עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודפורסם להערות צו מס הקניה על כלי רכב שיחל מ- 2025
נועם קום
1/11/2024
משרד האוצר פרסם להערות הציבור צו המתוקן בהתאם למתווה מס הקנייה המוטל על כלי רכב שהאוצר מקדם בחוק ההסדרים. צילום: אוטוקום
מס הקנייה על רכבים פרטיים הינו מקור הכנסה משמעותי למדינת ישראל, כאשר בשנת 2023, נגבו באמצעות מס הקנייה 13.95 מיליארד ₪. לדברי האוצר, מטרת המס היא לגרום לצרכנים להפנים את העלויות החיצוניות הנובעות משימוש ברכב פרטי בעיקר כתוצאה מגודש בכבישים, תאונות דרכים, זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש. שיעור המס עומד על 83%, אך ישנן הפחתות מיסוי בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי ורמת זיהום האוויר של הרכב.
רכב חשמלי- כלי רכב נטולי פליטות המונעים על חשמל, ישנו מתווה מיסוי ייחודי במסגרתו מס הקנייה על רכבים עומד כיום על 35%.
מיסוי ירוק- החל מנובמבר 2009, מונהגת בישראל תכנית "מיסוי ירוק" המעניקה הטבות במס הקנייה על רכבים פרטיים. במסגרתה, מס הקנייה המרבי על כלל הרכבים בישראל עלה מ-72% ל-83%, ולצד זאת הונהגה הטבת מס המשקפת את רמת זיהום האוויר של הרכב. על מנת לשמור על איזון פיסקלי, הטבות המס בהתאם לרמת זיהום האוויר נקבעו כך שעל אף ששיעור המס הסטטוטורי עלה ב-11%, שיעור המס האפקטיבי שישולם בפועל היה אמור להישאר 72% גם לאחר הרפורמה.
גובה ההטבה במסגרת תכנית מיסוי ירוק נקבע כך שכל רכב המיובא לישראל הינו בעל ציון ירוק המשקף את רמת זיהום האוויר שלו. ככל שרמת זיהום האוויר של הרכב נמוכה יותר, כך הציון הירוק שלו יורד. על מנת לעודד ייבוא של רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, נקבע כי מס הקניה החל על הרכב יופחת בסכום שישתנה לפי הציון הירוק של הרכב, כאשר על רכבים בעלי זיהום מופחת תחול להטבה גבוהה יותר.
בשנת 2024, על רכבים בדרגת זיהום אוויר 1 ו-2 חלה הטבת מס של 18,417 ₪, על רכבים בדרגת זיהום אוויר 8 חלה הטבה של 8,901 ₪, ועל רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 (הדרגה המזהמת ביותר) לא חלה כל הטבה ושיעור מס הקנייה נותר על 83%.
על אף שגובה ההטבה במסגרת התכנית נקבע כך ששיעור מס הקנייה האפקטיבי יישאר 72%, בפועל כתוצאה מהרפורמה שיעור המס האפקטיבי ירד בצורה גבוהה יותר. לפי נתוני רשות המיסים, שיעור מס הקנייה האפקטיבי הממוצע בשנים 2023-2018 היה 57%, ובאף שנה הוא לא עלה על 62%, כאשר ירידה של 2.5% בלבד ניתן לייחס להטבת המס בגין אבזור רכיבים בטיחותיים. עולה כי גובה הטבת המס בגין תכנית "מיסוי ירוק" התבטאה בהורדת המס האפקטיבי באופן משמעותי יותר מהצפוי, כאשר ישנה חריגה של כ-12% בשיעור המס האפקטיבי ביחס לשיעור מס קנייה בגובה 72% שהיה נהוג ערב התכנית ושהתבטא בשנת 2023 באובדן הכנסות של כ-3 מיליארד ₪.
לאור זאת ולטובת התכנסות למסגרות הפיסקליות, מוצע לצמצם את גובה הטבת המס במסגרת רפורמת המיסוי הירוק. על מנת לשמור את התמריץ היחסי לקניית רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, ההצעה מפחיתה את ההטבה לכל סוגי הרכבים בדרגות זיהום 1 עד 14 באופן זהה, כך שהפער המוחלט במחיר בין רכבים שונים יישאר דומה.
