עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודשיטת הניקוד על עבירות תנועה בבחינת וועדת הכלכלה
ועדת הכלכלה של הכנסת, בחנה את שיטת הניקוד לעבירות תנועה, שנועדה להרתיע נהגים מפני ביצוע עבירות ולאפשר את איתור הנהגים העבריינים הכבדים ולטפל בהם. הטיפול נעשה באמצעות של קורסי ריענון ועד לשלילת רישיון ל-9 חודשים, המחייבת את הנהגים העבריינים לעבור מחדש מבחן תיאוריה ומבחן נהיגה מעשי.
ח"כ
בועז טופורובסקי, שמלווה מקרוב את כל העיסוק בהגברת הבטיחות בדרכים, מתח ביקורת על
אי שיתוף הפעולה של משרד התחבורה. באשר לשיטת הניקוד הוסיף כי טרם הוכח שהיא מונעת
תאונות דרכים, והציע קורסים מותאמים לפי עבירות שביצע הנהג.
נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, סקרה את הנושא ואמרה כי מחקר שביצע הטכניון, אודות יעילות השיטה, לא הגיע לתוצאה חד משמעית. נמצא אפקט לקורסים ופסילת רישיון בטווח קצר, אבל הוצעו שינויים בכל הקונספט הזה שנקרא שיטת הניקוד. כשהשיטה לא מגובה באכיפה של עבירות חמורות לא משיגים הרבה. האכיפה חייבת לבוא יחד עם השינויים וההסברה והפרסום לציבור.
מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, אמר כי "המחקר כן מצא מובהקות, אמנם לא מדעית אבל בתאונות עם הרוגים יש ירידה של אחוז ובתאונות שם פצועים קשה ישנה ירידה של 11 אחוזים וזה דרמטי". רוזן הוסיף כי הייתה הצעה של המשרד להעלות נקודות על עבירות מסוכנות ולהפחית נקודות על עבירות אחרות, אך ועדת הכלכלה החליטה בעבר לאשר רק החמרה ולא הקלה.
ראש מדור תעבורה באגף התנועה במשטרה, סגן-ניצב מאיר בן גל, אמר כי השיטה זה אמצעי תיקון למי שמבצע עבירות רבות. הוא הוסיף כי ברכב כבד יש הצלחה של השיטה, ואמר כי בעבר בעלי חברות תובלה עודדו נהגים לעלות על הכביש עם משקל יתר ושילמו קנסות, בעוד שכיום המעסיק לא יכול לקחת על עצמו את הנקודות וזה מונע מנהגים לעבור על החוק.
מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחלי טבת ויזל, אמרה כי מאז תחילת השנה נהרגו 164 איש בדרכים, 31 בני אדם פחות מהתקופה המקבילה אשתקד. היא הוסיפה כי צריך לאפשר גמישות בשינוי ועדכון השיטה אחת תשנה או שנתיים, בהתאם לעבירות מסכנות החיים של אותה תקופה, כמו למשל פגיעה בהולכי רגל. עוד ציינה כי בעוד שנהגים מהחברה הערבית מעורבים בתאונות הרבה יותר מחלקם באוכלוסייה, דווקא נהגי אוטובוס מהחברה הערבית מעורבים פחות בתאונות מאשר נהגי אוטובוס מהחברה היהודית והכללית.
נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסי יעקובי, אמר כי השיטה אנכרוניסטית, לא מתאימה לימנו וגורמת לחוסר אמון של הציבור וצריך להתאים אותה לעבירות הנכונות.
היו"ר יעקב מרגי אמר כי יש תחושה של אגרסיביות במקום שלא נדרש, לצד רפיסות במקומות שצריך אגרסיביות. עוד הוסיף, כי הוועדה ממליצה למשרד התחבורה לבחון מחדש את האפקטיביות של שיטת הניקוד, ודורשת מהמשרד לבחון, יחד עם המשטרה, את גובה הקנסות לסוגי העבירות ואת גובה הניקוד לכל עבירה. זאת לפי פילוח לנהגים מקצועיים, צעירים ואחרים, ולעשות מעת לעת שינויים בתקנות, כדי להתאימן למצב בשטח. הוועדה דורשת ממשרד התחבורה להביא לציבור מידע על השיטה, ולהעביר לכל אחד מהנהגים, באמצעים טכנולוגיים, את מספר הנקודות שצבר, לבטח לקראת קורס נהיגה מונעת או שלילת רישיון".
עוד בחדשות התחבורה
- ראם מתחדש 2500 LIMITED LONGHORN, 26/09/2024
- סקיוול תחשוף דגמים חדשים באוקטובר, 26/09/2024
- קיה פיקנטו מתחדשת, 26/09/2024
- אאודי Q7 מתחדש בישראל, 26/09/2024
- קריאת שרות לרכבי קיה פיקנטו שנת יצור 2024, 26/09/2024
- אפקון תקים עמדות טעינה בחניוני היכלי הספורט בתל אביב, 26/09/2024
- Zeekr MIX עידן חדש וסוללות משודרגות, 26/09/2024
- BUD Seal U הושק בישראל, 26/09/2024
- שוק הרכב לאן?, 26/09/2024
- אפליקציית Cello משיקה רשת טעינה ותשלום, 15/09/2024