מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    דיון וועדת הכספים בעניין מיסוי על רכב חשמלי

    20/12/2023
    הגדל
    ביום ג' (19/12/23) התקיים דיון בנושא ייקור מיסי קניה שיחולו על רכב חשמלי מחודש ינואר 2024. במסגרת הרפורמה למיסוי ירוק על כלי רכב חשמליים, שבאה במטרה לעודד מעבר למכוניות לא מזהמות וידידותיות לסביבה. בשנת 2019, נקבעה תוכנית מתווה מיסוי על כלי רכב חשמליים, במסגרתה, מופחתות מדי שנה, ההטבות במיסי קנייה המוטלים על כלי רכב אילו. צילום: אוטוקום 

    החל מינואר 2024 שיעור מס הקנייה המוטל על רכב חשמליים, יעלה מ-20 ל-35 אחוזים, וכעבור שנה בינואר 2025 תתבטל ההטבה ושיעור המס יעלה ל-83%. רעיון ההטבות הניתנות לכלי רכב חשמליים נקיים מזיהום, בא כתמריץ ועידוד לרכישת מכוניות נטולות פליטה שלא מזהמות ועידוד לסביבה ירוקה.

    הדיון, בנושא הקפאת עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים התקיים ביוזמתם של הצעתם של חברי הכנסת: בועז טופורובסקי,ששון גואטה, אורית פרקש הכהן, מיכל שיר סגמן, מיכאל ביטון, שרן השכל, ניסים וטורי, זאב אלקין, רון כץ ונעמה לזימי, שדרשו להקפיא עדכון המס לשנת 2024.

    יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני פתח את הישיבה, וציין כי חברי הוועדה מתנגדים להעלאת המס על רכבים חשמליים בעת זו, שבה לא ניתן לייבא מכוניות באופן סדיר. על כן זה לא הזמן לאור המצב לבצע את השינוי. 

    ח"כ בועז טופורובסקי: "שינוי המיסוי בעת זו יגרום להתייקרות הרכבים החשמליים ויפגע ברעיון להטמיע מכוניות שאיינם מזהמות".
     
    ח"כ אורית פרקש הכהן: "להטיל מס על מכוניות חשמליות זה בניגוד לכל היגיון. מה הרעיון להעלות מיסים שמשפרים את איכות הסביבה. מה גם שזה בניגוד לעמדתם המקצועית של משרדי האנרגיה, איכות הסביבה והתחבורה".
     
    ח"כ אופיר כץ: "אי הוודאות למחירים יביא לכך שהציבור לא ירכוש מכוניות חשמליות".
     
    ח"כ חאמד עמר: "מטילים מיסים על רכב חשמלי בו בזמן שהוא מהווה רק 2% מכלל הצי בישראל. בכל העולם מעודדים רכבים חשמלים. צריך לעודד רכישה במתן תמריצים".
     
    ח"כ אליהו רביבו: "אם טוענים שהרצון להעלות מס הוא כתוצאה מירידה בהכנסות מס הבלו, מדוע לא מכוונים לאפיקים אחרים כגון: מס גודש או מס נסועה?"

    קובי בליטשטיין- מנכל משרד האנרגיה והתשתיות: "העלאת מס בעת זו יביא לאי כדאיות כלכלית לרכישת רכבים חשמליים. השינוי יגרום להתמתנות המהפכה החשמלית. המתווה שנקבע ב- 2009 ועודכן ב- 2019, אך לא נלקחו בו כל התרחישים שקרו במהלך תקופה זו".
     
    ספיר איפרגן מנהלת תחום תחבורה במשרד האוצר: "מתן של 35% זו הטבה מפליגה. בשנתיים האחרונות ראינו גידול משמעותי בכמות הרכישה של מכוניות חשמליות. המגמה שלנו לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית".
     
    בסיכום הישיבה הודיע יו"ר הוועדה על כך שהוועדה וח"כ נוספים שהגישו הצעת חוק לשינוי המתווה, בעניין מתנגדים להעלאת מיסים בעת זו. והוא פונה לשר האוצר ולמנכ"ל משרדו לקבלת הבהרות בעניין. לאחר מיכן תתקבל החלטה. 

    בדף עמדה של ארגון מנהלי תחבורה נכתב: "לאור השינויים בעולם הרכב שהחלו משנת 2020, החלו משברים עולמיים נוספים בהם - מגיפת קורונה, מלחמת רוסיה אוקרינה, משבר הצ'יפים, מחסור בחומרי גלם, בעיות בשרשרת האספקה הבינלאומית, משבר האנרגיה, תעשיית הרכב, צמצמה את היקף פעילותה משמעותית. מלחמת אוקטובר שנחתה עלינו במפתיע, גורמת למיתון במשק. בעיות שינוע ימי של כלי רכב ממזרח אסיה, עלייה בשערי המטבעות. בעקבות זאת, מחירי המכוניות בישראל התייקרו משמעותית לאחרונה, כך גם מכוניות חשמליות. המשמעות ליישום הרפורמה ועליית מס הקנייה בעת זו, למכוניות חשמליות ב- 15%, תביא לעליית מחיריהם של כלי רכב חשמליים בשיעורים ניכרים שיביאו לאי כדאיות כלכלית לרכישתם. הארגון פונה בבקשה שלא לשנות בעת הזו את מתווה המיסוי המוטל על כלי רכב חשמליים ולהקפיא את התהליך לעוד שנה נוספת לפחות, שבה אנו מקווים כי תחל התאוששות בשוק הרכב בישראל". 
    עבור לתוכן העמוד