מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    כל בניין חדש בישראל יחויב בהכנה של תשתית טעינה לכלי רכב חשמליים

    10/04/2024
    הגדל
    אחרי החובה להכין תשתית טעינה לכלי רכב חשמליים בבנייני מגורים, מעתה חלה חובה על יזמים להכין תשתיות טעינה גם בבנייה חדשה שאינה למגורים. צילום: אוטוקום

    תקנות החדשות שאושרו ב- 2/4/24 על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, מחייבות הכנת תשתיות טעינה בבנייה חדשה של מבני מסחר, משרדים, חניונים ועוד, זאת במטרה להבטיח זמינות ונגישות של עמדות טעינה לכלל האוכלוסייה, במהלך שצפוי לעודד את המעבר לתחבורה חשמלית, יעילה וירוקה. משרד האנרגיה והתשתיות הודיע כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, המליצה לשר הפנים על התקנת תקנות התכנון והבניה (התקנת מקומות חניה 2024, התשפ"ד), המחייבות יזמים להכין תשתיות עבור עמדות טעינה לרכבים חשמליים גם בבנייה חדשה שאינה למגורים. התקנות החדשות הן צעד משמעותי נוסף לקידום התחבורה החשמלית בישראל ולהפחתת פליטות, ויאפשרו לבעלי הרכבים החשמליים ליהנות מגישה נוחה ופשוטה יותר לעמדות טעינה. חובה להתקין תשתית לעמדות טעינה בבנייני מגורים כבר נכנס לתוקף בתחילת שנת 2023.

    מדובר במהלך תכנוני עליו עבדו אגף בכיר תכנון פיסי והחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות יחד עם מינהל התכנון. המהלך, שהעבודה עליו החלה לפני כשנה וחצי, יכנס לתוקף לאחר חתימת שר הפנים.
     
    התקנות החדשות, חלות על בנייה חדשה של מבנים הכוללים מעל ל-30 מקומות חניה, בהם מבני מסחר, משרדים, חניונים, מבני תעשייה, מוסדות ציבור ועוד. התקנות מחייבות את היזמים להכין תשתיות טעינה הכוללות, בין היתר, מקום להצבת שנאים ולוחות חשמל ומובלים המשמשים לחיבור מקומות החניה במבנה. המהלך, צפוי להביא לשורה של יתרונות משמעותיים למשק בכלל ולמשק האנרגיה בפרט, בהם הבטחת זמינות תשתיות טעינה נוחות ונגישות לכלל האוכלוסייה, עידוד המעבר לתחבורה ירוקה, חיסכון בעלויות ובמורכבות בהוספת תשתיות טעינה לאחר הקמת המבנים ויצירת תשתית איתנה להתפתחות התחבורה החשמלית בישראל בשנים הקרובות. כמו כן, הקמת עמדות טעינה במרכזי תעסוקה ומסחר תעודד פיזור של שעות הטעינה של הרכבים החשמליים לאורך כל שעות היממה ובכך תקל על משק החשמל ותאפשר לנצל באופן מיטיבי את כושר היצור הסולארי הגבוה בשעות הצהרים.
    עבור לתוכן העמוד