מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    תחזית דן אנד ברדסטריט: 25% מסוחרי הרכב יקרסו

    27/03/2023
    הגדל
    על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, השילוב של אינפלציה גבוהה, אל מול ייקור עלויות המימון, הן למגזר העסקי והן למגזר הפרטי, והירידה הצפויה בצריכה הפרטית, העלו החל מהמחצית השנייה של 2022 את רמת הסיכון הכללי במשק. צילום: נועם קום

    רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט "המגמה שצפויה להימשך להערכתה גם בשנת 2023. באשר לענף הרכב, הוא אינו נמנה בקרב הענפים המסוכנים במשק, על רקע מבנה הענף הריכוזי, המרווחים הגבוהים שמאפיינים אותו וביקושים גבוהים בשנים האחרונות, הוא גם לא צפוי להוות ככזה גם בשנת 2023. עם זאת, כ-25% מהסוחרים בתחום הרכב המשומש לא ישרדו את השנה הקרובה, בין אם יכנסו לכשל או ייסגרו פעילות לחלוטין".

    בשנת 2022, על פי פרסומים, התבצעו כ-1.1 מיליון עסקאות מכירת רכב בשוק המשומשות בישראל, מדובר בירידה של כ-8% בהשוואה לכמות העסקאות בשנת 2021 במהלכה בוצעו קרוב ל-1.2 מיליון עסקאות של מכירת רכב משומש. המחסור בהיצע כלי רכב, דחף את מחירן של חלק מהמכוניות המשומשות כלפי מעלה, כאשר על פי דיווחים, בדגמים מבוקשים עסקאות רבות התבצעו סביב מחיר המחירון או אפילו מעל בהתאם למצב הרכב. הקטגוריות הבולטות בהן נצפו עליות מחירים בשוק המשומשות אשתקד היו על רכבי המיני, סופר מיני וג'יפונים הנחשבות גם כיום לקטגוריות פופולריות. 

    בין הדגמים בהם חלה עליית מחירים, על פי פרסומים: בקטגוריית מיני – שברולט ספארק, יונדאי i10, קיה פיקנטו (בקטגוריה זו, הנחשבת לחתך המכוניות הזולות ביותר בשוק, עליות המחירים הגיעו עד כדי 10-11%), בקטגוריית סופר מיני – מאזדה 2, סיאט איביזה, טויוטה יאריס סטייל 1.5, יונדאי i20 , בג'יפונים קטנים – סיאט ארונה, מאזדה 3-CX, קיה סטוניק ועוד. בכך סגר שוק המשומשות שנתיים טובות בסך הכל, גם אם שנת 2022 הייתה מעט פחות טובה מקודמתה מבחינת היקפי העסקאות. הפריחה בשוק המשומשות הביאה גם להצפת השוק בסוחרי רכב, כאשר כיום על פי נתוני משרד התחבורה קיימים למעלה מ-8,000 סוחרי רכב מורשים. להערכת דן אנד ברדסטריט, לפחות חלקם מאופיין בהיקפי פעילות נמוכים עד כדי היעדר פעילות. לשם השוואה, בשנת 2019, טרם פרוץ משבר הקורונה, תועדו כ-2,500 סוחרי רכב בלבד. כמות סוחרי הרכב צמחה בשיעור של כ-400% תוך כ-3 שנים בלבד. מרבית העלייה התבצעה בשנים 2021-2022 בהלימה לפריחת השוק. קפיצה זו באה לתת מענה לצורך שעלה מהשטח בתקופת הקורונה והגדיל בצורה משמעותית את הביקושים בתחום.

    מגרשי הרכב והחלפים, על פי נתוני דן אנד ברדסטריט, מתפלגים באחוזים הנ"ל על פני אזורים בארץ. ניתן לראות כי יחסית קיימים הרבה מגרשים באזור הצפון. השוק בתחום, שהתרחב מאוד בשנים האחרונות, לפי המדדים, מאופיין בהרבה עסקים קטנים מאוד, לעיתים של אדם אחד עם כמה מכוניות בודדות, ורגיש מאוד לשינויים, בלי גב כללי חזק, כמו שקיים ליבואניות הרכב קשה לשרוד בענף. הערכת דן אנד ברדסטריט, כי בשנת 2023 25% מהסוחרים בענף הרכב יקרסו.



     

    עבור לתוכן העמוד