מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    מכוניות אוטונומאטיות

    15/12/2020
    הגדל

    תעשיית הרכב העולמית, עומדת בפני שינוי משמעותי ששנים רבות לא ידעה כמוהו. טכנולוגיות מתקדמות, בעיקר בתחום האינטרנט והעברת המידע, יחוללו בשנים הקרובות מהפכה בתחום הרכב, שאת השלכותיה ניתן רק לשער. 

    לאחר שנים רבות של ציפייה, כבר בשנת 2025 החזון עומד להתגשם ואנו נראה מכוניות שיסעו כמעט ללא סיוע נהג. הצפי הינו שבשנת 2030 ישווקו מכוניות אוטונומיות מלאות ללא צורך בנהגים. שמם הרשמי הוא "המכוניות האוטונומיות". האדם, לפחות בשלב הראשון, ימשיך אמנם לשבת בכיסא הנהג, אך יהיה עסוק בענייני עבודה, גלישה בסמארטפון וכיוצא באלה, ויתנהג כאחד הנוסעים במכונית. לפי הערכות מומחים, בתוך 10 שנים מהיום, מחצית מהמכוניות החדשות שיירכשו בעולם יהיו אוטונומיות ברמות שונות. המומחים אף חוזים הפחתה בתאונות הדרכים, בהתחשב בכך שהנהג האוטונומי מצויד במידע מדויק ויעיל יותר. עם זאת, ישנם מומחים החוששים מהמעבר החד. בעידן זה לא תהיה כמעט תקשורת בין נהגים, או בין הנהגים למכונית האוטונומית.

    איך זה עובד ?

    על מנת שהמכונית העתידית תיסע לבד, היא צריכה מערכת לצפייה וסנסורים לכביש ולתנאי הדרך, בטכנולוגיות שכוללות מצלמות או רדאר, לידר ולייזר. התהליך כולל את צילום הדרך. כל הנתונים עוברים למעבד שבאמצעות שבב קטן, מתורגמים למידע, שמנחה על פעולות השליטה והתפעול המבוצעות במכונית באופן אוטומטי ללא התערבות הנהג בזמן הנסיעה.

    רמות נהיגה אוטונומיות

    כשמדובר במכונית אוטונומית שנוסעת באופן עצמי וללא שליטת נהג, היצרנים והמפתחים של המכוניות האוטונומיות, מבחינים בין חמש רמות שונות:

    רמה א'קיימת כבר היום במכוניות מודרניות מתקדמות. היא כוללת: מערכות התרעה לשמירת מרחק לרבות בלימה אוטומטית במצבי חירום, סטייה מנתיב שמתריעה ואף מתקנת באופן אקטיבי את פעולת ההגוי של הרכב. חלק מהמערכות אף מתערבות בפעולות הבלימה וההיגוי, ומצויות גם במכוניות עממיות שנמכרות בישראל.

    רמה ב'בה נכללות המערכות שקיימות ברמה א' לרבות מצלמות לבקרה היקפית, זיהוי כלי רכב בשטח מת, התרעות עקיפה מימין ומשמאל ואמצעי חנייה אוטומטיים.

    רמה ג' - כאן נקבל מערכות בקרה ושליטה ברכב שעוברת בזמן נסיעה מהנהג למחשבי הרכב. המעבר מתבצע במתחמים מיוחדים, כגון: בעומסי תנועה בכבישים מהירים או בחניונים מבוקרים.

    רמה ד'-  מתבססת על מערכות מתקדמות יותר, עם יכולת לתפוס פיקוד על נהיגה ברכב באופן מלא על הרכב כאשר הנהג יושב במקומו. המהלך מתבצע בכבישים מהירים ובחניונים מיוחדים ללא תנועת רכבים לא אוטונומיים והולכי רגל. בין הרכבים תתקיים תקשורת מנחה לפעולות הנהיגה.

