מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    הסדר לעמדות הטעינה הציבוריות בישראל

    27/03/2025
    הגדל
    משרד האנרגיה והתשתיות פרסם בקשה לקבל את עמדת הציבור בנוגע לאסדרה עתידית בתחום עמדות הטעינה הציבוריות לרכבים חשמליים, במקביל ובתיאום להסדרה הצפויה של רשות החשמל. צילום: אוטוקום

    בהמשך למאמצים שנעשים לצורך עמידה ביעדי האקלים וההתייעלות באנרגיה, ולאור הרצון להאיץ את המהפכה בתחום התחבורה הנקייה, משרד האנרגיה והתשתיות פועל לקידום התשתיות התומכות את הרכבים החשמליים בישראל, ובכללן את תחום עמדות הטעינה הציבוריות לרכבים חשמליים. בשוק עמדות הטעינה הציבוריות פועלות היום מעל ל- 20 חברות המפעילות עמדות טעינה בישראל. משרד האנרגיה והתשתיות מאפשר לחברות אלו להעביר באופן וולונטרי את המידע הנוגע לעמדות למאגר נתונים המופעל על ידי חברת Cello, בשותפות עם משרד האנרגיה. נתונים אלו נגישים לציבור וכוללים מיקומי עמדות טעינה, סוגי חיבורים, מהירות טעינה, מחירים ועוד. 

    משרד האנרגיה והתשתיות ביצע לאחרונה עבודת מחקר על שוק עמדות הטעינה הציבוריות בישראל וביצע השוואה למקומות נוספים בעולם. מסקנות הסקר שביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשיתוף משרד האנרגיה והתשתיות, עולה צורך בשיפור נגישות ואיכות המידע לגבי עמדות הטעינה הציבוריות. בעלי רכבים חשמליים העידו כי חסר להם מידע מתייחס  למיקומי עמדות הטעינה, התקינות והפניות שלהן, ושקיפות בכל הקשור לתעריפים. חוסר במידע שכזה מהווה חסם מעבר לרכב חשמלי. לאור הממצאים, משרד האנרגיה והתשתיות רואה חשיבות גדולה לקיום תשתית מידע מלא ואמין. בנוסף, משרד האנרגיה, מעוניין לבחון אם קיים צורך להשית חובות צרכניות נוספות הקשורות לתשתית המידע, ביניהן חיוב כלל עמדות הטעינה לעמוד בסטנדרט אחיד של תחזוקה, שירות לקוחות ותמיכה טכנית, לספק אפשרויות תשלום נוחות במגוון דרכים ובעתיד אף לחייב זיהוי חד-חד ערכי של הרכב החשמלי בעמדות הטעינה השונות.  

    המשרד בוחן בימים אלו את האפשרות לקדם את האסדרות הבאות: 

    זמינות מידע - נבחנת האפשרות להטיל חובת דיווח על כלל מפעילי עמדות הטעינה לרכבים חשמליים, כפי שנעשה במדינות רבות. הדיווח יהיה רציף ויכלול נתונים בנוגע למיקום, תקינות העמדות, מצב התפוסה שלהן, מחירים ונתונים נוספים. 

    הקלת התקשרות ותשלום - נבחנות האפשרויות השונות בנוגע לאסדרה בתחום הסליקה ההדדית, במנגנון של חיוב ממשק בין החברות או במנגנון סליקה מרכזי כתוספת או כתחליף לאמצעי תשלום אחרים כגון אשראי, וזאת על בסיס או במנותק לתשתית המידע הנבחנת.  

    משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לקבל את עמדת בעלי העניין השונים והציבור בנושאים הבאים: מהו מבנה שיתוף המידע הנכון למשק הישראלי? 
    האם יש מאגר קיים שנכון להשתמש בו ולחייב את כלל הספקים להעביר אליו את הנתונים שלהם? האם יש להקים מאגר נתונים חדש, או שמא יש לאפשר או לחייב שיתוף נתונים בין גורמים שונים בשוק? 
    ככל שהרגולציה תתבסס על מאגר נתונים אחד - האם צריכות להיות מגבלות על הגוף המפעיל של מאגר זה והקשר שלו לענף? אילו הגבלות? 
    איזו רגולציה נדרשת לאותו מפעיל של מאגר נתונים? 
    מהו אופי הרגולציה שתחול על ספקי הטעינה בהקשרי חובת הדיווח? 
    האם על כל ספקי הטעינה יש להחיל חובת דיווח? 
    מה סוג הנתונים המדווחים? 
    מה אמות המידה לשירות ותמיכה שנכון להשית על מפעילי עמדות הטעינה? 
    אילו תנאים עלולים לפגוע בפעילות העסקית ואילו תנאים יקדמו אותה? 
    האם נדרשת רגולציה בתחום הסליקה ההדדית תשלום למפעיל עמדת טעינה באמצעות אפליקציה של מפעיל אחר או של גורם אחר? 
    האם המאגר יהווה פלטפורמה לסליקה הדדית?  
    אילו חסמים וקשיים עשויים לעלות מאימוץ תקן מאובטח לזיהוי חד-חד ערכי של כלי רכב? 
    אילו ממשקים יש לפתח על מנת לאפשר את השימוש המלא בו? 

    קול קורא לתגובות הציבור: https://www.gov.il/he/pages/ev-120325


    עבור לתוכן העמוד