מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    שוק הרכב בתנופה בצל משבר הצ'יפים

    5/10/2021
    הגדל
    שוק הרכב הישראלי שובר שיאים חדשים בכמות המסירות של המכוניות החדשות עקב הביקוש הגובר להם בשוק בישראל. 

    אולם למרות הביקוש הגובר ליבואנים אין מה להציע ובחלק מהמקרים לדגמי רכב שונים אין גם צפי להגעתם לישראל. מנהלי צי רכב העומדים בפני הזמנות רכבים נתקלים מתחילת השנה בבעיה חדשה, שאינה מוכרת להם מימים עברו. סביר להניח שמצאתם עצמכם מבצעים הזמנת מכוניות חדשות בחודשים האחרונים, ונתקלתם בבעיה שבה אין אפשרות לספק לכם את הרכב השנה. במקרים שונים נדרשת המתנה של מספר חודשים. אך למרבית הדגמים המבוקשים אין עדין צפי סופי. הסיבה לכך נובעת ממשבר הקורונה שהחל לפני יותר משנה מרץ 2020. 

    בעקבות מגפת הקורונה תעשיית הרכב העולמית, עצרה או צמצמה למעשה את תהליכי  הייצור של כלי רכב. ההשלכות היו בין היתר בצמצום הזמנות מיצרני משנה של חלקי חילוף הנדרשים לייצור בהם רכיבים אלקטרוניים הקשורים לניהול מערכות הרכב הממוחשבות אך לא רק. כגון: מנועים, תיבות הילוכים, מכללי בטיחות ואבזור שונים. כל אותם מפעלים לא נותרו שאננים ופנו לאפיקי ייצור אחרים. בהם מוצרי אלקטוניקה שנועדו לצריכה ביתית שכה נדרשו לימי סגר ממושכים בהם, טלויזיות מחשבים, טלפונים ועוד. בדיעבד, ההימורים הפסימיים של בכירי מפעלי תעשיית הרכב מסתברים כשגויים. 

    לאחר משבר הקורונה הראשון, בתחילת החזרה למסלול ייצור סדיר, כל אותם יצרנים שבטלו הזמנות מספקים, גילו את טעותם המרה. היצרנים, נתקעו בתהליכי הייצור שלהם עקב מחסור בכל אותם חלקים הנדרשים להשלמת ייצור המכוניות. המחסור ברכיבים ובצ'יפים אלקטרוניים, מהווה גורם עיקרי לעיקוב ולדחיית הגעת מכוניות. חדשות ארצה. במרבית הדגמים חל עיקוב הגעה של חודשים רבים וחלקם אף צפויים לנחות כאן רק ברבעון א של 2022 וגם זה לא סופי עדין. 

    היצרנים האירופאים הם הנפגעים העיקריים מהמשבר. בהם: סקודה עם כלל הדגמים שלה. סיטרואן עם דגמים פרטיים ומסחריים. פולקסווגן, פיג'ו, סיאט, אופל ופיאט. העיקובים לא פוסחים על יצרנים נוספים כולל ממדינות המזרח הרחוק בהם: יונדאי, טויוטה, קיה, סובארו, MG, שברולט וטלסה החשמלית.

    שוק הרכב בישראל- ההשלכות למצב החדש בישראל, גורמות לבידול משמעותי בין השוק הפרטי לשוק העסקי והליסינג. עיקר הייבוא מנותב לשוק הפרטי באמצעות היבואנים וחברות הליסינג שמשווקות ב- 0 ק"מ או במסלולי ליסינג ללקוחות פרטיים. כאן הביקוש גובר עקב השלכות הקורונה והחשש לנוע בתחבורה ציבורית מטעמי בריאות. בנוסף לציבור התפנה תקציב פנוי מביטול חופשות בחו"ל והם הנהנים העיקריים בכל הקשור ברכישת מכוניות חדשות. לעומתם שוק הליסינג בפעילות מצומצמת בכל הקשור לאספקות רכבים חדשים. מבחינת מנהלי התחבורה השנה מאתגרת במיוחד ומחייבת יצירתיות ותמרון עד כמה שניתן. ראשית ראוי להתפשר ולהתמקד בדגמי מכוניות הזמינים בשוק גם אם אינם הכי מבוקשים. הקדמת הזמנות עוד השנה תביע לחיסכון ניכר ובעיקר כאשר מדובר במכוניות היברידיות, בהם הטבת המיסוי המוזל מתבטלת בינואר 2022. אפשרות נוספת להאריך עסקאות לשנה נוספת על לרגיעה והתייצבות המצב. דרך נוסף בצרוף ספקי ליסינג המיצגים מותגים שזמינים במלאי.

    שוק המשומשות- בערוץ המכוניות המשומשות, ניכרת התאוששות משמעותית בשנה הנוכחית, עקב ביקוש בעיקר למכוניות משנתונים אחרונים. הביקוש למכוניות משומשות, מהווה תחליף זמני למחסור במכוניות חדשות. כתוצאה מכך ניכרת לאחרונה עלייה במחירי המכוניות המשומשות שערכם עלה במעל ל- 5% וצפוי להתייקר ברבעון האחרון של השנה. חברות הליסינג מדווחות על ביקוש ער לדגמים הנפוצים בשוק. חלק מהחברות אף מעודדות לקוחות להקדים החלפות כלי רכב שמועד סיום העסקאות שלהם אמור להתבצע בתחילת 2022.

    חודש החגים- חודש ספטמבר התאפיין השנה שלא כמו בעבר, בימי חופשה רבים עקב חגי תשרי. ההשלכות לכך ירידה משמעותית במסירות כלי רכב חדשים. שיעור המסירות, עשוי להצטמצם ליותר ממחצית מכמות המסירות בחודשים האחרונים ולעמות על קצת יותר מ- 10 אלפים רכבים. המחסור ברכיבים אלקטרוניים גם כן תורם לסיבות בירידה במסירות. לרוב היבואנים אזל המלאי בעיקר כשמדובר ביצרניות אירופאיות.

    עבור לתוכן העמוד