מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    מס ירוק לכלי רכב 2021

    15/10/2020
    הגדל

    רשות המיסים ומשרד התחבורה, פרסמו לאחרונה, טיוטה ראשונה של עדכון לשיטת החישוב של "המס הירוק" על כלי רכב חדשים. השיטה בישראל, מתבססת על נוסחה, שמשקללת את רמת המזהמים השונים של כל דגמי כלי הרכב הנמכרים בישראל. הנוסחה הייחודית היא שקובעת את הציון ירוק, שבתאם לתוצאתו נקבע גובה שיעור הטבת המס הניתנת לדגמי כלי הרכב החדשים הנמכרים בישראל. הנוסחה מתעדכנת אחת לשנתיים, כאשר העדכון הקרוב יתקיים בינואר 2021.

    בישראל, על כל מכונית חדשה מוטל מס קניה בשיעור של 83%. ממנו מופחת מס ירוק בהתאם ל- 15 דרגות זיהום הנקבעות לכל דגם רכב, לפי ציון ירוק שמתבסס על גזים הנפלטים ממנוע הרכב. דגם נקי יכול להזדכות ב- 16,500 ₪ לכל היותר. הנוסחה הייחודית לישראל, המתבססת על תמהיל גזים בהם: CO2 - פחמן דו-חמצני,NOX  תחמוצות החנקן, PM   חלקיקים נשימים,  HC -פחמימנים,  CO - פחמן חד-חמצני. הנוסחה הייחודית, מאפשרת לרשות המיסים לווסת את גביית המס לפי הטכנולוגיות הקיימות בכלי הרכב.

    מבדיקות על הצפוי לענף הרכב בישראל מינואר 2021, מסתמן כי לאור המצב הנוכחי במשק בצל נגיף הקורונה, העדכון החדש יהיה מתון יחסית לעדכון הקודם והוא אינו צפוי לזעזע ולייקר באופן דרמטי את המחירים בשוק הרכב. יבואני הרכב לוקחים החשבון את עלות המכונית בגלל גובה שווי השימוש המשולם על רכב צמוד לעובדים ממקום העבודה. כיום מבוצע חישוב ליניארי, בסך של 2.48% ממחיר רכב חדש ביום עלייתו לכביש. ככל שהרכב מתייקר, יורד הביקוש אליו כיוון שמס שווי השימוש  יקר. הנתון מהווה שיקול ליבואן עד כמה כדאי לייקר מכונית. לרוב ההתייקרות מתונה מסבסוד היבואן שבה לביטוי על חשבון ההנחות הניתנות לחברות הליסינג ולציי הרכב.

    ב- 2021, ההתייקרות, עתידה להתבטא בעיקר במכוניות מיני זולות, שבהן משקלה של הטבת המס משמעותי שבאה לביטוי במחיר הקנייה הנחשב לזול. על פי הערכות בהנחה שהעדכון לא יתבטא במלואו מטעמים מסחריים במחירי המכוניות, ההתייקרות בינואר צפויה להיות עד 1500 ₪  במכוניות מיני ובטווח של 1500-3,000 ₪, במכוניות משפחתיות קונבנציונליות וברכבי פנאי שטח SUV קומפקטיים. בעיקר כשמדובר בכלי הרכב עם דרגות זיהום גבוהות, שבין כה לא נהנים כיום מהטבת המס הירוק, ומחיריהם יעלו  אם כי לא באופן משמעותי.

    מכוניות היברידיות וחשמליות- לגבי מכוניות ההיברידיות והחשמליות, רמת המיסוי שלהם נקבע כבר ב-2019 במסגרת רפורמה ייחודית. אי לכך הם לא יושפע ישירות מעדכון הנוסחה. אולם בעקיפין העדכון עשוי להקשות על חלק מהדגמים ההיברידים שנפוצים כיום להשתבץ בדרגת זיהום 2 הירוקה, כתנאי לקבלת הטבת המס שמצויה כיום בשיעור של 45% הניתן על רכבים היברידיים.

    מבדיקה ראשונית עולה, שבדגמים ההיברידיים הנפוצים בשוק הרכב בהם: טויוטה קורולה, יונדאי איוניק, סונטה  וקיה נירו. לעומתם לא ברור עתידה של יונדאי קונה ההיברידית עשויה לדרגת זיהום 3 ובכך לאבד את הטבת המס שלה. אם זאת מחירי ההיברידיות יעלות אך באופן מתון בגלל שמינואר 2021 מס הקניה על מכוניות היברידיות, עולה מ-45% ל-50% והמס על רכבי פלאג-אין צפוי לעלות מ-25% ל-30%.

