עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודמיסוי על כלי רכב בישראל 2023
נועם קום
18/02/2024
תנופת המעבר לרכבים חשמלים שעומדת כיום על כ- 100 אלף כלי רכב שנעים בכבישי ישראל, מתוך 3.4 מיליון כלי רכב כ- 3% בלבד, שנעים בכבישי ישראל.
מכאן שכ- 97% מכלי הרכב עדיין מונעי בנזין וסולר עליהם מוטל מס הבלו. למרות זאת, מודאגים במשרד האוצר מאובדן הכנסות מיסים המוטלים על כלי רכב. מנתוני איגוד יבואני הרכב, לשנת 2023, נמסרו 270,023 מכוניות חדשות. בהשוואה ל- 2022 נמסרו יותר כ- 1,892מכוניות מדובר בעלייה של כ- 0.7%. מתוכם נמסרו יותר מכוניות ידידותיות לסביבה, שזוכות להטבות מסים כתמריץ ועידוד למעבר הירוק. זה בא לביטוי בהפחתת מיסי קנייה, מע"מ ובלו המוטל על הדלק. בהתייחס למכוניות ירוקות, ב- 2023 נמסרו:
48,219 כלי רכב חשמליים, כ-.18% מכלל המסירות.
45,972 מכוניות היברידיות, כ- 17%
15,157 מכוניות פלאג-אין היברידית, כ- 5.6% מכלל המסירות.
במשרד האוצר, מגבשים לאחרונה תוכנית עתידית בכל הקשור למיסוי המוטל על כלי רכב חשמליים.
בהתאם למתווה המיסוי שהחל בשנת 2019, בינואר 2025, אמורה להתבטל ההטבה במיסי קניה הניתנת לכלי רכב חשמליים שכיום עומדת על 35%. בנוסף מתכננים בשורת גזירות חדשות.
ביטול אגרת רישוי מוזלת- בכוונת האוצר לבטל את ההטבה הניתנת בתעריף אגרת הרישוי לרכב חשמלי שעלותה כ- 500 ₪. הכוונה לשייך את כלי הרכב החשמליים ל- 7 קבוצות הרכב שבהתאם למחירם נקבע תעריף אגרת הרישוי.
מס נסועה לרכב חשמלי- בכוונת האוצר, ליישם את מס הנסועה על רכב חשמלי משנת 2026. מס הנסועה המוצע יעמוד על 15 אגורות לק"מ ויהיה צמוד למדד. מס הנסועה, נכלל במסגרת חוק ההסדרים. כיום, מוטל מס בלו על דלק המסופק לרכבים עם בעירה פנימית. מס הבלו מהווה כיום 47% ממחיר ליטר בנזין. בפועל מכונית חשמלי הטוענת חשמל פטורה מס זה. מס הנסועה אמור להשוות את את המס המוטל על האנרגיה להנעת כלי הרכב.
מס טעינה- בכוונת האוצר לגבות מס על טעינה חשמלית של כלי הרכב. הרעיון לחייב התקנה של עמדות טעינה חכמות ומנוהלות, באמצעותם ניתן יהיה לזהות את כלי הרכב, מיקום הטעינה ציבורי או פרטי, שעת ומשך הטעינה וכמות החשמל שנצרכה. בנוסף בטעינה ביתית, ניתן יהיה לסווג בין צריכת חשמל לצרכנים רגילים לבין טעינת מכונית. הכוונה לחייב במס בתדירות חודשית שמדובר בחיוב הביתי. תעריף החיוב לשימוש בטעינת הרכב, יהיה גבוה יותר. השיטה לטענת הוגי הרעיון, תביא להתייעלות בצריכת החשמל, ותגרום לטעינת כלי רכב שלא בשעות העומס ובתעריף מוזל.
ההכנסות ממיסים גדלו ב- 2023
מנתוני האוצר לשנת 2023 עולה כי הכנסות המדינה ממיסוי על כלי רכב דווקא במגמת עלייה. בשנה זו עמדו ההכנסות על כ- 50 מיליארד ₪, גידול של כ- 10%. ההכנסות כוללות שורת מיסים המוטלים על ענף הרכב, ללא חלקי חילוף.
מס קנייה- מס המוטל על מכוניות חדשות המיובאות לישראל. כאן ההכנסות עמדו על כ- 12.7 מיליארד ₪. מדובר בגידול של 3% לעומת 2022.
מע"מ- מע"מ מוטל על כלי רכב ועל דלקים לכלי הרכב. ההכנסות עמדו על כ- 4 מיליארד ₪.
בלו על הדלק- למרות המעבר לרכב חשמלי, היתה עלייה בצריכת הדלק והכנסות הבלו עמדו על 23.1 מיליארד ₪ עלייה של כ- 4% לעומת 2022.
אגרות רישוי רכב- הכנסות מאגרות רישוי שנתי לכלי רכב, עמדו על 5.4 מיליארד ₪ גידול של כ- 2% לעומת 2022.
שווי שימוש לרכב- הוא מס המוטל על עובדים המקבלים רכב צמוד ממקום עבודתם. מדובר בתשלום חודשי בסך: 2.48% ממחיר המכונית המתואם וצמוד מדד. מדובר בכ- 300 אלף כלי רכב. ב- 2023 הסתכמו ההכנסות על 5 מיליארד ₪ ונותרו ללא שינוי. זאת ככל הנראה מהמעבר למכוניות היברידיות וחשמליות, הזוכות להטבה בזיכוי בתעריף שווי. מכונית חשמלית זוכה בכ- 1,260 ₪ ובמכונית היברידית 530 ₪ ומכונית פלאג אין לזיכוי בסך: 1,050 ₪.
עוד בחדשות התחבורה
- פאריזון H9E משאית חשמלית חדשה בישראל, 18/04/2025
- סיכום גניבות כלי רכב רבעון א' 2025 - נתוני פוינטר, 18/04/2025
- פאריזון סופר-וואן מסחרית חשמלית הושקה בישראל, 18/04/2025
- מסירת מכוניות החשמליות ינואר- מרץ 2025, 18/04/2025
- מסירת מכוניות היברידיות סיכום שנת 2025, 18/04/2025
- מסירת מכוניות פלאג-אין היברידיות ינואר-מרץ 2025, 18/04/2025
- דגמי המכוניות הנמכרות מינואר - מרץ 2025, 18/04/2025
- גניבות כלי רכב רבעון א' 2025 - נתוני איתורן, 18/04/2025
- ג'אקו 5 בקרוב בישראל, 18/04/2025
- מנהל הרכב הממשלתי יעבור לליסינג תפעולי, 27/03/2025