מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    ועדת הכספים מבקשת להקפיא את עליית המס על רכב חשמלי

    6/01/2023
    הגדל
    וועדת הכספים בכנסת התכנסה בתאריך 2.1.23, לדון ביישום הרפורמה למיסוי על כלי רכב חשמליים. בדיון הוצגו הנתונים על כמות כלי הרכב החשמליים הנעים בישראל, לטענת רשות המיסים, מדובר על כ- 20% מכלל הרכבים הפרטיים שהינם רכבי פלאג-אין וחשמליים. נציג משרד התחבורה תיקן וטען לכך שרכבים חשמליים מהווים כיום בסך הכל כ- 1.2% מכלל הרכבים בישראל.  

    הרפורמה למיסוי ירוק על כלי רכב, באה במטרה לעודד מעבר למכוניות ידידותיות לסביבה והחלה משנת 2009. בשנת 2019, נקבעה תוכנית מיסוי על כלי רכב חשמליים ורכבים היברידיים נטענים (פלאג-אין), במסגרתה, מופחתים ההטבות במיסי קנייה המוטלים על כלי רכב חדשים באופן מדורג בכמה שנים. בהתאם לתוכנית שנקבעה, מינואר 2023 מס הקנייה המוטל על רכב חשמליים, עלה מ-10% ל-20% וכעבור שנה בינואר-2024 יעלה ל-35% . 

    שמדובר ברכבי פלאג-אין, מס הקניה שעמד עד כה על 40% ב- 2023 עלה ל- 55% ובשנת 2024 יעלה ל- 83%.

    לטענת גלית כהן מנכל"ית המשרד לאיכות הסביבה: כניסת כלי רכב חשמליים היא קריטית בעת זו. התחייבנו ליעדים שב- 2030 כ- 20% ממצבת הרכבים החדשים תהיה נטולת פליטות. זיהום אוויר מכלי רכב משמעותה ומהווה גורם תמותה של כ- 2,500 בני אדם בשנה. מדינת ישראל נמצאת בתחילת הדרך וחייבת להעניק תמריצים למעבר לרכבים שאינם מזהמים. הכדאיות הכלכלית נפגעה וצריך לדעתנו לדחות את המועד לעוד שנתיים. 

    ארגון מנהלי תחבורה שמאגד כ- 200 חברות במשק להם ציי רכב גדולים טען בישיבה כי שמנו למטרה עליונה קידום של איכות סביבה בתחבורה. המעבר לשימוש במכוניות שאינן מזהמות בהם מכוניות חשמליות מהווה כיום לפתרון אטרקטיבי ומשמעותי בקרב ציי החברות שנאמדים במעל 300 אלף כלי רכב. עקב המשבר בתעשיית הרכב שלא פסח על מדינת ישראל, התוכניות להצטיידות בכלי רכב חשמליים בציים, לא יצאה לפועל עקב בעיות מלאי בקרב יבואני הרכב. אי לכך, ההטבות במיסוי למעשה לא נוצלו עד כה. מבחינתנו, המעבר למכוניות חשמליות הינו צו השעה להשגת המטרה. שינוי שיעור המיסוי על כלי רכב חשמליים יביא להתייקרות ואי כדאיות כלכלית לרכישתם. בנוסף, המעבר לשימוש בתחבורה חשמלית מחייב השקעה משמעותית נוספת בהקמת תשתיות טעינה בחניוני החברות ובבתי העובדים. בקשת מנהלי התחבורה היתה שלא לשנות בעת הזו את מתווה המיסוי המוטל על כלי רכב חשמליים ולהקפיא את התהליך לעוד שנה שבה הם מקווים שנזכה להתאוששות בתעשיית הרכב העולמית ובשוק הרכב בישראל.

    יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, סיכם ואמר, כי חברי הוועדה מאוחדים בדעה שיש לעודד את כלי הרכב החשמליים ולכן ראוי לדחות את המתווה לעוד שנה. בפנייה לרשות המיסים, ביקש לבחון מחדש את השינוי שחל החודש. ח"כ גפני ביקש מרשות המיסים, לבחון מחדש את השינוי ולהשיב לוועדה בתוך   3 ימים לדעתנו ההחלטה שגויה ויש להיענות לבקשתנו.


    עבור לתוכן העמוד