עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודאיגוד יבואני הרכב בתכנית רב-שנתית חדשה לגריטת כלי רכב
נועם קום
8/07/2021
תכנית חדשה של איגוד יבואני הרכב תביא לחיסכון של כ-10 מיליארד ₪ למשק הישראלי ולתוספת של כ-30 מיליארד ₪ לתקציב המדינה לאורך עשור. על פי התכנית, שהוגשה למשרד התחבורה, משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה, שילוב של תמריצים לבעלי כלי רכב ישנים להוריד אותם מהכביש יביא לירידה בזיהום האוויר ובמספר הנפגעים בתאונות ולעלייה בהכנסות המדינה ממסי רכישות רכבים חדשים.
הגיל החציוני של כלי הרכב בישראל הוא 15.5 שנים, וכ-20% מכלי הרכב ממשיכים לנסוע על הכביש גם אחרי גיל 20. כלי הרכב הישנים בטוחים הרבה פחות ומזהמים הרבה יותר. עם זאת, אין כיום תמריצים לבעלי רכבים ישנים לגרוע אותם: אגרת הרישוי פוחתת עם השנים; הביטוחים לא מושפעים מגיל הרכב; ואין תמורה כספית לגריטת כלי רכב ישן. התוצאה היא כלי רכב שמחלידים על הכביש עד שמגיעים לפירוק, או חלילה לתאונה.
התוכנית של איגוד יבואני הרכב, שגובשה ונערכה על ידי שייב והכלכלן נדב כספי, נשענת על שני מרכיבים עיקריים:
1. שובר תמורת גריעה מהכביש של רכבים מיושנים – בעל רכב הגורט את רכבו, יקבל שובר (ואוצ’ר), המזכה את המחזיק בו בהנחה לרכישת רכב חדש. מרבית האנשים יעדיפו לרכוש רכב משומש אך צעיר יותר. כדי לאפשר להם שימוש אפקטיבי בהטבה יש לאפשר לוואוצ’ר להיות סחיר כאיגרת למוכ”ז, כך שבעלי הרכבים המיושנים יוכלו למכור אותו לסוכנויות רכב, שיעבירו אותו ליבואן בעת קנית רכב חדש.
2. רכישת הרכבים שנגרעו ע”י זכיין חיצוני – ייערך מכרז במסגרתו ייבחרו זכיינים שיאספו את הרכבים שייגרעו, יטפלו בהם ויעשו בהם שימוש על פי ההנחיות שיקבעו במכרז, ובלבד שהרכב לא יעלה עוד על הכביש בישראל. בתמורה ישלם הזכיין למדינה 750-1500 שקלים עבור כל מכונית שתעבור לידיו, בהתאם לגיל הרכב.
באיגוד מעריכים כי התקציב לתוכנית, כ-800 מיליון ₪ בשנה, ימומן במשותף על ידי המדינה, יבואני הרכב והזכיינים הפרטיים. חלק המדינה בתקציב הכולל יהיה 320 מיליון שקלים בלבד, והוא ימומן מתוך ההכנסות מכלי הרכב החדשים שיירכשו, כך שלא נדרשת תוספת תקציב.
בתוך עשר שנים, מעריכים באיגוד, תוחלת החיים החציונית של מכוניות בישראל תרד ל-12 שנים, שיעור כלי הרכב בני מעל 9 שנים ירד מ-36% ל-27%, ושיעור כלי הרכב בני מעל 15 שנים ירד מ-10% ל-4% בלבד. בנוסף המשק ייהנה מתועלת חיצונית של כ-10 מיליארד שקלים כתוצאה מחיסכון בנזקים הצפויים מתאונות דרכים קטלניות ומפליטות מזהמים. לתקציב המדינה יתווספו כ-30 מיליארד שקלים בעקבות עליה בביקוש לרכבים חדשים, שתגרור עליה בהכנסות ממיסוי ישיר, מכס ומע”מ.
באיגוד ניתחו גם מדוע תוכניות עבר לגריטת רכבים ישנים נכשלו. בין היתר, מציינים שם היעדר מקור תקציבי מתמשך, חוסר העקביות שמקשה על תכנון קדימה ומבנה תמריצים שגוי. כדוגמה נותנים באיגוד את התוכנית לגריטה בשנים 2010-2013, שהופנתה לכלי רכב מאוד ישנים, בני 20 ומעלה, שתוחלת החיים שלהם קצרה ממילא, הנסועה שלהם נמוכה יחסית והם היו עומדים לרדת מהכביש בכל מקרה.
יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב: "המצב כיום לא יכול להימשך לאורך זמן, כלי הרכב שנוסעים בכבישים הם ישנים מאוד, מהישנים בעולם, וזה מוביל לנזקים לא סבירים ועלויות עצומות לציבור. הממשלה חייבת לחדש את התוכניות לעידוד גריטת רכבים ישנים והפעם לעשות את זה כמו שצריך, עם תלות מינימלית בתקציבי מדינה".
חזי שייב, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב: "התכנית שעבדנו עליה מביאה בשורה של ממש לכל משתמשי הכבישים בישראל", סיכם "זו תכנית שתיטיב קודם כל עם הציבור, גם בחיסכון וגם באפשרות להצעיר את צי הרכב הנע על כבישי הארץ התוכנית יחסית פשוטה ליישום ונשמח לסייע לממשלה להוציא אותה לפועל, ככל שיידרש".
עוד בחדשות התחבורה
- NIO EL8 בישראל, 27/11/2024
- קבוצת ברן תקים בישראל תחנות להחלפת סוללות לרכב, 27/11/2024
- תאונות דרכים ינואר - נובמבר 2024, 27/11/2024
- ליפ C10 חשמלי הושק בישראל, 27/11/2024
- איוניק 9 נחשף לראשונה, 27/11/2024
- עדכון לחשמלית BYD אטו 3 הנמכרת ביותר בישראל, 27/11/2024
- דלק מוטורס נציגת דונפנג בישראל, 27/11/2024
- פוטון טנדר דיזל 4X4 משווק בישראל, 13/11/2024
- ג'נסיס השיקה את ה- GV80 החדש, 12/11/2024
- צ'רי FX EV ברמת גימור SENSE, 12/11/2024