כשלפני כניסת החוק לתוקף ייבאו כ-287 רכבים בשנה, בעוד שהיבואנים העקיפים ייבאו מאז 2016 9,000 רכבים, מתוכם 4,000 כלי רכב יבואו בשנה האחרונה. כיום יש מעל 200 יבואנים זעירים, שייבאו משנת  2016 כ- 2,300 רכבים, ועוד 7,000 רכבים הובאו בייבוא אישי.

    הוועדה באה לבחון את מידת התחרות שנוצרה בענף הרכב ?

    לטענת ראש תחום כלכלה אליאס עזאם, המס הגבוה מהווה חסם כניסה והיבוא המקביל התפתח בעיקר בתחום ההיברידי ורכבי היוקרה. לשאלה מה צריך לעשות כדי שהיבוא המקביל יגיע ל-20-30 אחוז מהשוק ? אמר כי העסק לא עובד.

    ח"כ בועז טופורובסקי אמר: "כי יש כמה קרטלים שמשתפים פעולה, וכולם בדיון מפחדים מהם. לדבריו, התפקיד שלנו ושל רשות התחרות זה לפרק אותם, ונפרק את מי שלא מפרק אותם ברשות התחרות". ח"כ יבגני סובה אמר: "כי צריך לזמן את שר התחבורה הקודם, ח"כ ישראל כץשהתגאה בהורדת המחירים, ולשאול אותו אם הוא מרוצה."

    בן ציון גבאי נציג היבואנים הזעירים, ציין כי הבעיה היא להשיג תעודת מקור שלפיה נקבעת ההנחה במכס. "נועלים לנו את השוק, ואני לא יודע מי עושה את זה. יש רכבים שנותנים לנו תעודת מקור ויש שלא. על רובם לא". עוד ציין כי ללא תעודת מקור יכולה רשות המסים, גם אחרי 7 שנים, לדרוש תוספת מס.

    דורון שורר, יו"ר קבוצת "גלובל אוטו מקס", ייבואן מקביל, אמר כי דווקא התחרות אמורה להכניס יותר מסים למדינה, והוסיף כי הבעיה היא באין סוף אנשים שהאינטרס הציבורי לא עומד מול עיניהם. מישראל, יוצאת קריאה ליצרנים, ולסוכנים שונים, בסוגים שונים של איומים שלא למכור לשוק הישראלי. יש איומים על חברות ההובלה. בטורקיה, חברת ההובלה הימית הגדולה לישראל הודיעה שאסור לה להוביל לכאן רכבי טויוטה. מכוניות שיש להן יבוא מקביל מחירן ירד בכ-15% וכל המכוניות שיבואנים מקבילים לא מייבאים מחיריהם עלו.

    מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, חזי שייב, טען כי נאמרו דברים לא מדויקים. לדבריו, "אף יצרן לא מסמיך אף דילר באירופה להוציא תעודות מקור. אני מבין את הקושי של היבואנים הזעירים להוציא תעודות מקור, אבל הם חלק מהסכמי הסחר של מדינת ישראל והם צריכים לבקש את זה מהקונה. לנו מאוד חורה כאשר הדברים פוגעים בלקוחות. אם הוראת השעה מאשרת למכור רכב משומש, ששימש כרכב השכרה בקיץ באירופה ומגיע לישראל בתור רכב חדש, אנחנו חושבים שזה עושה עוול לאנשים שקונים אותו."

    היו"ר הוועדה יעקב מרגי סיכם ואמר בתגובה כי אם זה נכון, אזי רשות התחרות לא עושה את עבודתה. הוא הוסיף כי בכוונתו להקים ועדת משנה ולפתוח בסדרת דיונים, שככל הנראה תפתח תיבת פנדורה.

    יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, אמר כי "בישראל יש רשות אי תחרות, והיא עושה עבודה מצוינת. מאשרת מיזוגים, שותקת כשיש קרטלים ויכולה לקבל ציון לשבח על הצלחתה להעלות מחירים. ארבע שנים אחרי שהחוק אושר גם משרד התחבורה לא עושה כלום, ועובר על החוק שהוא בעצמו חוקק".

    יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, יהודה יגן, הוסיף כי חברות הביטוח השתלטו בחלקן על הענף וצריך לפתוח את השוק לתחרות.

    יו"ר הוועדה יעקב מרגי דרש את התייחסות רשות המסים לנושא תעודת המקור, ונציג הרשות, אורי זיסקינד, אמר כי הדרישה לקבל תעודת מקור כדי לזכות בהטבת מס היא חלק מהסכמי הסחר של ישראל. היו"ר מרגי ביקש לדעת באיזה הסכם מדובר ואמר: "סיסמאות כלליות אני צריך לבדוק. בשביל זה שלחו אותי לבניין הזה".

    נציגת רשות התחרות, יפעת בס, השיבה לטענות כלפי הרשות ואמרה: "אם יש לגוף מסוים תלונה על כך שחוליות מסוימות בשרשרת עוצרות מלממש יבוא עקיף, אנחנו קשובים ובודקים תמיד, לא תמיד התשובות שלנו מוצאות חן בעיני כל אחד. יש עסקאות שאנחנו מאשרים שלא נוחות לחלק מהגורמים בשוק, ואנחנו בודקים".

    יעקב מרגי סיכם במילים קשות: "הוועדה מגיעה למסקנה שהתחרות בענף הרכב נכשלה ומוכשלת על ידי הגורמים שהיו אמורים לעודד את התחרות. רשות התחרות  ומשרד התחבורה לא נקטו בשום פעולה מאז חקיקת החוק לפעול ולתקן כשלים שיעודדו את התחרות. סוגיית התחרות בענף הרכב אינה מעניינת את משרד התחבורה. המשרד לא נקט שום פעולה אקטיבית לעידוד התחרות ולוודא שקבוצות  כוח בענף זה לא מנצלות לרעה את הכוח שלהם ואת הריכוזיות בענף. הועדה מתרשמת שישנה ריכוזיות בענף ואולי זו ההזדמנות לבחון לפרק את הריכוזיות הזו כפי שעשו בתחומים אחרים בענפים אחרים במשק הישראלי. הועדה מתרשמת שרשות התחרות לא מבינה את תפקידה בכל מה שקשור להתנהלות של קבוצות כוח בענף הרכב".

    לבסוף נקבע, כי אחרי החגים תוקם ועדת משנה שתלמד את הסוגיה לעומק ותביא רפורמה יסודית. עוד ביקש היו"ר, ממשרד האוצר, להגיש תוך 30 יום מסמך שבו יפורטו הצרכים שבהן המשרד מתכוון לנקוט בכדי להקל על היבואנים העקיפים והזעירים, וממשרד התחבורה להגיש מסמך המפרט את פעולות הפיקוח והאכיפה שבהם נקט המשרד, בפילוח לענפים.

    עבור לתוכן העמוד