מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    רפורמה חדשה בהכשרת רוכבי רכב דו גלגלי

    4/09/2021
    הגדל
    רפורמה בהכשרת רוכבי דו גלגלי במהלך משותף של אגף הרישוי במשרד התחבורה והרלב"ד. בשנה הקרובה יוטעמו שינויים בתכנית לימודי הנהיגה לרוכבי קטנועים ואופנועים להקניית "תפיסת הסיכון", וכן בעתיד, תוכנית ייעודית תקנה כלים לרוכבים וותיקים כיצד להימנע מכניסה למצבי סיכון. 

    לאחר עבודת מטה יסודית, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה מכרז לקיום פיילוט הכשרה לרוכבי דו גלגלי. במסגרת הפיילוט, בו ישתתפו כ-300 רוכבים, ילמדו המשתתפים מודלים, מבוססי מחקר, כיצד להימנע מכניסה למצבי סיכון במהלך הרכיבה. התובנות המחקריות והמעשיות שיופקו מהפיילוט יוטמעו במהלך השנה הקרובה בשלב הכשרת הבסיס בלימודי הנהיגה וכן ישמשו עבור הכשרת הרוכבים הוותיקים" .תפיסת הסיכון" היא היכולת "לקרוא" את הכביש, ולצפות לאירועים שעתידים לבוא ולהימנע מכניסה אליהם. גישה זו מורכבת מתפיסה ומיומנויות קוגניטיביות בשילוב של מיומנויות תפעוליות רלוונטיות של הרוכב ליישומה. תפיסת הסיכון והמיומנויות הנגזרות ממנה הן קריטיות למשתמשי הדרך, וככל שרמת תפיסת הסיכון נמוכה יותר, הסיכוי לתאונה גבוה יותר.מחקרים מלמדים כי הכשרה בנושא תפיסת הסיכון היא היעילה ביותר לשיפור הבטיחות בדרכים של רוכבי דו גלגלי.

    הליך ההכשרה מורכב מיום או יומיים של הכשרה מרוכזת בני 8 שעות לימוד, ושני תרגילים נוספים באורך שעתיים וחצי שיתקיימו בשלושת החודשים שאחרי יום ההכשרה. ההכשרה תקנה למשתתפים כישורים ומיומנויות הנדרשים לצורך הימנעות מכניסה למצבי חירום, כגון האטה, פניות וצמתים, סטיות, תמרונים במרחב מוגבל, מעבר של מכשולים ובחירת מרחק ומהירויות בהתאם למצבי התנועה ולתנאי הדרך וכן תגובה למצב חירום. כמו כן, התכנית תכלול חשיפה לטעויות נפוצות ביישום התגובה לסיכון. הבולטות מבין טעויות אלו הן טעויות בבלימה, שגיאות בהאצה ושגיאות בהיגוי ובסטיות.  ימי ההכשרה המרוכזים, יכללו צפייה בסרטונים, למידה עיונית, ניתוח מקרים, הדגמה של מדריך רכיבה ובעיקר תרגול מעשי של המשתתפים. בתום ימי ההכשרה יתבצע מעקב אחר שיפור המיומנות ותפיסת הסיכון של המשתתפים בשני התרגילים ובדיווח עצמי של הרוכבים.

    אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה: "תוכנית לימודי הרכיבה שנמצאת בשימוש היום מבוססת על תוכנית הלימודים של מכוניות. לפני שנתיים עדכנו את מבחן הרכיבה וכעת אנחנו עובדים על עדכון תוכנית הלימודים לרכב דו-גלגלי. לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יש יכולות פדגוגיות ומתודולוגיות, ואנחנו כותבים בשיתוף פעולה את התוכנית החדשה לדו גלגלי, כולל הקניית תפיסת הסיכון לרוכבים".

    עבור לתוכן העמוד