עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודועידת אנרגיה ועסקים ה-20 פאנל תחבורה חשמלית
נועם קום
8/02/2024
פאנל מעבר לתחבורה חשמלית, עסק בתחבורה חשמלית ואלטרנטיבית במסגרת ועידת אנרגיה ועסקים. כל הנושאים החמים עלו לדיון. מדיניות המיסוי, מס נסועה, רגולציה, תשתיות ציבוריות ובבתים משותפים. וגם על מימן דיברו. לאן הולכת מדינת ישראל - לאיכות סביבה או לכנסות מיליארדים ממיסוי על כלי רכב ואנרגיה? צילום: יח"צ
ד"ר עופר רז דרור, סמנכ"ל תכנון וכלכלה ברשות המסים: "התייחס לביקורת כלפי מס נסועה ועל הרכב החשמלי ומתווה מיסוי ואמר: "מיסוי רכב הוא משמעותי בעוגת המס ואנחנו לא יכולים לאבד היקף גדול של הכנסות. לא רוצים פערים במס. הגודש בישראל חמור מאוד ושיווי המשקל נחות. ברור לנו שמס הנסועה וגם הבלו שהוא מס טיפש, יכולים להשתפר ולהיות חכמים יותר. מס חכם ומורכב יותר, דורש מעקב ובקרה אחר כלל אזרחי ישראל. הגודש יהיה עוד יותר חמור בישראל. הדיון צריך להיות לגבי הפער בין מיסוי לחשמלי לבנזין. ברגע שיש כיום מעל מאה אלף רכבים חשמליים בישראל, הדלתות במשרד המשפטים ומוסדות התכנון נפתחות יותר מהר. לגבי הסתכלות קדימה, מס גודש, מטפל רק בצד הביקוש ואם נשים על אנשים מסים יותר אגרסיביים שיגרמו לעבוד מהבית או לעלייה בנדל"ן באזורי הביקוש, יש עלויות גדולות שבישראל אי אפשר לשנות בלי תחבורה ציבורית יעילה והמיסוי זה רק משלים. יש צוואר בקבוק של כבישים וכמה אנשים יכולים לגור במרכז הארץ ומס יכול לפתור רק מצב נקודתי. המס, יכול לפתור 20% אבל 80% של פתרון ובעיות הגודש זה בתכנון עירוני ובעולמות התחבורה".
שרגא כץ, מנכ"ל ev- edge, קבוצת יוניון: "אנחנו כספק טעינה מאוד לא אוהבים את מתווה המס, העלאת מס קנייה וגם מתווה מס הנסועה. אנחנו באמצע מגמת העלייה, בגלל הכמות של הרכבים החשמליים שנאמדת בכ- 3%, זה עדיין מעט מאוד והכנסת המס עכשיו גורמת שעלות רכב חשמלי שקולה לרכב בנזין וזה רע מאוד. אם ממשלה רוצה לעודד תחבורה חשמלית וירוקה זה לא הדרך כשיסתיימו המלאים בפברואר, המחירים יעלו יהיה יותר יקר. הביקוש לרכב חשמלי ירד. אני מודאג לגבי זה וגם לגבי הטעינה. אין בישראל, מקומות טעינה בתחנות הדלק. אנחנו לא נורבגיה או שבדיה, שם יש נדלן עם מתחמי טעינה עצומים. אצלנו זה בלתי אפשרי. רואים עמדה אחת עם שני מחברים. בפריפריה יש קצת יותר מקום, אבל במקומות עם עמדה אחת זה לא פתרון להיקפים גדולים. ספקי טעינה צריכים להציע פתרונות. בתור ספק תשתיות טעינה, לא בטוח שמחירי הטעינה הציבורית זולים. תשתיות עולות הרבה כסף וצריך מה שמאפשר תפעול והחזר השקעות. הריבית במשק, מאוד יקרה והרבה שחקנים יתקשו לממן את עלויות ההקמה. המצב הביטחוני, גם הוא מביא לעלייה במחירים. אני חושב שטעינה בבתים משותפים חייבת לעבור הסדרה, אחרת יהיה שוק פיראטי ויכולים להיות אסונות. לפי הערכות שלנו 30-40 אחוז לא יוכלו לטעון בבתים והם תלויים בטעינה במרחב ציבורי. צריך לעודד טעינה ציבורית ומצפים בכיליון האנרגיה שמשרדי ממשלה יצאו בתמיכה כדי לעזור לציבור לטעון בציבורי".
אבנר פלור, ראש מנהל תשתיות תחבורה, משרד התחבורה: "צריך לזכור 2.5% מסך הרכבים הוא חשמלי ועדיין בשלב ההתחלה. יש עוד המון אתגרים לפנינו שנגלה בשנים הקרובות: הבעיה עם החנייה, שוכרי הדירות, דפוסי נסיעה לא רגילים והמון מכשולים אחרים. בסופו של דבר הבעיה של ישראל בעיקר זה הגודש ונצטרך לראות מיסוי על גודש ורכבים פרטיים, לגרום לאנשים להעדיף תחבו"צ. יש להפעיל עוד תמריצים בכיוון הזה".
