מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    בוואט אחת" - פאנל מומחים בכנס א.מ.ת בנושא מהפכת הרכב החשמלי

    4/01/2022
    הגדל
    ארגון מנהלי תחבורה בישראל קיים ב- 13/12/21 כנס מקיף בנושא מהפכת הרכב החשמלי בישראל. 

    תחת קורת גג אחת, התכנסו כ- 200 מנהלי תחבורה, יבואני הרכב, חברות לעמדות טעינה, ליסינג ונותני שירותים לרכב חשמלי, במטרה לדון בנושא ולהציג פתרונות ליישום המעבר לכלי רכב חשמליים בציי הרכב בישראל. הכנס הייחודי, נפתח בפאנל מומחים בענף הרכב בהנחיית נועם קום, שבו נשאלו השאלות הבוערות והתקבלו הבהרות אופטימיות לעתיד הרכב החשמלי.

    משתתפי הפאנל:
    מירי סביון -  משנה למנהל רשות המיסים
    אבנר פלור -  סמנכ"ל בכיר וממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה
    חן בר יוסף -  ראש מנהל הדלק במשרד האנרגיה
    חזי שייב -  מנכ"ל איגוד יבואני הרכב
    מוני בר -  יו"ר ארגון חברות ההשכרה והליסינג
    אביתר טרון -  מנכ"ל אקומושן

    עידן הרכב החשמלי כבר כאן. כיצד נערכים במשרד התחבורה למעבר? כיצד נערכים המוסכים לתחזוקת רכבים חשמליים, מדובר בפחות טיפולים ועובדים ומנגד מחייב ידע טכנולוגי מתקדם?

    אבנר פלור: בעקבות החלטות הממשלה להפחתת פליטות המזהמים מכלי הרכב, המדינה עוברת לתחבורה נקיה. היעדים שנקבעו בישראל בשנת 2030 כ- 100% מכלי הרכב במשקל של עד 3.5 טון המיובאים יהיו בהנעה חשמלית או ללא הנעה בדלקים. בשנת 2030 כלל האוטובוסים העירוניים יהיו בהנעה חשמלית. כיום, מתבצע פיילוט עם משרד האנרגיה להכנסת משאיות חשמליות, לאחר סיום הפיילוט יקבעו יעדים לגבי משאיות. בנוסף מקדמים במשרד, פרויקטים של רכבים מקושרים, רכב לרכב ורכב לתשתית. נושא נוסף שמטופל ע"י משרד התחבורה הוא הכשרת כ"א למתן שרות לרכבים חשמליים, מנהלי מוסכים עוברים הדרכות ומקבלים הסמכה לרכבים חשמליים.

    האם המשרד מיישם את נושא ההסברה וההדרכה בהתאם לתקנה 25 המחייבת בקיאות בתפעול רכב חשמלי והאם יש הנחיות מטעמכם ליבואנים לתדרוך בתפעול רכבים חדשים?

    אבנר פלור: היבואנים מחויבים לבצע הדרכות על הרכבים החשמליים החדשים. השאלות במבחני התאוריה יעודכנו ויכללו שאלות לגבי רכבים חשמליים. בשנים הבאות יטמיעו את תפעול הרכב החשמלי באמצעות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

    מהם מגמות שוק הרכב החשמלי בעולם ובישראל. משבר הצ'יפים, מהם ההשלכות שלו על כלי הרכב החשמליים?

    חזי שייב: שנת 2021 הייתה שנה שצפינו אותה בהצטיידות משמעותית של רכבים חשמליים. שנת 2022 המגמה הזו תימשך. בעולם, חלות תמורות: רכבים חשמליים, מערכות בטיחות ובעיית הסייבר. אנו נימצאים בעידן שצריך לקבל החלטות מושכלות, מתי מתערבים ומתי נותנים לקוחות השוק לעשות את שלהם. איגוד יבואני הרכב הישראלי, חבר באיגוד יצרני הרכב האירופאי  למרות שישראל לא מייצרת כלי רכב, בזכות תעשיית האוטוטק המייצרת מערכות חכמות לתעשיית הרכב. בהתייחס לשוק החשמל, ברכב פרטי, האתגר הגדול הוא הכנת תשתיות לטעינה, ככל שיהיו יותר עמדות טעינה יהיו יותר רכבים חשמליים. בנוסף אני מבקש מרשות המיסים לייצר אינטרס כלכלי לעבור לרכב חשמלי. אוטובוסים, המדינה צריכה לעודד ולהנחות מעבר לאוטובוסים עם טכנולוגיה חדשנית, משאיות, על משאיות אין מיסוי, רכבים בטכנולוגיה חדשה עולים יותר, יותר יקר. הדילמה של הטכנולוגיות, חשמל / מיימן.

