מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    כנס ישראל לתנועה תחבורה וחניה 2023

    31/05/2023
    הגדל
    כנס ישראל לתנועה תחבורה וחניה, התקיים כמיטב המסורת בירושלים והתמקד בפתרונות תחבורה מתקדמים בערי ישראל. העיר ירושלים, מהווה כיום מודל לתחבורה מתקדמת ופתרונות להסעת המונים וחניה. 

    משה ליאון ראש העיר ירושלים: ציין כי ירושלים היא העיר הגדולה בישראל ובה כ- 983 אלף תושבים. העיר שלנו בעיצומה של מהפיכת התחבורה. אנו נהיה העיר הראשונה בישראל שתצא מהפקק, קובע ליאון. העיר בתנופת תשתית עם פי שלוש היתרי בניה מבעבר, כאשר בצירי הרכבת החלה החדשים מתירים בניה לגובה. הרכב הקלה של ירושלים פועלת בהצלחה רבה ומשנעת כ- 200 אלף תושבים ביום. בקרוב ייפתחו הקו בדרום לבי"ח הדסה עין כרם ולשכונת נווה יעקב בצפון העיר. בהמשך יתווספו קווים נוספים ירוק, אדום וכחול שיתפרסו ברחבי העיר וידללו את הצורך להשתמש בכלי רכב פרטיים. הרכבות יפעלו בעתיד על השעה 2:00 בלילה וצפויים לשרת מעל 400 אלף איש ביום. 

    שי סופר המדען הראשי של משרד התחבורה - סקר על ממגמות התחבורה לעתיד לבוא. הנעת כלי הרכב תעבור להנעה חשמלית. יעדי צמצום זיהום סביבתי מחייבים את המעבר לחשמל שאינו מזהם. מכוניות נוסעים פרטיות כבר בתהליך המעבר לחשמול וכיום נתח המכירות עומד על כ- 16% מכלל השוק. הטווחים יעילים יותר בזכות סוללות משופרות. שמדובר על אוטובוסים עירוניים, הטכנולוגיה החשמלית בשלה כאשר טווח הנסיעה של אוטובוס נאמד ב- 200 ק"מ ליום שזה טווח מעשי. תשתיות הטעינה לאוטובוסים מוקמות בחניונים ופועלים בשעות לילה וביום. היעד הוא שב- 2026 נהיה עם 100% אוטובוסים חשמליים. בכוונת משרד התחבורה לקדם פתרונות לצמצום עומסי התנועה בערים בהם:

    מיקרו קאר (קוואדורוסייקל) - מדובר בפתרון עירוני יעיל בגודלו. מדובר בכלי רכב מזערי וחשמלי ללא בעיות חנייה. החיסרון במחיר שחוצה את ה- 50 אלף ₪ ואינו כלכלי. 

    אופנועים חשמליים - יעילים מאוד בעלות תועלת, הם שקטים ביותר ואינם מזהמים . הטווחים יעילים ותואמים למטלות ועלויות האחזקה נמוכות. 

    מיקרומוביליטי - מדובר בכלים כגון אופניים וקורקינטים חשמליים שהינם יעילים ביותר לתחום עירוני. המגבלות כעת הם בתשתית תואמת וייעודית לכלים אילו שללא קיומה הם נאלצים לנוע בכבישים בין מכוניות תוך סיכון. 

    שאטלים - בעתיד נזכה להטמעת שאטלים חשמליים שיהיו גם אוטונומיים. הם יוכלו לנוע מתחנות מרכזיות לאוטובוסים ורכבות למקומות ציבוריים ומרכזי תעסוקה ומסחר. המיניבוסים, יותאמו להסעת כ- 10 אנשים. 

    מימן - הנעת כלי רכב במימן מהווה פתרון של תאי דלק שהינו פתרון תואם לכלי רכב כבדים כמשאיות ואוטובוסים. הפליטה של מים נקיים מזיהום. לאחרונה נפתחה תחנת תדלוק ראשונה בישראל ביגור וזמן התדלוק קצר. בישראל יש כיום 2 משאיות מימן מתוצרת יונדאי. בעתיד יגיעו אוטובוסים עם תאי דלק מימני. 

    ד"ר נטלי כץ - משנה למנכ"ל רכבת ישראל - ציינה כי כיום כ- 3% מהנוסעים עושים זאת באמצעות הרכבת. בכוונת רכבת ישראל להגדיל את כמות הנסיעות פי 4. אל לא נפעל כעת 44% מהכבישים בישראל יהיו פקוקים. שמדובר באמצעי תחבורה של - 1000 איש. 500 מהם ייסעו ברכב פרטי, 20 באוטובוס 2 ברכבת קלה ונוסע 1 ברכבת. בישראל 1,502 ק"מ של מסילות רכבת. 24 מנהרות, 625 רכבות נוסעים ביממה וכ- 70 מיליון נוסעים בשנה. התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל ל- 2040 ל- 300 מיליון נסיעות בשנה פי 4 מתקופת טרום קורונה. כ- 69% מהאוכלוסייה יהיו במרחק 45 דקות מהמטרופולין. בנוסף, 27% מהנסיעות יהיו מקושרות עם מערכות תחבורה ציבוריות אחרות כגון: אוטובוסים, רכבת קלה ומטרו. היעד ל- 2040 מעבר של כ- 40% תושבים מנסיעות לטווח שמעל ל- 50 ק"מ מרכב פרטי לרכבת.

    עוזי לוין - סמנכ"ל נתיבי אילון – סקר את תוכנית הנתיבים המהירים בנתיבי איילון. מדובר בדרך חכמה להגעה לעבודה. הבעיה שנסיעה ברכבים פרטיים יוצרת פקקים. מציאות שבה כמיליון כלי רכב נכנסים נכנסים בכל יום לגוש דן. בעשור האחרון חלה עלייה של  50% בכמות השימוש ברכב פרטי. 80% מהמשתמשים נוסעים לבד בדרכם לעבודה. ממוצע של 1.2 נוסעים ברכב אחד. השינוי הנדרש לנסוע עם עוד אנשים. הפתרון, המודל החדש של נתיבי אילון "הנתיבים המהירים". הרעיון למנוע כניסת רכבים פרטיים לגוש דן. הנתיבים המהירים יהיו מנתניה עד רש"לצ בציר איילון באורך של 120 ק"מ. 5 חניוני חנה וסע רובוטים חכמים יוקמו ויכילו 26 אלף כלי רכב. מהחניונים ייצאו שאטלים חינמיים בכל 5 דקות, למרכזי הערים ולמקומות עבודה. הערכה לכ- 32 מיליון נוסעים בשנה. בנתיבים ינועו אוטובוסים, שאטלים וכלי רכב פרטיים במהירות ממוצעת של 70 קמ"ש. בנתיבי איילון רואים בנתיבים המהירים הזדמנות לשינוי התנהגותי להגעה לעבודה ובכך להביא לצמצום עומסי התנועה. 

    עבור לתוכן העמוד