עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמודכלי רכב ישנים מסוכנים יותר
כחצי מיליון כלי רכב שגילם יותר מעשר שנים נעים בערי ישראל. מתוכם, כמעט 40 אלף כלי רכב הם בני 20 שנים ומעלה. בשנת 2012 הגיל הממוצע שנרשם לכלי רכב בערים היה 6.6 שנים.
בקרב אנשי מקצוע מקובל להתייחס למאפייני רכב כגורם משני בגרימת תאונת דרכים למרות שעל פי המשטרה רוב הסיבות הינם עבירות תנועה. הסיבה להבדל בין אנשי המקצוע למשטרה היא כי בחקירת תאונה מסתפקת המשטרה בגורם אחד על מנת למלא את דוח התאונה ורק בשלוש עד שש תאונות קטלניות מתוך 500 נעשית חקירה עמוקה של הקורמים לתאונה. כאשר סיבת התאונה היא סטייה מהנתיב המשטרה תסתפק בכך ולא תחקור מהי הסיבה לסטייה שיכולה להיות למשל מכשל תכני של אחת מהמערכות הרכב או בלאי של מערכת וכו'.
על מנת להעלות את רמת הבטיחות ברכבים יש לשאוף להצעיר את גיל הרכבים שעל הכבישים. כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר כמו: מערכת בקרת בלימה, כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות ועוד.. המהוות כיום סטנדרט בסיסי במכונית. ואילו הרכבים הישנים סובלים מבלאי, בעיות תחזוקה וחלפים ואף אינם עברו מבחני ריסוק.
גריטת מכוניות
אחת הדרכים האפקטיביות ביותר להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. תכנית זו מאפשרת לבעלי כלי רכב שגילם 20 שנה ומעלה למסור את רכבם למגרשי הגריטה תמורת 3,000 ₪ . תכנית גריטת כלי הרכב מצמצת את הנזק הנגרם מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר, ומגדילה את חומרי הגלם של הרכב.
מבדיקה שנעשתה על ידי עמותת אור ירוק עולה כי כלי הרכב הישנים ביותר נמצאו בעיקר ביישובי המגזר הערבי ואילו כלי הרכב הצעירים ביותר נמצאו בערים: בני ברק, לוד, ותל אביב. הבדיקה נעשתה על פי ממוצע גיל הרכבים בעיר ביחס למספר כלי הרכב שבה. כאשר חשוב לציין כי גיל הרכבים הנמוך שנמצא בערים בני ברק, פתח תקווה, ולוד לעומת שאר ערי ישראל מושפע מחברות השכרת רכבים והליסינג הממוקמות בהן. לחברת השכרת רכב או חברת ליסינג יש השלכות על הגיל הממוצע של כלי הרכב בעיר או היישוב בו החברה רשומה כיוון שהגיל הממוצע של הרכבים בחברות ההשכרה והליסינג הוא נמוך.
השוואת הממצאים בערים השונות על פי שנת 2012:
קלנסווה- מספר כלי הרכב היה 4,267 וגילם הממוצע עמד על 11.5 שנים.
אום אל פאחם- מספר כלי הרכב היה 10,213 וגילם הממוצע עמד על 10.5 שנים.
טייבה- מספר כלי הרכב היה 9,469 וגילם הממוצע עמד על 10.3 שנים.
רמת השרון- מספר כלי הרכב היה 17,603 וגילם הממוצע עמד על 5.9 שנים.
פתח תקוה- מספר כלי הרכב היה 92,948 וגילם הממוצע עמד על 5.4 שנים.
תל אביב- מספר כלי הרכב היה 197,961 וגילם הממוצע עמד על 4.9 שנים.
לוד- מספר כלי הרכב היה 38,512 וגילם הממוצע עמד על 4 שנים.
עוד בחדשות התחבורה
- פאריזון H9E משאית חשמלית חדשה בישראל, 18/04/2025
- סיכום גניבות כלי רכב רבעון א' 2025 - נתוני פוינטר, 18/04/2025
- פאריזון סופר-וואן מסחרית חשמלית הושקה בישראל, 18/04/2025
- מסירת מכוניות החשמליות ינואר- מרץ 2025, 18/04/2025
- מסירת מכוניות היברידיות סיכום שנת 2025, 18/04/2025
- מסירת מכוניות פלאג-אין היברידיות ינואר-מרץ 2025, 18/04/2025
- דגמי המכוניות הנמכרות מינואר - מרץ 2025, 18/04/2025
- גניבות כלי רכב רבעון א' 2025 - נתוני איתורן, 18/04/2025
- ג'אקו 5 בקרוב בישראל, 18/04/2025
- מנהל הרכב הממשלתי יעבור לליסינג תפעולי, 27/03/2025