מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    מגמות ענף הרכב בישראל – ניתוח כלכלי

    6/02/2022
    הגדל
    מגמות ענף הרכב בישראל, מנתוני דן אנד ברדסטריט: בשנת 2021 בכבישי ישראל נעים כ- 3.7 מיליון כלי רכב.

    מגמות שוק הרכב- בעשור האחרון, בהתאם לגידול האוכלוסייה בישראל ולעליה ברמת החיים, וכתוצאה מסביבת ריבית נמוכה והתרחבות פתרונות מימון לרכישת כלי רכב, ענף הרכב בישראל מאופיין בצמיחה מתמדת, אם כי קצב הצמיחה הכללי בענף התמתן בשנים האחרונות. בשנת 2021, תחת ההתאוששות המחודשת של המשק, חלה עליה גבוהה בביקושים לכלי רכב, לאחר ירידה במסירות בשנת 2020 תחת השפעת משבר הקורונה. היעדר תשתיות מספקות ותחבורה ציבורית לא מפותחת דיו תורמים אף הם לביקושים הגבוהים להחזקת כלי רכב.

    רמת מינוע- נכון לשנת 2021 בישראל קיימים כ-3.75 מיליון כלי רכב, כ-86% מתוכם הינם כלי רכב פרטיים (כ-3.2 מיליון). למרות רמת מינוע נמוכה (כמות כלי רכב פרטיים לכל 1,000 תושבים), צפיפות התנועה בישראל עדיין בין הגבוהות בעולם וגבוהה פי 3.5 מהממוצע ב-OECD . זאת בשל ריכוז אוכלוסייה וצפיפות גבוהה במרכז הארץ, תחבורה ציבורית שאינה מפותחת דיו ולא מהווה כיום תחליף מספק להחזקת רכב וקצב סלילת כבישים שלא מדביק את הגידול באוכלוסייה ואת העלייה ברמת החיים בישראל.

    מסירות כלי רכב- תחת ההתאוששות המחודשת של המשק, ענף הרכב חווה עליה חדה בביקושים במהלך שנת 2021. עליות הביקושים נצפו בכל הסגמנטים בשוק הרכב, הן בקרב יבואניות הרכב, הן מצד חברות הליסינג והן בשוק המכוניות המשומשות. זאת על רקע משבר השבבים העולמי הפוגע בהיצע העולמי של כלי רכב ובאספקתם. מבחינת מסירות כלי רכב חדשים, ב-12 החודשים הראשונים של שנת 2021 נמסרו 289,291 אלף רכבים חדשים, כאשר היתה ציפייה לשיא מסירות בשנת 2021 של מעל ל-300 אלף כלי רכב שלא התממש בגלל מחסור במלאי.

    רכבים חשמליים- בשנתיים האחרונות החל להתפתח בישראל שוק הרכבים החשמליים, שוק צעיר גם בקנה מידה עולמי. בשנת 2021 סופקו כ-10 אלפים כלי רכב חשמליים מלאים, מתוכם כ-60% הינם תוצרת טסלה. בכך מהווים הרכבים החשמליים שיעור נמוך של כ-3.5% מסך מסירות כלי רכב בישראל (לאחר שבשנת 2020 נמסרו כ-1,500 כלי רכב חשמליים, אשר היווה 0.7% מסך מסירות כלי רכב חדשים). לשם השוואה, בגרמניה מכירת רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-11% מסך מכירות כלי הרכב ובנורווגיה, שמובילה את המעבר לתחבורה חשמלית, רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-60% מסך מכירות כלי הרכב. מחירם הגבוה יחסית, והיעדר תשתיות מתאימות (עד אשר יוקם מערך עמדות הטענה בתחנות דלק בפריסה ארצית) מהווים חסמים להגדלת שיעורם של הרכבים החשמליים בישראל.

    השכרות רכב- ביקושים גבוהים נרשמו גם בביקוש להשכרת כלי רכב לטווח קצר, למרות היעדר התיירות הנכנסת לישראל, תוך הסבת ייעוד רכבים אלה לתקופה קצובה לטובת מגזר העסקי. כך, הרכבים מציי ההשכרה של חברות הליסינג הופכים להיות רכבי "גישור", המושכרים לטווח קצר עד לאספקת הרכבים החדשים, המסופקים באיחור כתוצאה ממשבר הייצור והשבבים ומהפגיעה בשרשרת האספקה העולמית בענף הרכב.

    היבט כלכלי על ענף הרכב- בהלימה לעליה בפעילות ולנתוני השיא במכירות כלי רכב חדשים, החברות בענף הרכב מדווחות על שיפור בתוצאות העסקיות ועל רווחיות גבוהה בשנת 2021, כתיקון לשנה קודמת, תוך ניצול עודפי הביקוש אל מול ההיצע לייקור הרכבים כלפי הלקוחות, מה שהוביל לירידה בסיכון בענף. בחודש ינואר, יבואני הרכב החלו לפרסם את מחירוני הרכב לשנת 2022 בדגמים רבים חלה עליית מחירים בשיעור של 5%-2%, שמשמעותה התייקרות ממוצעת של מספר אלפי ₪. 

    אל ההיצע הנמוך מול הביקושים הגבוהים, על רקע התייקרות חומרי הגלם וההובלה והמחסור העולמי בשבבים כאמור, מצטרף ייקור נוסף, החל על הרכבים ההיברידיים, ב-1 בינואר התבטלה ההנחה במס הקנייה על רכבים היברידיים (עד היום, במטרה לעודד שימוש ברכבים ידידותיים יותר לסביבה, הוטל על רכבים היברידיים מס קנייה של 50%, אולם בתחילת ינואר עלה מס הקנייה על הרכבים ההיברידיים ל-83%, שמהם מנוכים סכומים המגיעים עד כ-17 אלף ₪ במיסוי ירוק). ביטול הנחת המס, גורם למיסוי של הרכבים ההיברידיים להיות זהה למיסוי המוטל על כל מכונית נוסעים אחרת. טרם פורסמו נתוני יבוא ומסירות לחודש דצמבר, אך כהתכוננות לעליה במס, יבואניות הרכב וחברות הליסינג נקטו בהצטיידות מוגברת של רכבים היברידיים בימי סוף השנה במטרה לתפוס את מחירם הקודם, טרם ייקור המס.

    אפרת שגב, סמנכלית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט: "בשנת 2021 ראינו עליה חדשה בביקושים לרכבים לאחר שנת 2020 בה הושפע הענף ממשבר הקורונה. לצד משבר השבבים העולמי שעיכב את הליכי ייצור הרכבים, ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2021 נמסרו כ-283 אלף רכבים חדשים, עם ציפייה לשיא מסירות בשנת 2021 כולה של מעל ל-300 אלף כלי רכב. בהיעדר תחבורה ציבורית מפותחת, כאשר התחזיות המקרו-כלכלית של בנק ישראל ומשרד האוצר צופים המשך צמיחה מואצת במשק בשנת 2022, להערכתנו שוק הרכב צפוי להתאפיין בפעילות ענפה ולהוות "שוק חם" גם בשנה זו, וכמו בכל שוק בו הביקוש גובר על ההיצע, נראה כי הצרכנים ימשיכו לרכוש ולספוג את עליות המחירים והעיכובים באספקת הרכבים".

    עבור לתוכן העמוד