עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודהיערכות המוסכים לעידן רכב חשמלי ואוטונומי
נועם קום
6/06/2023
תקציר הרצאתו של רונן לוי - יו"ר איגוד המוסכים בכנס ארגון מנהלי תחבורה שנערך ב- 17/5/23. צילום: נועם קום
ייבוא רכב מסין - הישראלים מסתערים על מכוניות מתוצרת סין שתופסות השנה נתח של 175 מכלל המסירות בשוק הרכב החדש. עיקר המכוניות בהנעה חשמלית שכן סין הינה מעצמת ייצור הרכב החשמלי בעולם.
סוללות- רכב חשמלי מכיל סוללות ליתיום יון שנחשבות לאמינות ואין בהם תקלות מיוחדות. בכך האחריות עליהם ניתנת ל- 8-10 שנים. בשלב זה משרד התחבורה לא מתייר יבוא מקביל לסוללות לכן אין אפטר מרקט בסוללות. בנוסף לא ניתן כיום לשפץ סוללות כי אין ידע וחלקי חילוף לשיפוצם.
שירות למכוניות סיניות- יש כיום בישראל עשרות מותגים סיניים ולא לכולם יש מערכי שרות. היבואנים נערכים לכך ומשתלבים במוסכים קיימים כמוסכי יבואן. רוב היבואנים הוותיקים הפכו לנציגי מותגים מסין והם מקימים אצלם מרכזי שרות בסטנדרטים גבוהים. ראוי לציין את המהפכה של טסלה, שמכרה כ- 14 אלף מכוניות מיום השקתה בישראל בשנת 2021. טסלה גרמה לכך שרוכשים קנו מכונית בלי וודאות למתן שרות, למעט מוסך מרכזי אחד בפ"ת. הרצון והנאמנות של הצרכנים למותג הנכסף, הביאו להתעלמות ממה שיקרה ביום שאחרי ובעת הצורך בשרות טכני.
תחזוקת רכב חשמלי- רכב חשמלי, מכיל פחות מכללים נעים. מדובר בכ- 20 מכללים לעומת 2,000 מכללים נעים שקיימים ברכב בנזין עם בעירה פנימית. אופן התחזוקה ברכב חשמלי, מצומצם ביותר שכולל: מסנן למזגן, החלפת נוזל קירור, נוזל בלמים, הצלבת והחלפת צמיגים, מגבים טיפול בסוללה ותקלות מסכים וחשמל כללי. חלק מהתיקונים מתבצעים באמצעות מחשבים דרך תקשורת בענן ובאפליקציות.
מוסכים לאן ? - המוסכים שלנו עומדים כיום בדילמות רבות ובפני פרשת דרכים לעתידם. לדוגמא מה קורה שרכב חשמלי לא מניע בבוקר ? שמדובר בבעיית סוללת הרכב שיש להחליפה, התיקון עשוי להסתכם בכ- 80 אלף ₪. למעשה, אין כיום סוללות תחליפיות ואין דרך לתקן אותם. מצד המוסכים, אין פתרון לסוללות תחליפיות זולות יותר. עדין לא ברור ליבואנים האם הרחבת האחריות תהיה כדאית כלכלית. בנוסף, בעיית בלאי המכוניות וחלקי החילוף שלהם עומדת על הפרק וסוגיית מחזור החלפים שחייבת להיפטר. בעת זו, עושה רושם שאמינות המכוניות החשמליות תהיה לאורך שנים רבות, הרבה יותר מרכבי בנזין, אולם סוגיה זו אינה פתורה עדין.