    בחודשים הקרובים צפויים יבואני הרכב להצטייד במלאי גדול של מכוניות היברידיות, במקרים שבהם היצרן שלהן מאפשר זאת, ולשחרר אותן ממס לפני סוף דצמבר, לפני ייקור המס המתוכנן. 

    מיסוי לרכבים היברידיים וחשמליים

    במסגרת הרפורמה למיסוי ירוק ניתנים לאורך השנים, הטבות במיסי קנייה לרכבים שאינם מזהמים, במטרה לעודד את רכישתם. עד לסוף 2019, רכב היברידי זכה להטבה שבה שיעור מס הקנייה המוטל עליו עמד על 30%.

    רכב פלאג-אין היברידי נטען, עם טווח חשמלי של עשרות ק"מ זכה לשיעור מס של 20%.

    רכב 100% חשמלי זכה להטבה של- 10% מס קניה.

    מדיניות מיסוי של משרד האוצר, יצאה לדרך, בינואר 2020 במסגרתה העלו את שיעורי מסי הקנייה באופן מדורג לאורך שלוש השנים הבאות. בנוסף, נקבעה תקרה לסכום ההטבה ב- ₪ הניתן לצרכן.

    כלי רכב היברידיים - מס הקנייה מינואר מ- 2020 עלה ל- 45%, ב- 2021 המס יעלה ל- 50% וב- 2022 ל- 83% שהוא השיעור המרבי וממנו ניתן זיכוי בהתאם לדרגות הזיהום. שיעור הטבת המס המרבי יהיה בסך של 20 אלף ₪ ומשנת 2022 כ- 10 אלפים ₪.

    כלי רכב היברידיים נטענים פלאג-אין - משנת 2020, מס הקנייה שלהם עלה ל- 25%, ב- 2021 יעלה ל- 30%, ב- 2022 ל- 40%, ב- 2023 ל- 55%, ב- 2024 ל- 83%. שיעור הטבת המס המרבי יעמוד ב- 2020 על 60 אלף ₪. סכום ההטבה ירד בהדרגה ובשנת 2024 יתבטל.

    כלי רכב 100% חשמליים - מכוניות  זוכות בהטבות נוספות. שיעור מס הקנייה עומד היום על 10% והוא צפוי להימשך עד סוף 2022.

    משנת 2023 יעלה שיעור המס ל- 20%, בשנת 2024 יעלה ל- 35%. רף הטבות המס יעמוד על 75 אלף ₪ לכל היותר עד לשנת 2022. ב- 2023 ירד ל- 60 אלף ₪ וב- 2024 ל- 50 אלף ₪.

    המשמעות, מחירי המכוניות ההיברידיות יעלו בשיעור משמעותי, בעיקר כשמדובר במכוניות יוקרתיות עם טעינת פלאג-אין. ההטבה הכלכלית תישחק לאורך זמן. מנגד, תחל תנופה ברכישת מכוניות חשמליות מלאות ונטענות, שימשיכו להינות מהטבות המס. פתרונות התשתית המתוכננות לשנה הקרובה שבה יותקנו מעל 2,500 עמדות טעינה חדשות.

    הטבות שווי שימוש לרכב צמוד - כוונת רשות המיסים, להמשיך לתגמל את מחזיקי רכב חברה ידידותי לסביבה. כיום ניתנת הטבה בסך 500 ₪ לרכב היברידי, ולרכב פלאג-אין וחשמלי ניתן זיכוי של 1,000 ₪ לחודש. זאת במסגרת הוראת שעה שתתחדש בינואר2022.

    תוכנית מיסוי עתידית לכלי רכב היברידיים- נטענים וחשמליים

    הרכב

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    היברידי- שיעור מס

    45%

    50%

    83%

     

     

    היברידי -שיעור הטבה

    עד 20 אלף ₪

    עד 20 אלף ₪

    עד 10 אלפים ₪

    ללא

    ללא

     

     

     

     

     

     

    פלאג-אין- שיעור מס

    25%

    30%

    40%

    55%

    83%

    פלאג אין- שיעור הטבה

    עד 60 אלף ₪

    עד 54 אלף ₪

    40 אלף ₪

    עד 30 אלף ₪

    ללא

     

     

     

     

     

     

    חשמלי- שיעור מס

    10%

    10%

    10%

    20%

    35%

    חשמלי- שיעור הטבה

    עד 75 אלף ₪

    עד 75 אלף ₪

    עד 75 אלף ₪

    עד 60 אלף ₪

    עד 50 אלף ₪

     

     

    עבור לתוכן העמוד