מדיה
    עבור לתוכן העמוד
    דלג על עבור לתוכן העמוד

    תסעו פחות-תרוויחו יותר

    17/04/2013
    הגדל

    פרויקט "נוהגים לירוק" יוצא לדרך. הניסוי מיועד לבחון את ההשפעות שיש לתמריצים כספיים על הרגלי הנסיעה של הנהגים בישראל. שאלת המחקר של רשות המיסים ומשרד התחבורה היא האם ייקור עלות הנסיעות בשעות העומס והוזלתן בשעות הפחות עמוסות יגרום לנהגים לשנות את זמני הנסיעה שלהם?

     

    ממצאי הניסוי יסייעו לוועדה מקצועית שמונתה על ידי שרי האוצר והתחבורה לגבש מדיניות מס חדשה ("מס גודש") . מדיניות זו אמורה לגרום בעתיד לשינויים שיצמצמו את העומס בדרכים ויקצרו את זמני הנסיעות, וישפרו את איכות הסביבה בכך שהשימוש ברכב הפרטי יפחת, עם הגברת השימוש בתחבורה הציבורית.

     

    כיום מצבת כלי הרכב בישראל מונה כ- 2.7 מיליון כלי רכב. על פי התחזיות יהיו עד לשנת 2020 קרוב ל-4 מיליון. בנוסף להשקעה הצפויה בתשתית הכבישים והרכבות, יהיה עדין קשה לקיים קשרי תחבורה יעילים ללא שינויים במקביל גם בהרגלי הנסיעות.

     

    אופן הניסוי, יגויסו 1200 מתנדבים בעלי או מחזיקי רכב חברה. ברכבם תתוקן מערכת לניטור נסיעות, לרשות כל משתתף יועמד תקציב לנסיעות. משתתף שלא ינצל את תקציב הנסיעות שלו יזוכה באופן אישי בסכום שנשאר.

    שלבי הניסוי:

     

    א. חצי השנה הראשונה, מיועדת לתיעוד הרגלי הנסיעה הקיימים של המשתתפים. בתום התקופה יקבע לכל משתתף תקציב כספי בהתאם להרגלי נסיעתו.

     

    ב. בשנה וחצי נוספות , משתתף שישנה את הרגלי נסיעתו וייסע בפחות מהתקציב שנקבע לו, יקבל את הסכום שנותר. הסכום המרבי שמתנדב יכול לצבור בחודש הוא 250 ₪ שהם 4500 ₪ בשנה וחצי. בנוסף כל משתתף יקבל תשלום בסך 1000 ₪ תמורת השתתפותו בניסוי ושיתוף הפעולה עם עורכי הניסוי.

     

    בכל מכונית שתשתתף בניסוי, תותקן מערכת אלקטרונית לניטור ותיעוד הנסיעות. ההתקנה והתחזוקה תיעשה על חשבון עורכי הניסוי. באמצעות המידע שיתקבל מ"קופסת הניטור" ניתן יהיה לחשב בחצי השנה הראשונה את התקציב של כל משתתף ובשנה וחצי שלאחר מכן לחשב כמה מהתקציב ניצלתם בכל חודש.

     

    חישוב ה"עלות" של נסיעה תלוי במאפיינה הבאים: מתי, באיזה מקום, איזה מרחק ובאיזה כלי רכב התקיימה הנסיעה. החיוב יהיה בהתאם לדרגות הזיהום של הרכב. לכל רכב שישתתף תקבע דרגת זיהום, כאשר החיוב ישתנה בין הדרגות ב- 10 א"ג לק"מ.

     

    הקריטריונים להצלחת הניסוי אומרים באוצר, תלוי בעיקר בשינוי הרגלי הנסיעה של המשתתפים. נסיעה פעם אחת בשבוע עם חבר לעבודה, או נסיעה שלא בשעות העומס וגם עבודה מהבית בשעות מסוימות, יעשו את ההבדל ויביאו לחיסכון בנסיעות ולתגמול כספי.

     

    עבור לתוכן העמוד