מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    לראשונה בישראל משאית יונדאי מונעת מימן

    13/12/2022
    הגדל
    כלמוביל חשפה לראשונה את XCIENT Fuel Cell של יונדאי, המבשרת על סביבה נקייה וטווח נסיעה של מעל 400 ק"מ. בזן תייצר ותשנע את המימן וסונול תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל. צילום: יצרן / סונול

    כלמוביל, בזן וסונול הכריזו על שיתוף הפעולה הראשון בישראל ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות מתוצרת יונדאי XCIENT Fuel Cell המשאית הראשונה בעולם בייצור סדרתי, מונעת מימן. טכנולוגיית תא דלק שהינה הליבה של המשאית מהווה פתרון נקי ויעיל, שצפוי להאיץ מעבר ממנועי בעירה פנימית (דיזל ובנזין) במשאיות כבדות, אוטובוסים תיירותיים ובין עירוניים וציוד כבד, אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית. בשל משקלם, השימוש בסוללות הדורשות טעינה חשמלית מהווה עבורם חסרון משמעותי. 

    הודות ליישום טכנולוגיה זו, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים זמן תדלוק קצר יותר וטווח נסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה. לטכנולוגיית תא דלק פוטנציאל השפעה משמעותי במונחים של קיימות ובעיקר בכל הקשור לצריכת אנרגיה בתעשיית הרכב.

    ישראל, תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה, שתפעיל משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בזו השאר לדרום קוריאה ניו-זילנד. באירופה בולטת שוויץ עם 47 משאיות שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד. 

    יחידת הנעה- XCIENT Fuel Cel מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט בשני תאי דלק של 90 קילוואט. מערכת התדלוק נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים. המנוע בהספק 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3400 ניוטון/מטר ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים. שבעת מיכלי המימן הגדולים שלו מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31  ק"ג של דלק, בעוד שסט של שלוש סוללות 72 קילו-וואט תומך בביצועים. טווח הנסיעה הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי. 

    תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה. טווח נסיעה גדול של למעלה מ-400 ק"מ לתדלוק וזמן תדלוק מהיר של כ-8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה. הנסיעה מתאפיינת בכוח זמין בכל תנאי הדרך גם תחת עומס מלא. נסיעה שקטה וחלקה במיוחד הודות להנעה חשמלית ישירה. משקל סוללות נמוך בהשוואה למשאיות חשמליות המאפשר משקל העמסה רב ביחס למשאית חשמלית בטווח מקביל.

    בשלב ראשון הגיעו לישראל 3 משאיות מדגם 4x2 במשקל 19 טון שישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול. כלמוביל מצויה במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשיה ומזון, למכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6x2 במשקל 27 טון שיעלו על כבישי ישראל ב-2023. 

    עבור לתוכן העמוד