עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודלקסוס RZ 450e החשמלי בחשיפה עולמית
נועם קום
28/04/2022
לקסוס RZ 450e הוא רכב פנאי חשמלי חדש המונע על ידי סוללה. זהו הרכב החשמלי הייעודי הראשון של מותג היוקרה היפני שפותח כרכב חשמלי מההתחלה. ה-RZ הוא, בראש ובראשונה, רכב השומר על כל התכונות, האיכויות, הביצועים ואמנות עבודת היד המזוהים עם לקסוס. ה-RZ, המתאפיין בביצועים עם אפס פליטות. לישראל הוא יגיע ברבעון האחרון של 2022.
עיצוב חיצוני- לקסוס יצרה רכב שנראה חשמלי שונה משמעותית ממכוניות רגילות, ואשר מבטא את "השלב הבא" בעיצוב (Next Chapter) של לקסוס. הקונספט העיצובי הוא “seamless E-motion” (תנועה/תחושה חשמלית חלקה) המבטא את המומנט העוצמתי וההאצה החלקה של רכב חשמלי. העיצוב הקדמי מבדל בצורה ברורה את ה-RZ כרכב חשמלי. מכיוון שאין לו מנוע בעירה פנימי, מכסה המנוע הונמך ופתחי היניקה הופחתו. בעשור האחרון הגריל הקדמי בצורת שעון חול היה סימן ההיכר של דגמי לקסוס. ב-RZ צורת הגריל התפתחה לצורת שעון חול תלת ממדית ויושמה במקום זאת על המרכב כולו. "מרכב שעון החול" יהפוך לאייקון העיצובי החדש של לקסוס בדגמים העתידיים. יחידות תאורה בעיצוב חדש מאוחדות עם מרכב שעון החול. העיצוב הדק במיוחד מוסיף ומדגיש את מוטיב ה-L של לקסוס בפנסי היום, ואילו הפנסים המרכזיים ופנסי האיתות פחות בולטים.
עיצוב אחורי – אופיו של הרכב החשמלי בא לידי ביטוי גם בעיצוב האחורי של ה-RZ, עם מראה היי טק מרהיב. ספוילר הגג האחורי המפוצל מרחיב את הזרימה לאחור של העיצוב ותורם לביצועים היציבים של הרכב. פס התאורה המאורך הנמתח לרוחב הרכב הפך לסימן היכר עיצובי של לקסוס. כאן הוא במראה חד, מינימליסטי, כאשר החלק העליון והתחתון דקים ככל האפשר כדי להעניק רושם של פשטות ודיוק.
עיצוב פנימי- תא הנהג ב-RZ הוא התפתחות של קונספט טאזונה. הוא משלב בין מיקום הנהג ליד ההגה וארגון מדויק של השעונים, הבקרים והתצוגות כדי ליצור חלל שבו נדרשות תנועות ידיים ועיניים קטנות בלבד כדי להפעיל את הרכב. העיקרון נוצר בהשראת כוונונים קלים של המושכות שבהן משתמש הרוכב כדי לשלוט בסוס משמעות המילה טאזונה ביפנית. תא הנוסעים מעוצב כחלל פתוח ומואר, המועצם על ידי תאורת אווירה עם קשת רחבה של צבעים שניתן להתאים למצב הרוח של הנסיעה. לקסוס יצרה גם אפקט תאורה חדש, In-ei, היוצר דוגמה של אור וצל לאורך הפנאלים של הדלתות ואפקטים שונים. האיכות והמאפיינים של הפלטפורמה החדשה של ה-RZ הם הבסיס ליישום Lexus Driving Signature, עם מרכב אופטימלי לרכב חשמלי, משקל נמוך יותר וחלוקת מסה מיטבית וקשיחות כוללת. כל אלה תורמים לביטחון, לשליטה ולנוחות של הנהג. במבנה ה-RZ נעשה שימוש בחומרים חזקים ובמתכות ויושמו תהליכי בנייה מתקדמים כדי להבטיח חוזק יוצא דופן שבו האלמנטים מחוברים יחד, אך שומרים על משקל מופחת.
יחידות הנעה- ה-RZ הוא הדגם הראשון בייצור המוני שכולל את ה-e-Axle החדש של לקסוס, יחידה קומפקטית ומודולרית שכוללת מנוע, הילוכים ויחידת בקרה אלקטרונית (ECU) הממוקמת בין הגלגלים. ה-e-Axles שקטים, יעילים ומעניקים הספק מדויק. המנוע הקדמי מייצר 150 קילווט והאחורי 80 קילווט, עם הספק כולל של 230 קילווט. ה-RZ עושה שימוש בסוללת ליתיום-יון בהתקן הכולל 96 תאים, עם הספק כולל של 71.4 קילווט. הסוללה ממוקמת כולה מתחת לתא הנוסעים ומהווה חלק בלתי נפרד מהפלטפורמה. מיקום זה תורם גם למרכז כובד נמוך. עמידות הסוללה הייתה שיקול מרכזי, ובמיוחד ההספק שניתן לצפות לאחר 10 שנות נהיגה. לקסוס צופה שהסוללה של ה-RZ תשמר יותר מ-90% מהקיבולת שלה במסגרת זמן, הודות לשורה של אמצעים, המבוססים על הניסיון ארוך השנים של לקסוס בטכנולוגיות ניהול סוללה.