נחום יהושע, ראש אגף תחבורה נקייה, משרד האנרגיה: "כיום נמצאים בפעולה כ- 4,200 עמדות עם שקעי טעינה איטיים ועוד 800 עמדות מהירות. לפי תכנית אסטרטגית הייעד להגיע עד 2030 ל-1300 מגה, פי 7-10 ממה שעכשיו. את עמדות הטעינה יקים השוק הפרטי, אבל התפקיד שלנו, לקדם ולדחוף במקומות שהשוק נכשל. משרד האנרגיה, יצטרך להשקיע כסף ולתקצב, כדי לאפשר קיום תשתיות תואמות. רוב הטעינה תתבצע בבתים משותפים. האתגרים שלנו, לשפר המידע, לקדם את החקיקה בכנסת שמתמהמהת הרבה זמן. אתגר מרכזי נוסף זה עולם סליקה ותשלומים, רוצים לראות שוק יותר תחרותי וכלכלי".
לנה גרשקוביץ, מנהלת תחום כלכלה, מנהל תנועה במשרד התחבורה: "קבענו תכנית דו שנתית שכל האוטובוסים החדשים יהיו חשמליים. בנושא ייבוא רכב, יש החלטת ממשלה שמדברת על חדירת רכב פרטי חדש. הרבה מדינות קבעו יעדי ביניים, קנדה- 10 אחוז ב-2020 ו-40 ב-2030. 50 אלף. בישראל ב-2023, אנחנו ב- 18 אחוז, כאשר יעדי חדירה באירופה זה 13%, כך שאנו במקום טוב. יש לנו מאות כבר מוסכים שמתמחים ברכב חשמלי והוראות מקצועיות. מנסים להקל על יבואנים ותיקים. מבחינת תקינה באים להקל, מקדמים כל פיילוט למען תחבורה ירוקה ואנרגיה נקייה. כממשלה צריך לחשוב מה עושים הלאה. לגבי הנעת מימן, יש כבר פיילוט עם משאיות מימן. צריכים לזכור שאנחנו נותנים מעטפת בייבוא, גם תחזוקה. ואני חוזרת לתשתיות, היום יש 3 עמדות תדלוק לאותו רכב. מסלול המשאית תלוי באותה דרך בקרבת התשתית".
אודי אדירי, מנכ"ל קבוצת בליליוס: "כשהייתי מנכ"ל משרד האנרגיה דברתי על תעלומת הרכב החשמלי. איך במדינת ישראל אוהבת הטכנולוגיות, יש פחות רכבים חשמליים מירדן? זה היה נתון ב-2020 שהימם אותי. האמנו בממשלה שרכב חשמלי זה גיים צ'יינג'ר במובנים רבים, הפחתת תלות בדלקים וגם יוקר המחייה ומאבק במשבר האקלים. צחקו על היעדים שהצבנו בזמנו, ואמרו שהבנזין פה לנצח אבל רואים שינוי".
אותות הוקרה לענף האנרגיה המתחדשת
במסגרת וועידת האנרגיה והעסקים ה- 20, נבחרו אנשי השנה וניתנו אותות הוקרה לגורמים שהובילו את ענף האנרגיה המתחדשת בישראל. בין הנבחרים החברות: אנלייט, אי די אף, נופר, דוראל ואיתן פרנס יו"ר איגוד חברות האנרגיה.
מתוך דברי האות: "לא בכל שנה ולא בכל עשור קם בישראל ענף כלכלי חדש שצומח לתעשייה מובילה של אנרגיה מתחדשת, עם איגוד פעיל ויוזם. המייסדים והמנהלים של חברות האנרגיה הירוקה ואיגוד החברות, שילבו חזון מקצועי ומחויבות לסביבה עם יכולות מרשימות של ניהול ופיתוח פרויקטים של אנרגיה מתחדשת על בסיס עסקי וכלכלי. על תרומתם לקידום האנרגיה המתחדשת בישראל אנו מתכבדים וגאים להעניק להם את תואר אנשי השנה במשק האנרגיה של הועידה ה-20 לאנרגיה ועסקים".
עוד בחדשות התחבורה
- אפליקציית Cello משיקה רשת טעינה ותשלום, 15/09/2024
- צ'רי אריזו 8 משפחתית היברידית פלאג-אין בישראל, 15/09/2024
- דאצ'יה סנדרו Stepway החדש הושק בישראל, 15/09/2024
- מסירת מכוניות חדשות ינואר - אוגוסט 2024, 15/09/2024
- אוטו חן תייצג בישראל את היצרן MAXUS, 15/09/2024
- סקיוול לתחום המוניות, 14/09/2024
- הרלב"ד משיקה את הפודקאסט "הורה נהיגה", 14/09/2024
- דגמי צ'רי טיגו 7 ו- 8 מתחדשים, 30/08/2024
- פולקסווגן גולף החדשה הושקה בישראל, 30/08/2024
- סיטרואן C5 איירקרוס מתחדש בגימור SHINE PACK, 30/08/2024