מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    תשתיות תחבורה בישראל יהיו מקושרות עם טכנולוגיה וחדשנות

    7/06/2025
    הגדל
    המהנדס אבנר פלור, ראש מנהל תשתיות משרד התחבורה, סקר בכנס להנדסת רכב ותחבורה על מגמות ענף התחבורה בכל הקשור לתשתיות תחבורה וכן התייחס לכניסה לעידן כלי הרכב האוטונומיים. צילום: אוטוקום

    נתונים: כמות כלי הרכב כיום עומדת על כ- 4 מיליון, ב- 2050 הצפי לכ- 5.8 מיליון. מכך הצפי לגידול בשימוש בתחבורה ציבורית, יעלה לכ- 6.5 מיליון איש בשנה, לעומת 2 מיליון כיום. 

    אוכלוסיית ישראל מונה כיום כ- 10 מיליון איש, ב- 2050 צפויה להיות 16 מיליון איש. בירושלים צפוי גידול של כ- 75%, בדרום כ- 70%, במרכז- 50% ובצפון כ- 40%. 

    עתיד תשתיות התחבורה: בישראל, נעשה מעבר לשימוש בטכנולוגיות בהם: מערכות ניווט בשילוב GPS, WAZE, הנעה חשמלית של כלי הרכב, מערכות מיקרומוביליות, שימוש בהנעת מימן ודלקים סינטטיים, וב- 2050 ינוע ככל הנראה רכבים אוטונומיים. כלי הרכב שינוע בכבישים יהיו מקושרים.

    תנועה חכמה- שילוב מערכות חכמות בתשתיות התנועה ובצמתים, יאפשר את זרימת התנועה, באופן מהיר ובטוח.

    V2X- הינו חזון לעתיד התחבורה בעולם ובישראל. מדובר בתקשורת ישירה של כלי הרכב והסביבה, המאפשרת העברת מידע לתנועת הרכבים בכבישים בזמן אמת. בישראל מצויים כיום כ- 98 אלף כלי רכב המצוידים במערכות V2X , באירופה כ- 1.5 מיליון ובסין 35 מיליון. ב- 2034 הצפי ל2 מיליון כאילו בישראל. ה- V2X כוללת טכנולוגיה  המוטמעת התשתיות וברכבים. 

    OBU- מקלט ומשדר ברכב וצג מידע לנהג.

    RSU- קלט משדר בתוואי הדרך עם קשר אלחוטי שמספק מידע באמצעות תקשורת- DSRC שדומה לרשת אלחוטית WIFI. וכן רשת CELLUAR שתואמת לרשת סלולרית המאפשרת תקשורת בין המכשירים. בישראל מתקדם פילוט בשיתוף עם חברת נתיבי איילון בתחבורה ציבורית. המטרות: שיפור זרימת התנועה, הגברת בטיחות וניהול זמן. הניסוי ייערך בחיפה במטרונית נשר. באוטובוסים ובתשתיות יותקנו יחידות OBU לתקשורת. 

    סיכום: המעבר ל- V2X יהווה בסיס לאקוסיסטם של רכבים אוטונומיים. זה החזון של משרד התחבורה לשיפור בבטיחות, איכות החיים ושיפור הסביבה. 

    עבור לתוכן העמוד