פרטים על טווח הנסיעה של הרכב וזמני הטעינה של הסוללה יפורסמו במועד מאוחר יותר, אולם הצפי של לקסוס ל-RZ הוא טווח נסיעה של כ-400 ק"מ במחזור WLTP משולב. הודות להתמקדות בגורמים מרכזיים, כולל משקל רכב, הספק סוללה וביצועים אופטימליים, יעד צריכת ההספק של ה-RZ הוא 18.1 קילווט ל-100 קילומטרים של נסיעה, מה שהופך את ה-RZ לאחד הרכבים החשמליים היעילים ביותר בשוק.
ביצועים- יעד מרכזי בפיתוח הביצועים הדינמיים של ה-RZ וחיזוק מאפייני הליבה שלו היה להבטיח את חותם הנהיגה של לקסוס – Lexus Driving Signature – שלוש תכונות ה-C: ביטחון (confidence), שליטה (control) ונוחות (comfort) בכל מצבי הנהיגה. יתרונותיו של רכב חשמלי המונע על ידי סוללה, כמו תגובה מהירה ודיוק רב, נוצלו עד תום. תשומת לב מיוחדת הוקדשה להענקת קו ראייה מצוין ומשוב לנהג ולהבטחת בקרת יציבות של הרכב, בכל עת.
DIRECT4 הינה טכנולוגיה בלעדית של לקסוס, מדובר במערכת חכמה המאזנת את האחיזה של כל ארבעת הגלגלים ומחלקת את כוח ההנעה באופן אינטואיטיבי ובלתי מורגש. התוצאה היא ביצועים והתנהגות כביש יציבה, עם הפעלה אינטואיטיבית המחזקת את תחושת החיבור בין הנהג למכונית. מערכת ההיגוי האלקטרונית One Motion Grip היא אחת הטכנולוגיות החדשות בלקסוס RZ. אין קשר מכני ואין מוט הגה. במקום זאת, המערכת משתמשת בחיבור חשמלי כדי לשלוח פקודות מההגה לגלגלים. התוצאה היא תגובה מיידית ושליטה מדויקת יותר בהגה. מערכת One Motion Grip האופציונלית מגיעה עם גלגל הגה קטום חדש. הטכנולוגיה דורשת פחות מאמץ היגוי מהנהג: כדי לעבור מנעילת הגה אחת לשנייה נדרש סיבוב של 150 מעלות בלבד, ללא צורך בסיבוב יד מעל יד.
בטיחות- ה-RZ נהנה ממערכות מתקדמות של בטיחות אקטיבית וסיוע לנהג הכוללות את הדור השלישי המתקדם ביותר של +Lexus Safety System עם פונקציות מעודכנות ונוספות וטווח זיהוי מוגבר. בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה ומניעת סטייה מנתיב עובדות יחד כדי לספק אפשרות (כתלות בחוקי המדינה) נהיגה ללא ידיים על ההגה במצבים של מהירות נמוכה כמו פקקי תנועה שבהם ההתקדמות איטית. סיוע פרואקטיבי בנהיגה (Pro-active Drive Assist) עושה שימוש במצלמה קדמית כדי לקבוע את זווית עיקול הכביש, ומתאים את ההיגוי כאשר מתקרבים ומבצעים פנייה. כמו כן יושם מוניטור חדש שבודק את התנהגות הנהג כדי לזהות סימני עייפות או הסחת דעת. מערכת פתיחה וסגירה אלקטרונית חכמה של הדלת בלחיצה אחת. המערכת מקושרת למערכת זיהוי רכבים בשטח מת (Blind Spot Monitor) ומעניקה יציאה בטוחה מהרכב. היא מבטלת אוטומטית את פתיחת הדלת אם רכב או רוכב אופניים מתקרבים מאחור.
אבזור- גג פנורמי שהופך משקוף לאטום המגן מפני חום, הגג הפנורמי האופציונלי מגביר את תחושת המרחב והאור בתא הנוסעים. לזכוכית יש ציפוי low-e (פליטה נמוכה) שמחזיר קרינת אינפרא אדום ומפחית חום קרינה בימי שמש, ועוזר לשמור על חום בתא הנוסעים במזג אוויר קר. לגג יש פונקציית עמעום חשמלית שעוברת בנגיעה פשוטה ממצב שקוף למצב אטום שחוסם כל אור שמש ישיר. כתוצאה מכך, יש פחות צורך במערכת מיזוג האוויר כדי לשמור על טמפרטורה נוחה. פלטפורמת המולטימדיה החדשה Lexus Link מתאפיינת בהפעלה מהירה ואינטואיטיבית ופונקציות משופרות של קישוריות, תכנון נסיעה יעיל ומידע. המערכת, שהופיעה לראשונה בלקסוס NX החדש, בעלת סייען קולי חדש בשם “Hey Lexus” בתא הנוסעים, ואינטגרציה של הסמארטפון מתאפשרת באמצעות Apple CarPlay ו-Android Auto.
עוד בחדשות התחבורה
- ראם מתחדש 2500 LIMITED LONGHORN, 26/09/2024
- סקיוול תחשוף דגמים חדשים באוקטובר, 26/09/2024
- קיה פיקנטו מתחדשת, 26/09/2024
- אאודי Q7 מתחדש בישראל, 26/09/2024
- קריאת שרות לרכבי קיה פיקנטו שנת יצור 2024, 26/09/2024
- אפקון תקים עמדות טעינה בחניוני היכלי הספורט בתל אביב, 26/09/2024
- Zeekr MIX עידן חדש וסוללות משודרגות, 26/09/2024
- BUD Seal U הושק בישראל, 26/09/2024
- שוק הרכב לאן?, 26/09/2024
- אפליקציית Cello משיקה רשת טעינה ותשלום, 15/09/2024