    תשתית טעינה פריסת העמדות ממש לא מספקת, קיימות בעיות רשת חשמל בחניונים ובבתים משותפים. אילו מהלכים אתם מציעים כפיתרון? מדוע לא לחייב כל חניון בכמות עמדות טעינה?

    חן בר יוסף: המהפכה היא חלק ממהפכה רחבה של תחליפי אנרגיה. אנחנו מובילים ומקדימים את התחזיות שבעולם. הערכה שלנו כי בשנת 2026 עלות אמיתית של רכב חשמלי תהייה קרובה לעלות רכב בנזין וזה עוד לפני הטבת מס הקנייה. מכך התמריצים יגדלו.

    עניין תשתיות לטעינה, בשנת 2018 קיימנו מכרזים במסגרת קולות קוראים להקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים, מאז הוקמו בישראל 1500 עמדות טעינה ועוד 50 עמדות טעינה מהירות. כיום אנחנו בתהליך למידה וסיוע לרשויות המקומיות. לעיריית ירושלים לקח 9 חודשים להכין ולכתוב מכרז להקמת עמדות טעינה. כיום יש מכרז קיים באינטרנט, שיאפשר לרשויות מקומיות נוספות להתבסס על הנתונים במכרז הקיים ולקדם התקנת עמדות טעינה. בהתייחס לבעיות רשת החשמל, מתבצעת עבודה מול חברת חשמל להגדלת חיבור לצרכני חשמל נוספים כחלק מתהליך הלמידה. בעניין הטעינה בבתים משותפים, התבצע תיקון חקיקה, בבית משותף חדש שבונים, חייבים להכין תשתית לעמדות טעינה. עודכן השנה כי בבתים קיימים ,דרושה הסכמה רק של 2/3 מהדיירים להתקנת עמדות טעינה בבניין לבקשת דייר.  יש תקנות נוספות בדרך שיקלו על התהליך ויאפשרו התקנה כבר מהדייר הראשון באופן זול וחכם.

    חניונים בעסקים- בהתייחס לטענה שעלות תשתית לעמדת טעינה היא כ-7000 ₪ לעמדה, יש לקחת בחשבון שתשתית לעמדת טעינה היא הוצאה חד פעמית לחברה. מה תהיה  מדיניות  המיסוי שלכם על כלי רכב חשמליים לשנים הקרובות? אילו תמריצי מס תעניקו לציבור,על מנת לקדם את המעבר לכלי רכב חשמליים?

    מירי סביון : תפקידנו ברשות המיסים, לשמור על הכנסות המדינה, לגבי מיסי קניה, הרכב החשמלי זוכה להטבת מס במתווה שעומד כיום על ,10% כיום. בשנת 2023 המס יעלה ל-20%. בשנת 2024 ההטבה מסתיימת, אז נבחן זאת שוב ונחליט. אנחנו בוחנים כל הזמן מה הקורה וקשובים לשוק הרכב. בשנת 2021 היה גידול גדול בייבוא של רכבים חשמליים, המס לא היווה חסם. ככל שמחירי הרכבים יורדים יש פחות צורך בהטבות מס.

    לגבי מס גודש, כרגע אין מיסוי על כמות הנסועה. עלויות שליליות- באים לביטוי בעלויות חיצוניות כגון: תאונות, גודש, אך עדיין לא התגבש מתווה סופי. האם החיוב לחשמל לתחבורה ולצריכה פרטית, יופרד כמו בסולר ?

    מירי סביון : קיימים אתגרים תפעוליים וטכנולוגיים, בעולם, הנושא נבחן, שיהיו כיוונים נעדכן.