מציאות חדשה- על המוסכים והצרכנים להיערך למציאות החדשה ולשינוי בהרגלים, שמדובר בעידן הרכב החשמלי והאוטונומי. המכוניות המודרניות, מתוכננות ומיוצרות על ידי חברות סטארט-אפ, המכוניות מתבססות על סוללות ליתיום-יון אמינות ויקרות. שבשלב זה פועלות ללא כשלים ואמינותם ניכרת. הסוללות קלות במשקל וטווח הנסיעה שלהם מצוי במגמת עלייה ולמאות ק"מ. אם זאת, עדין לא ניתן לאמוד על מצב הסוללה ברכב. תדירות הטיפולים ברכב חשמלי, מרווחת וגדלה. ראוי לציין כי מכונית חשמלית נטולת מערכות מרכזיות לתחזוקה כגון: קירור, דלק, פליטה, אגזוז, מיסבים, נוזלים כשמן ומים ובוכנות. מסיבות אילו, מופע התקלות בהם כמעט לא קיים. בעידן הרכב החשמלי, מודל האפטר מרקט בשלב זה לא קיים. באשר לבלאי, רכבים חשמליים כבדים יותר במשקלם עקב משקל הסוללה. הביצועים בהם עוצמתיים על כן ניכר בהם בלאי בעיקר בצמיגים.
אתגרים בתעשייה- יצרני המכוניות הסיניות הציבו יעדים בהתאם לדרישת השווקים שלהם באירופה ובארה"ב. זה בא לביטוי בעיצוב, איכות חומרים רמת בטיחות ואבזור. גם במבחני ריסוק באירופה שם חלק מהדגמים אף זוכים לציון של 5 כוכבים.
ידע- המוסכים בישראל אינם ערוכים עדין לתת מענה מקצועי לתחזוקת כלי הרכב המודרניים. בבתי הספר המקצועיים, לומדים עוד על טכנולוגיה למנועי בעירה פנימית. למוסכים קטנים יהיה קשה להתמודד עם רמת השרות הנדרשת. כאן מוסכי היבואנים יזכו בעדיפות מוחלטת.
אמות מידה במרכזי שרות- מודל השרות ישתנה. מוסכי שרות ליבואני רכב מאירופה וארה"ב חווים ירידה בפעילות. מנגד היצרנים דורשים עמידה בסטנדרטים גבוהים בשרות, זאת כתנאי לזיכיון לייצגם. דרישות אילו אינם כלכליות למוסכים. על כן נאלצים במוסכים להרחיב פעילות למותגים נוספים.
המהפך השרות של טסלה- בכל הקשור לאמות מידה בשרות, טסלה חוללה שינוי בישראל. מדובר במכוניות ללא יבואן רשמי ובהגדרות שרכביהם נוסעים כמעט ללא צורך בטיפולים. בתאריך: 30/1/22 נכנסו לתוקף תקנות חדשות המאפשרות הפעלת ניידות למתן שרות, הנחשבות למוסך נייד. להם הותר לתת את השירותים הבאים: החלפת מסנן מזגן, נוסזל קירור, טיפול במסכי מגע, מתגי חלונות, ידיות בדלתות, תיקון פנסים מלבד פנסי חזית ראשיים, טיפול בשמשות בדלתות, מפתחות הרכב, ורכיבי חשמל במתח נמוך והצלבת צמיגים.
אוטוטק- נושאי רישוי מקצועות בענף הרכב, נידונו בוועדת הכלכלה בכנס ויעודכנו בעתיד. נקבעו נהלים ותקנות שיכנסו לתוף החל מ- 31/12/25.
עוד בחדשות התחבורה
- ראם מתחדש 2500 LIMITED LONGHORN, 26/09/2024
- סקיוול תחשוף דגמים חדשים באוקטובר, 26/09/2024
- קיה פיקנטו מתחדשת, 26/09/2024
- אאודי Q7 מתחדש בישראל, 26/09/2024
- קריאת שרות לרכבי קיה פיקנטו שנת יצור 2024, 26/09/2024
- אפקון תקים עמדות טעינה בחניוני היכלי הספורט בתל אביב, 26/09/2024
- Zeekr MIX עידן חדש וסוללות משודרגות, 26/09/2024
- BUD Seal U הושק בישראל, 26/09/2024
- שוק הרכב לאן?, 26/09/2024
- אפליקציית Cello משיקה רשת טעינה ותשלום, 15/09/2024