עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודמשרדי הממשלה: העלאת מס על רכב חשמלי תביא לפגיעה בסביבה ולחדירתו לישראל
נועם קום
1/01/2024
מנכ"לי משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה: "העלאת המס שמתכנן משרד האוצר תפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור ואינה סבירה". צילום: אוטוקום
הדברים נאמרו בדיון ועדת הכספים של הכנסת שהתקיים ביום ג' (19.12.23), בנושא העלאת המס על כלי רכב חשמליים המתוכננת לתחילת שנת 2024. הדברים מצטרפים למכתבים ששלחו לאחרונה גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה; קובי בליטשטיין, מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות; ומשה בן-זקן, מנכ"ל משרד התחבורה למשרד האוצר ולחברי ועדת הכספים, לאחר תקופה ארוכה של דיונים בין הצדדים לגבי הנושא. בשנים האחרונות מקדמים המשרדים אימוץ של המנגנון להפחתת פליטות הנהוג באירופה וארה"ב, המחייב יבואנים לשלב כמות הולכת וגדלה של כלי רכב חשמליים במכירותיהם. לעמדת המשרדים: עד שלא יאומץ המנגנון אין מקום להעלאת מיסים שתביא לעיקור התמריץ לרכישת כלי רכב חשמליים.
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, אמר בדיון הוועדה: "מקור 40% מפליטות זיהום האוויר בישראל, הוא מכלי רכב, ועל המדינה לקדם פעולות משמעותיות לצמצום הזיהום על מנת לדאוג לבריאות הציבור ולהשוות את הרגולציה לאירופה. כשמסתכלים על מדינות העולם המתקדם, רואים 2 דרכים מרכזיות לעידוד: הטבות, לצד מנגנון רגולציה. כשאומרים ליבואן שיש לו מכסת פליטות מסוימת והוא מחויב לדאוג לתמהיל נכון אחרת יהיו קנסות, זה עובד. במיסוי המונח עכשיו על שולחן הוועדה, לוקחים את הכלי המתמרץ בישראל ומשמידים אותו - בלי לייצר איזון מנגד".
מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין, אמר בדיון הוועדה: "העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית בכדאיות רכישת רכב חשמלי ועשויה לחבל במומנטום של מהפכת כלי הרכב החשמלי. בישראל, בניגוד למגמה בעולם, המהפכה עשויה להיעצר או להתעכב לשנים ארוכות בגלל העלאת המס, שתהפוך את כלי הרכב החשמלי לרכב לעשירים בלבד. אימוץ כלי הרכב החשמלי הוא יעד לאומי של מדינת ישראל. הן מבחינת יעילות אנרגטית, הן מבחינת עצמאות אנרגטית והפחתת התלות בנפט, וכמובן הפחתת פליטות והגנה על הסביבה. משרד האנרגיה והתשתיות מקדם בשנים האחרונות אימוץ של המנגנון להפחתת פליטות הנהוג באירופה ובארה"ב, המחייב יבואנים לשלב תמהיל הולך ועולה של כלי רכב חשמליים במכירותיהם. אנחנו במשרד סבורים כי יש לדחות את העלאת המס עצמו עד לצבירת מסה קריטית (לפחות 10% מהרכבים בישראל) שתבטיח את המהפכה החשמלית גם בישראל, כאשר להערכתנו מסה קריטית זו תיצבר בעוד כשלוש שנים. חשוב לזכור כי כאשר נקבע המתווה, לא נלקחו בחשבון מספר רב של פרמטרים כמו השפעת הקורונה, המלחמות, ומשברי האספקה, כולל המשבר הקריטי שמתרחש לאחרונה בים האדום".
מנכ״ל משרד התחבורה, משה בן-זקן: ״עצירת העלאת המס על הרכב החשמלי היא חובת השעה ומתבקשת. נמשיך להיאבק לטובת האינטרס הציבורי לשמירה על איכות הסביבה ובהתאם למדיניות שרת התחבורה רגב שלא להשית הוצאות מכבידות על אזרחי ישראל״.
סיכום הדיון בוועדת הכספים: יו"ר ח"כ משה גפני נעל את הדיון וציין כי חברי הוועדה מאוחדים בדעתם נגד העלאת המס בעת זו. אפנה לשר האוצר ומנכ"לו בבקשה לדחות את יישום הפעימה בינואר. באם לא תתקבל החלטת הוועדה נצטרך לבחון את כוחה של הוועדה. במקביל, הוגשה בכנסת הצעת חוק שתתקן את מתווה המיסוי לרכב חשמלי הנוכחי, כך שייטיב עם רכבים חשמליים עממיים לעומת היוקרתיים. כאן מדובר בתהליך חקיקה שיימשך כמה חודשים.
עוד בחדשות התחבורה
- מחירי הדלק לחודש ינואר 2025, 6/01/2025
- תאונות דרכים ינואר - דצמבר 2024, 5/01/2025
- קבוצות מחיר רכב - אגרות רישוי 2025, 5/01/2025
- חברת פוינטר מסכמת גניבות רכב בשנת 2024, 5/01/2025
- מס הקנייה על רכבים חשמליים יעמוד על 45%, תצומצם הטבת המס במסגרת "מיסוי ירוק", 5/01/2025
- איתורן מסכמת גניבות רכב בשנת 2024, 5/01/2025
- שברולט טרווארס החדש משווק בישראל, 17/12/2024
- צ'רי אריזו פלאג-אין היברידי הושק בישראל, 17/12/2024
- פיג'ו 3008 הושק בישראל, 17/12/2024
- יונדאי סטאריה בגרסה היברידית לראשונה בישראל, 17/12/2024