עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודיישום הרפורמה בענף הרכב בישראל
ועדת הכלכלה של הכנסת, התכנסה ב- 3/8/20 לישיבת מעקב אחר יישום חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, אותו אישרה לפני למעלה מארבע שנים. הרפורמה באה במטרה להוזיל את מחירי המכוניות החדשות וכן הוזלת החלפים והטיפולים ברכבים.
מנהל
אגף שירותי תחזוקה במשרד התחבורה, איציק סרור, אמר כי, החוק רישוי ושרותי רכב,
נכנס לתוקף ב-2016 וכיום ישנם 111 יבואנים ישירים ועוד 20 יבואנים עקיפים.
היבואנים הישירים מייבאים כ-250 אלף מכוניות בשנה, כשלפני כניסת החוק לתוקף ייבאו
כ-287 רכבים בשנה, בעוד שהיבואנים העקיפים ייבאו מאז 2016 9,000 רכבים, מתוכם
4,000 כלי רכב יבואו בשנה האחרונה. כיום יש מעל 200 יבואנים זעירים, שייבאו
משנת 2016 כ- 2,300 רכבים, ועוד 7,000 רכבים הובאו בייבוא אישי.
הוועדה
באה לבחון את מידת התחרות שנוצרה בענף הרכב ?
לטענת
ראש תחום כלכלה אליאס עזאם, המס הגבוה מהווה חסם כניסה והיבוא המקביל התפתח בעיקר
בתחום ההיברידי ורכבי היוקרה. לשאלה מה צריך לעשות כדי שהיבוא המקביל יגיע ל-20-30
אחוז מהשוק ? אמר כי העסק לא עובד.
יו"ר
איגוד המוסכים, רונן לוי, אמר כי "בישראל יש רשות אי תחרות, והיא עושה עבודה
מצוינת. מאשרת מיזוגים, שותקת כשיש קרטלים ויכולה לקבל ציון לשבח על הצלחתה להעלות
מחירים. ארבע שנים אחרי שהחוק אושר גם משרד התחבורה לא עושה כלום, ועובר על החוק
שהוא בעצמו חוקק".
יעקב מרגי סיכם במילים קשות: "הוועדה מגיעה למסקנה שהתחרות בענף הרכב נכשלה
ומוכשלת על ידי הגורמים שהיו אמורים לעודד את התחרות. רשות התחרות ומשרד
התחבורה לא נקטו בשום פעולה מאז חקיקת החוק לפעול ולתקן כשלים שיעודדו את התחרות.
סוגיית התחרות בענף הרכב אינה מעניינת את משרד התחבורה. המשרד לא נקט שום פעולה
אקטיבית לעידוד התחרות ולוודא שקבוצות כוח בענף זה לא מנצלות לרעה את הכוח
שלהם ואת הריכוזיות בענף. הועדה מתרשמת שישנה ריכוזיות בענף ואולי זו ההזדמנות
לבחון לפרק את הריכוזיות הזו כפי שעשו בתחומים אחרים בענפים אחרים במשק הישראלי.
הועדה מתרשמת שרשות התחרות לא מבינה את תפקידה בכל מה שקשור להתנהלות של קבוצות
כוח בענף הרכב".
לבסוף נקבע, כי אחרי החגים תוקם ועדת משנה שתלמד את הסוגיה לעומק ותביא רפורמה יסודית. עוד ביקש היו"ר, ממשרד האוצר, להגיש תוך 30 יום מסמך שבו יפורטו הצרכים שבהן המשרד מתכוון לנקוט בכדי להקל על היבואנים העקיפים והזעירים, וממשרד התחבורה להגיש מסמך המפרט את פעולות הפיקוח והאכיפה שבהם נקט המשרד, בפילוח לענפים.
עוד בחדשות התחבורה
- ראם מתחדש 2500 LIMITED LONGHORN, 26/09/2024
- סקיוול תחשוף דגמים חדשים באוקטובר, 26/09/2024
- קיה פיקנטו מתחדשת, 26/09/2024
- אאודי Q7 מתחדש בישראל, 26/09/2024
- קריאת שרות לרכבי קיה פיקנטו שנת יצור 2024, 26/09/2024
- אפקון תקים עמדות טעינה בחניוני היכלי הספורט בתל אביב, 26/09/2024
- Zeekr MIX עידן חדש וסוללות משודרגות, 26/09/2024
- BUD Seal U הושק בישראל, 26/09/2024
- שוק הרכב לאן?, 26/09/2024
- אפליקציית Cello משיקה רשת טעינה ותשלום, 15/09/2024