    רמה ה'- נחשבת לשיא הטכנולוגיה הקיימת כיום, ובה מתבצעת נסיעה אוטונומית מלאה, המכונית ללא גלגל הגה, דוושות וגם מבלי שנהג יושב במכונית. כאן המכונית הופכת למשרתת בהתאם לצרכים שלנו. המכונית, תיקח אותנו לעבודה ותחזור מיד הביתה, לטובת הסעת שאר בני המשפחה. המשימות שלה יתבצעו באמצאות תקשורת אינטרנטית, בין הצרכן למכונית. תוכנית נוספת בתחום זה, היא לייצר צי מוניות ומכוניות שירות לציבור, שבאמצעות אפליקציה יוזמנו ויעניקו שרותי הסעות.

    מכונית אוטונומית – בעד ונגד

    לצד הקדמה הטכנולוגית, ישנם חששות רבים באשר לבטיחות הרכבים האוטונומיים, שכן המהפך הוא מהיר וחד ושיטת הסמוך לא בדיוק עובדת במקרה זה. בנוסף התשתיות לא הכי תואמות לקדמה הטכנולוגית, עליהם המערכות מתבססות.

    היתרונות המפתחים, מאמינים שהמכוניות יביאו להתייעלות כלכלית, ולהפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים. כמו כן צופים המומחים צמצום משמעותי במספר כלי הרכב שינועו בכבישים, ניצול יעיל יותר של משאבים, הפחתת זיהום אוויר. והעיקר בשחרור הנוהגים ממטלות הנהיגה וגם יצירת חווית נהיגה מהנה ונינוחה יותר בזמן הנסיעה.

    החסרונות לא הכל מושלם ומה שלא מושלם כעת, כנראה יהיה ניתן לפתרון. תנאי מזג אוויר קשים כערפל, שלג או גשם חזק, המגבילים את יכולת אמצעי הראייה והצפייה של המכונית האוטונומית. למחשבי המכונית, אין שיקול דעת כמו למוחו של הנהג במצב חירום שבו הוא מזהה מפגע מסוכן. לצורך הדוגמא, מה תעשה המכונית האוטונומית, שתיתקל במצב שבו רכב שלפניה נעצר או חוסם לה את נתיב הנסיעה באופן פתאומי, ויש אפשרות למשל לחמוק לכיוון המדרכה ובה הולך רגל. למי תינתן העדיפות , ומה יהיה שיקול הדעת?

    חזון המכונית האוטונומית ממתחיל להתגשם. הבשורה פה ענקית. התועלת שצפויה לצאת מהרעיון האוטונומי הזה היא גדולה וחשובה מאוד. עם זאת, ישנם מספר קשיים בתהליך ייצור מכונית אוטונומית: התקשורת בין חיישני הרכב לעולם החיצון, מיפוי העולם על מנת שהרכב יידע לאן לנסוע. פרקטיקה בנהיגה, כלומר איך ללמד את המכונית לקבל החלטות נכונות והגיוניות לתנאי הדרך, מכיוון שלמחשבי המכונית,  אין אינטואיציה ורגשות אנושיים. ואולי חשוב מכך, הרגולטור וחברות הביטוח בישראל, חייבים להיערך למציאות החדשה הזו. שאלות לא פשוטות מתעוררות בשל הפיתוחים החדשים והנפלאים הללו. למשל, לא ברור עדיין מי יישא באחריות במקרה של תאונת דרכים, שכן מי יועמד לדין המחשב ? עד כמה האדם יהיה אחראי על תוצאות נהיגתו במכונית האוטונומית ? מה יותר לו לעשות בזמן הנהיגה ? עד כמה יהיה עליו להיות מודע למתרחש בשעת הנסיעה ? עם זאת, יש לציין, שבמשרד התחבורה בישראל נערכים לשינוי זה, ומקדמים חקיקה שתתאים למכוניות אוטונומיות, והשימוש בהם ללא נהג.

     

     

    עבור לתוכן העמוד