קבוצת זיהום מרבי 15- על מנת ליצור תמריץ לקניית רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר, מוצע לפצל את קבוצה 15 לשלוש רמות מיסוי שונות. מכיוון שכיום על רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 לא חלה כל הפחתת מס, מוצע לקבוע כי מס הקנייה על רכבים אלו יגדל בתוספת שקלית קבועה במתווה עולה. בצו מוצע בצו זה לתקן את כללי ההפחתה בטבלת ההטבות להפחתת מס ועל דרגת זיהום 15 להכיל תוספת תשלום ככל ההרכב מזהם יותר. משמעות השינוי, הצעה זו יוצרת תקדים שבו לראשונה על כלי רכב מזהמים יחול קנס כספי שיהווה תוספת על שיעור מס הקנייה המרבי 83%. מה שיביא להתייקרות רכבים בדרגות זיהום גבוהות.
רכבים חשמליים נטולי פליטות- באוצר רוצים שהתיקונים ייכנסו לתוקף החל מיום 1 בינואר 2025. מוצע ליצור בהוראת שעה אבחנה בין רכב נטול פליטות, כרכב חשמלי, לבין רכבים בדרגות זיהום 2-1 שאינו נטול פליטות (היברידים נטענים), על מנת להמשיך ולעודד ייבוא של רכבים חשמליים. לשם כך, מוצע להחריג רכבים חשמליים מהמתווה המוצע כך שהפחתת המס עבורם במסגרת מיסוי תכנית "מיסוי ירוק" תישאר ללא שינוי עד סוף שנת 2027.
התיקון המוצע בצו צפוי להיכלל כחלק מהתכנית הכלכלית לשנת 2025.
הצעת המכס והפטורים ומס קנייה על כלי רכב, שיחליפו את טבלת ההטבות הקיימת:
דרגת זיהום האוויר |
ציון ירוק |
סכום ההפחתה מהמס המלא מצב קיים ₪ |
סכום ההפחתה או התוספת מהמס המלא אחרי התיקון ₪ |
1 |
0-50 |
הפחתה של 18,417 |
הפחתה של 14,427 |
2 |
51-130 |
הפחתה של 18,417 |
הפחתה של 14,427 |
3 |
131-150 |
הפחתה של 16,882 |
הפחתה של 12,892 |
4 |
151-170 |
הפחתה של 14,734 |
הפחתה של 10,744 |
5 |
171-175 |
הפחתה של 12,893 |
הפחתה של 8,903 |
6 |
176-180 |
הפחתה של 11,356 |
הפחתה של 7,366 |
7 |
181-185 |
הפחתה של 10,130 |
הפחתה של 6,140 |
8 |
186-190 |
הפחתה של 8,901 |
הפחתה של 4,911 |
9 |
191-195 |
הפחתה של 7,980 |
הפחתה של 3,990 |
10 |
196-200 |
הפחתה של 6,756 |
הפחתה של 2,766 |
11 |
201-205 |
הפחתה של 6,139 |
הפחתה של 2,149 |
12 |
206-210 |
הפחתה של 4,912 |
הפחתה של 922 |
13 |
211-220 |
הפחתה של 3,990 |
0 |
14 |
221-250 |
הפחתה של 2,455 |
תוספת של 1,535 |
15 |
251-300 |
0 |
תוספת של 2,455 |
301-350 |
0 |
תוספת של 5,000 |
|
351 ומעלה |
0 |
תוספת של 7,500 |
עוד בחדשות התחבורה
- NIO EL8 בישראל, 27/11/2024
- קבוצת ברן תקים בישראל תחנות להחלפת סוללות לרכב, 27/11/2024
- תאונות דרכים ינואר - נובמבר 2024, 27/11/2024
- ליפ C10 חשמלי הושק בישראל, 27/11/2024
- איוניק 9 נחשף לראשונה, 27/11/2024
- עדכון לחשמלית BYD אטו 3 הנמכרת ביותר בישראל, 27/11/2024
- דלק מוטורס נציגת דונפנג בישראל, 27/11/2024
- פוטון טנדר דיזל 4X4 משווק בישראל, 13/11/2024
- ג'נסיס השיקה את ה- GV80 החדש, 12/11/2024
- צ'רי FX EV ברמת גימור SENSE, 12/11/2024