    שווי שימוש, מה לגבי חידוש הוראת שעה המטיבה עם רכבים היברידיים וחשמליים?

    מירי סביון: וועדת הכספים צריכה לאשר את המתווה: רכב חשמלי יזכה להטבה של – 1200 ₪ לחודש. רכב היברידי שכיום עומד על 500 ₪, יזכה להטבה של 400 ₪.  ופלאג-אין יזכה להטבה של -900 ₪  לעומת 1,000 ₪ כיום.

    חברות הליסינג למעט בודדות, שוקלות את צעדיהן במתינות ובקפידה בכל הקשור למעבר לרכב חשמלי, מה הסיבות לכך?

    מוני בר: החשש העיקרי של חברות הליסינג הוא מהגרט עתידי, חברות הליסינג הן חברות עתירות הון, כל התמחיר שלנו מבוסס על שווי המכונית בעוד שלוש או ארבע שנים. אנחנו מנסים לנבא בכמה ניתן יהיה למכור את המכונית בתום העסקה. תחשיב שגוי, יכול לגרום לקריסת החברה. כידוע, מספר חברות ליסינג נעלמו כתוצאה מתמחיר שגוי. אם יהיו דרישות לרכבים חשמליים אנחנו נספק. אנחנו לא לוקחים סיכונים.

    מוני בר טוען שהכנסות המדינה ממיסים מענף הרכב מהווים כ-40 מיליארד ₪ בשנה. האוצר ותקציב המדינה לא מוכן לוותר על ההכנסה הזו. כשיהיו 100% רכבים חשמליים המדינה לא תוותר על ההכנסה מבלו על הדלק. קיים כאן סיכון גדול. נשיא טויוטה העולמי טוען שהרכב החשמלי הוא פיתרון ביניים עד שיגיעו רכבים בהנעה של  תאי דלק. לא ברור האם הרכב החשמלי זה הרכב הסופי, או שתיהייה טכנולוגיה נוספת בעתיד ? אני לא רוצה לייצר תמונה פסימית, אבל אנחנו נספק רכבים חשמליים, השאלה הנשאלת, כמה לחייב בעסקה מבלי לקחת סיכון קריטי. הגישה שלנו היא ללכת בזהירות רבה!

    בשנת 2022  30%  מהיצע של הרכבים בשוק, יהיו רכבים חשמליים, האם תתאימו את עצמכם לתנאי השוק?

    מוני בר: התחרות בין חברות הליסינג חריפה מאוד. אנחנו נספק את הרכבים החשמליים אבל לא בתמחיר אגרסיבי, השוק יכתיב את המחירים.
    אקומושן, פועלת במטרה לקדם טכנולוגיות וחדשנות לתחליפי דלקים בהם גם רכב חשמלי. באילו פעולות תנקטו על מנת לקדם את המעבר של ציי רכב ?

    אביתר טרון: אנחנו מובילים הרבה מאוד חדשנות, חדשנות ישראלית, רואים הרבה הצלחות. ניתן לראות איך החדשנות מסייעת לאזרחים, עם המעבר לרכב חשמלי, וחשמול ציי הרכב,
    סיוע בחיבור חברת חשמל והגדלת ההספקים, ניהול עמדות הטעינה. חברות הסטרטאפ משפרות את הסוללות ואנחנו מטמיעים את החדשנות.

    מה התחזית לעתיד הרכב החשמלי בעולם ובישראל?
    חזי שייב: איגוד יצרני הרכב האירופאי, בודק את מידת הזיהום שמייצר הרכב החשמלי בכל מעגל החיים שלו מתהליך הייצור ועד מיחזור הסוללה בסוף חיי הרכב. לטענתם, יש אלטרנטיבות טובות יותר מרכב חשמלי, הבטרייה של הרכב החשמלי בסוף חיי הרכב מייצרת הרבה מאוד זיהום אויר. בשנים הקרובות הרכב החשמלי יתפוס מקום חשוב  בשנת 2022 ימכרו כ-250,000 רכבים חשמליים באירופה. סין, היא  יבשת גדולה שיש בה הרבה מאוד שחקנים, יש להם רצון ויכולת לייצר ברמה הגבוה ביותר בעולם וקיים ביקוש בסין.


    עבור לתוכן העמוד