מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    שוק הרכב מגמות חציון 2024

    21/07/2024
    הגדל
    מסירת מכוניות חדשות- בסיכום של מחצית השנה, נמסרו 154,404 מכוניות חדשות. מדובר בירידה של כ- 11% לעומת אשתקד שבה נמסרו 172,762 מכוניות. צילום: אוטוקום

    לראשונה מזה יותר מעשור וחצי, יונדאי יורדת למקום שני עקב מחסור במלאי, טויוטה עולה למקום ראשון במסירות עם 17,243 מכוניות עלייה של 3% לעומת 2023. שנייה, יונדאי שמסרה 16,985 מכוניות, ירידה של 41%. קיה שלישית, עם 16,985 מכוניות ירידה של 25%. סקודה רביעית, עם 10,501 מכוניות עלייה של 23%. BYD המותג החשמלי מפתיעה בדרוג במקום החמישי עם 10,178 מסירות מדובר בעלייה של 5% לעומת 2023.

    רכבים חשמליים- מינואר עד סוף יוני נמסרו בישראל 39,236 כלי רכב חשמליים, שהם כ-25.3% מהמסירות. בישראל נמסרו השנה כ-45 מותגים חשמליים.

    פלח הרכבים החשמליים BEV צבר תנופה ממשית במחצית השנה עם קרוב ל-40 אלף מכוניות - כרבע מהמסירות של רכבים חדשים. העלייה בעלת משמעות גם בהשוואה לשוק באירופה, שם פלח החשמליות הוא כ-12% עם כל תקנות איכות הסביבה המחמירות.

    מגמת התנופה בביקוש למכוניות חשמליות היא פועל יוצא של מדיניות העידוד למעבר בהטבות מיסוי שהולכות ומצטמצמות, ובסוף השנה ככל הנראה יתבטלו. הצטבר מלאי שיובא לישראל בסוף 2023, טרום עליית מס הקנייה המוטל על רכב חשמלי ל-35%, תוספת של 15% לעומת אשתקד. הצטברות מלאים אצל היבואנים הביאה לתנופה במכירות, למבצעים מיוחדים לפרטיים ובעיקר לציי הליסינג ולמועדוני צרכנים. מכירת מכוניות "0 ק"מ" חזרה בעקבות מכוניות שגילן יותר משנה מיום ייצורן.

    מגמה נוספת היא אי הוודאות לגבי עתיד המיסוי על רכב חשמלי. רשות המיסים מערפלת את המגמות לבוא. אם לא יוגדר מתווה הטבות מס לעתיד, מינואר 2025 רמת המיסוי תשתווה לזו של רכבים רגילים ותעלה ל-83%, תוספת של 48% לעומת היום. המשמעות היא התייקרות של 40-30 אלף ₪ לרכבים חשמליים עממיים שמחירים כיום עד 200 אלף ₪. מצב כזה לבטח ימתן את התנופה והמעבר למכוניות חשמליות שאינן מזהמות.

    היבואנים טרם נערכו לגזירות קשות, ומעדיפים להתעלם מהיום שאחרי הגזירות. הפתרונות המסתמנים הם יבוא דגמים זולים יותר או בעלי אבזור מופחת, עם קיבולת סוללות קטנה יותר, שכן עלות הסוללה היא מרכיב עיקרי במחיר המכונית החשמלית.
    רכבי הפלאג-אין יחזרו למפה. עליית מחירי החשמליות הצפוי מינואר, תחזיר ככל הנראה את הרכבים ההיברידים הנטענים PHEV, שכדאיות רכישתם פסקה עם ביטול הטבות המיסוי עליהם מתחילת השנה. נמסרו בסך הכול 4,893 מכוניות פלאג-אין היברידיות, כ-3.2% מהמסירות. יצרני הרכבים הסינים מתמקדים כעת בשיפור הקטגוריה הנטענת, שתאפשר להם חדירה קלה יותר לשוק באירופה. קיים מבחר דגמים עם סוללות משופרות המעניקות טווח ארוך הרבה יותר מבעבר, ובמחירים אטרקטיביים. הדבר יאפשר ניצול תשתיות לטעינה וחיסכון מרשים בדלק.

    מייד אין סין- שוק הרכבים המיובאים מסין לישראל צבר תנופה במחצית השנה הראשונה והגיע ל-35 אלף מסירות - 22% מהמסירות ועלייה של כ-5% לעומת אשתקד. בכך נהפכה סין למקור היבוא הגדול ביותר למכוניות. ישראל נחשבת בעלת משמעות במעצמה הסינית, ומקדימה את יפן ודרום קוריאה. העלייה הגדולה היא תוצאה של ביקוש מוגבר לרכבים חשמליים, שכ-68% מהם מיוצרים בסין.

    בחודש יולי נכנסו לתוקף במדינות האיחוד האירופי תקנות מיסוי בשיעור של 37-17 אחוזים, החלות על כלי רכב חשמליים המיוצרים בסין. לטענת מדינות האיחוד, זאת בשל חדירה מוגברת ותחרות לא הוגנת כלפי תעשיית הרכב באירופה. המהלך עשוי להגדיל את ההקצאות לרכבים סינים לשוק בישראל בעתיד.

    הסינים נערכים לפתוח מפעלי ייצור באירופה כגון BYD שהכריזה על הקמת מפעלים בהונגריה ובטורקיה ויצרנית כגון ג'ילי, שלחברה הבת שלה וולוו כבר יש תשתית ייצור באירופה. מהלך נוסף שצפוי הוא יצוא מסין של רכבי פלאג-אין נטענים PHEV, שהמיסוי עליהם כפי הנראה יהיה מתון יותר ויינתן מענה הולם לשוק באירופה.

    עבור לתוכן העמוד